ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وکیل جمعی از کولبران وعده‌های فرماندار بانه را غیرواقعی خواند

فرماندار بانه مدعی شده است سرپرست‌های خانواده در شعاع ۱۵ کیلومتری بانه ماهانه ۵۰۰ هزار تومان مقرری دریافت می‌کنند.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل برخی از پرونده‌های مرتبط با کولبران، سخنان فرماندار بانه درباره پرداخت حقوق ماهانه و تعلق بیمه به کولبران را غیرواقعی و تبلیغاتی خواند. فرماندار بانه در واکنش به اعتراضات گسترده نسبت به تیراندازی نیروهای مرزی به دو کولبر بانه‌ای که منجر به مرگ آن‌ها شد، مدعی شده بود سرپرست‌های خانواده در شعاع ۱۵ کیلومتری بانه ماهانه ۵۰۰ هزار تومان مقرری دریافت می‌کنند.

عکس از آرشیو

روز ۱۳ شهریور دو کولبر به نام‌های قادر بهرامی (۴۵ ساله) و حیدر فرجی (۲۱ ساله) در اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی کشته شدند.

شلیک به این دو کولبر موجی از همدردی برانگیخت و به اعتراضاتی انجامید. از جمله در شهرهای بانه و سنندج تظاهراتی در اعتراض به نحوه برخورد نیروهای مرزی با کولبران برگزار شد.

محمد فلاحی، فرماندار بانه اما روز ۲۰ شهریور ماه در واکنش به اعتراضات گفت: «تمام سرپرست‌های خانواده که در شعاع ۱۵ کیلومتری روستا ساکن هستند مشمول برخورداری از دسته چک کولبری می‌شوند و ماهانه ۵۰۰ هزار تومان دریافت می کنند.»

او در رابطه با بیمه کولبران هم گفت: «افرادی که نیازمند بیمه هستند را درسطح روستا جمع آوری کرده‌ایم و برایشان دفترچه بیمه‌ اجتماعی روستاییان فرستاده‌ایم. این کولبران به سمت بازارچه‌ سیرانبند هدایت می‌شوند و تسهیلات لازم برای آنها فراهم می‌شود.»

احمدی‌نیاز، وکیل دادگستری اما اطلاعات ارائه شده از سوی فرماندار بانه را غیرواقعی خواند. او درباره ادعای پرداخت حقوق ماهانه ۵۰۰ هزار تومان به کولبران گفت: «مشخص نیست این مبلغ از سوی کدام ارگان و به چه کسانی پرداخت می‌شود.»

او بیمه کولبران را نیز وعده‌ای تبلیغاتی خواند و گفت: «بحث بیمه کولبران سال‌هاست مطرح است اما هنوز اقدامی برای آن انجام نشده. تنها هرازگاهی تبلیغاتی برای آن صورت می‌گیرد.»

احمدی‌نیاز که به واسطه بر عهده گرفتن وکالت تعدادی از کولبران با شرایط آن‌ها آشناست، همچنین گفته است در میان کولبران از نوجوان ۱۳ ساله تا افراد کهنسال وجود دارد: «این افراد سوای خطراتی که هنگام حمل بار از مرزها با آن رو به رویند، به سرعت فرسوده، خانه‌نشین و دچار بیماری‌های غیرقابل درمان می‌شوند.

ارتفاعات بانه یکی از مسیرهای کولبری در غرب ایران است. تعداد کولبران در غرب و سوخت‌بران در شرق ایران که از راه انتقال کالا و سوخت از مرز زندگی می‌کنند حدود ۴۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • کرماشانی

      پرداخت 500 هزار تومان به هر کولبر؟!؟!؟ حداقل می گذاشتند این دروغ را روز سیزده فروردین می گفتند! از آن حرف هایی ست که خودشان هم اگر از کسی بشنوند خنده شان می گیرد!!!