ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: میانمار سیاست زمین سوخته را در پیش گرفته

عقو بین‌الملل می‌گوید دولت میانمار آگاهانه و از روی نقشه در صدد پاکسازی قومی‌ست. تعداد روستاهایی ارتش میانمار به آتش کشیده بسیار بیشتر از ۸۰ روستاست.

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره بحران میانمار اعلام کرده که دولت میانمار در استان راخین که محل سکونت اقلیت مسلمان روهنگیناست، سیاست زمین سوخته را در پیش گرفته است.

عفو بین‌الملل: میانمار سیاست زمین سوخته را در پیش گرفته (عکس: آرشیو)

سازمان عفو بین‌الملل با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌ها و ویدیوهایی که از آتش کشیدن روستاهای مسلمانان میانمار به دست آورده، اعلام کرده که از ۲۵ اوت سال جاری به این‌سو دست‌کم ۸۰ روستای مسلمان‌نشین در استان راخین به آتش کشیده شده است.

تیرانا حسن، مدیر برنامه پاسخ به بحران سازمان عفو بین الملل گفته است:

«شواهد و مدارک غیر قابل انکارند. ارتش میانمار با حملات حساب‌شده و از روی نقشه و برنامه روستاهای مسلمانان در استان راخین را آتش می‌زند با این هدف که مسلمانان از روی زمین کنده شوند و این کشور را ترک کنند.»

حسن گفته است: «اشتباه نکنید. این پاکسازی قومی‌ست.»

در روزهای گذشته گزارش‌هایی در رسانه‌های خبری جهان منتشر شده بود که از آتش زدن عمدی روستاهای مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار و بودایی‌های متعصب استان راخین حکایت داشت. دولت میانمار اما دو روز پیش، همزمان با برگزاری اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد که دست‌کم ۱۷۶ روستای مسلمان‌نشین خالی از سکنه بوده‌اند و ساکنان آنها قبل از وقوع خشونت‌ها به بنگلادش گریخته بودند.

— Tirana Hassan (@TiranaHassan) 6. September 2017

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از حکومت میانمار خواستند به خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهنگیا پایان دهد.

سازمان ملل گزارش داده که از آغاز درگیری‌ها در میانمار دست‌کم ۳۷۰ هزار نفر از مسلمانان روهنگینا به بنگلادش گریخته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، می‌نویسد که سربازان، پلیس و گروه‌ای متعصبی از بودایی‌ها ابتدا روستایی را محاصره می‌کنند، و سپس با تیراندازی مکرر هوایی، روستائیان را به وحشت می‌‌اندازند، به روستا هجوم می‌آورند و سرانجام خانه‌های روستائیان را به آتش می‌کشند. یکی از روستائیان مسلمان به عفو بین‌الملل گفته است:

«نظامیان که سر رسیدند، شروع کردند به تیراندازی به روستائیانی که از وحشت پا به فرار گذاشته بودند. من به چشم دیدم که دو جوان روستایی را با تیر زدند و بعدش هم خانه‌ها را به آتش کشیدند.»

در این روستا که تا قبل از آغاز درگیری‌ها ۹۰۰ خانوار زندگی می‌کردند، اکنون خالی از سکنه است. عفو بین‌الملل می‌گوید کسی باقی نمانده که جنازه‌ها را دفن کند.

عفو بین‌اللمل همچنین گزارش داده که پیش از آغاز چنین حملاتی، مقامات محلی اغلب به روستائیان هشدار می‌دهند که اگر محل سکونتشان را ترک نکنند، روستای آن‌ها به آتش کشیده می‌شود. عفو بین‌الملل می‌گوید این هشدارها نشانه‌ای از سامان‌مند بودن این حملات است.

در تصاویر ماهواره‌ای دود غلیظی برخی مناطق استان راخین را پوشانده. عفو بین‌الملل می‌گوید تعداد روستاهایی که به آتش کشیده شده، هنوز مشخص نیست اما از دودی که در این تصاویر مشاهده می‌شود، پیداست که تعداد روستاها می‌بایست بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که مراجع رسمی اعلام کرده‌اند.

سازمان ملل آنگ سانگ سوچی، رهبر میانمار و برنده نوبل صلح را به خاطر نبود توانایی رهبری اخلاقی و حس نوعدوستی محکوم کرده است.

سازمان ملل گفته است در جهان هیچ اقلیت قومی به اندازه اقلیت مسلمان روهنگیا تحت آزار و تعقیب قرار ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.