ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار امیر قطر با اردوغان در آنکارا

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به دیدار رئیس جمهور ترکیه می‌رود. هدف امیر قطر از این دیدار رایزنی و گفت‌وگو تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی با ترکیه و بررسی بحران قط است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر پنجشنبه ۱۴ سپتامبر برای دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آنکارا سفر می‌کند. هدف امیر قطر از این دیدار رایزنی و گفت‌وگو درباره مناسبات دو کشور و بحران قطر است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

دفتر رئیس جمهور ترکیه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که امیر قطر درباره «روابط بین دو کشور و موضوعات منطقه‌ای و همچنین تحولات جهانی» با رئیس جمهور ترکیه گفت‌وگو می‌کند.

از ۵ ژوئن تاکنون عربستان سعودی و متحدانش – کشورهای مصر، بحرین و امارات متحده عربی – مرزهای خود را به روی قطر بسته‌اند و این کشور را تحریم کرده‌اند. آن‌ها قطر را متهم به گسترش تروریسم کرده‌اند و فهرستی از درخواست‌هایشان از جمله کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره و بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه را در اختیار قطر قرار داده‌اند. بعد از این رویداد فصل تازه‌ای در روابط قطر با ترکیه و ایران گشوده شد.

رجب طیب اردوغان اتهاماتی را که عربستان سعودی و متحدانش متوجه قطر کرده‌اند، رد کرده و با قطر اعلام همبستگی کرده است. از آغاز بحران تاکنون، ترکیه با استفاده از آسمان و بندرگاه‌های ایران، با هواپیماها و کشتی‌های باری کالاهای مورد نیاز قطر را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

حجم صدور کالا از ترکیه به قطر از ۵ ژوئن به این سو سه برابر شده و به ۳۲.۵ میلیون دلار رسیده است. عبد الرحمن کاعان، رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه پیش‌بینی کرده که به سبب بحران قطر، حجم تجاری ترکیه با قطر به زودی به بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

فروشگاه‌های قطر کالاهای ترکیه را در قفسه‌هایشان با این نوشته عرضه می‌کنند: «کالاهای ترکیه که از مسیر هوایی به قطر ارسال شده است».

فروشگاه‌های زنجیره‌ای «المیره» در قطر نیز عکس‌هایی برای تبلیغ کالاهای ترکیه تهیه کرده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

علاوه بر روابط پرسود تجاری برای ترکیه و قطر، استقرار نیروی نظامی ترکیه در پایگاه طارق بن زیاد در دوحه نیز از موضوعاتی‌ست که دو کشور را به هم نزدیک می‌کند. یکی از خواسته‌‌های عربستان سعودی و متحدانش خروج نیروهای نظامی ترکیه از این پایگاه است.

پیش از این اوایل مرداد سال جاری، رئیس جمهور ترکیه برای میانجیگری در بحران قطر به مدت دو روز به دوحه سفر کرده بود. در گفت‌وگوهای اردوغان با امیر قطر بر گسترش روابط نظامی و اقتصادی دو کشور و ضرورت احترام به تمامیت ارضی قطر تأکید شده بود.

وزیر خارجه امارات متحده عربی در واکنش به سفر اردوغان به دوحه به کنایه گفته بود، بهتر بود قطر به جای چنین رایزنی‌هایی از خواسته‌های کشورهای عربی تمکین می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.