ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تیلرسون از همکاری آمریکا در حفاظت از تغییرات اقلیمی خبر داد

طوفان‌های اخیر در آمریکا موضوع تغییرات اقلیمی را در این کشور برجسته کرده است. آمریکا که با توافق‌نامه اقلیمی پاریس مخالفت کرده بود اکنون از همکاری در این زمینه سخن می‌گوید.

دست‌کم از زمان طوفان‌های ویرانگر اخیر، بسیاری از آمریکایی‌ها از خطرات تغییرات اقلیمی آگاه شده‌اند. به‌رغم مخالفت آمریکا با توافق‌نامه اقلیمی پاریس اکنون رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور از همکاری واشنگتن در این‌باره سخن می‌گوید.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا

رکس تیلرسون در این مورد به شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفته است: «ما می‌خواهیم مولد و مفید باشیم.»

گری کوهن، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز از بررسی همکاری با دیگر کشورها در زمینه حفاظت از وضعیت اقلیمی سخن گفته اما این موضوع را همچنان «موضوعی دشوار» دانسته است.

ترامپ، یکم ژوئن / ۱۱ خرداد اعلام کرده بود که کشورش دیگر به پیمان اقلیمی پاریس متعهد نیست. این توافق مهم‌ترین پیمان محیط زیستی تاریخ بشری بود که در سال ۲۰۱۵ در پایتخت فرانسه تصویب شد. حدود ۲۰۰ کشور این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند.

به نظر ترامپ پیمان پاریس موجب خواهد شد که بیش از شش میلیون شغل در بخش صنعت و بیش از سه میلیون شغل بخش تولید تا سال ۲۰۴۰ در آمریکا از بین برود. خروج از پیمان پاریس از جمله شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ بود.

از نتایج مهم توافق‌نامه اقلیمی دسامبر ۲۰۱۵ پاریس این بود که حد نصاب افزایش دمای زمین زیر دو درجه سانتیگراد (نسبت به مقطع ورود به عصر صنعتی شدن) در نظر گرفته شود و از تمام کشور‌ها خواسته شده بود تا تلاش خود را برای محدود کردن دمای زمین تا یک و نیم درجه سانتیگراد انجام دهند.

خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس گازهای گلخانه‌ای را به میزان سه میلیارد تن در سال افزایش می‌دهد. گازهای گلخانه‌ای نقش مهمی در گرمایش زمین و ذوب شدن کوه‌های یخی و افزایش سطح دریاها ایفا می‌کنند.

اعلام خروج آمریکا از این توافق‌نامه با واکنش‌های گسترده منفی در جهان همراه شد. با این حال، به موجب مقررات توافق‌نامه، آمریکا این امکان را دارد که نوامبر ۲۰۲۰، یعنی تنها یک روز پس از انتخابات بعدی ریاست جمهوری این کشور از توافق‌نامه خارج شود.

هربرت ریموند مک‌‌میستر، مشاور امنیت ملی ترامپ روز یکشنبه ۱۷ سپتامبر / ۲۶ شهریور به ‌شبکه ای‌بی‌سی آمریکا گفت رئیس جمهوری این کشور برای بازگشت به توافق‌نامه اقلیمی در تاریخ بعدی، «در را باز گذاشته است (...) اگر شرایط بهتری برای آمریکا فراهم شود.»

مک‌میستر تأکید کرد که بر اساس نگرش ترامپ «البته که درها برای گفت‌وگو به‌منظور بهتر کردن شرایط محیط زیست گشوده خواهند بود.»

به ابتکار اتحادیه اروپا، چین و کانادا، وزرای محیط زیست از حدود ۳۰ کشور جهان در آخر هفته در مونترال کانادا ملاقات کردند تا در مورد اقدامات لازم برای حفاظت از آب و هوا گفت‌وگو کنند. شرکت‌کنندگان متعهد شدند که «به‌طور کامل توافقنامه پاریس را به‌اجرا بگذارند.»

آمریکا در این کنفرانس شرکت نکرد. میگوئل آریاس کانیته، کمیسر محیط زیست اتحادیه اروپا در مونترال گفت نشانه‌هایی وجود دارد که آمریکا در حال حاضر مشغول «بررسی شرایطی است تا بتواند در چارچوب شرایط توافقنامه [پاریس] بماند.»

کانیته افزود در جنب مجمع عمومی سازمان ملل که هفته آینده در نیویورک برگزار خواهد شد با نمایندگان ایالات متحده دیداری برگزار خواهد شد تا «موضع آمریکا در این‌باره به‌دست آید.»

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرده است که «در موضع آمریکا تغییری وجود ندارد.» ترامپ روز سه‌شنبه فرصت این را خواهد داشت که در مجمع عمومی سازمان ملل موضع کشور خود در این زمینه را روشن کند.

تغییرات اقلیمی احتمالاً یکی از موضوعات کلیدی در بحث خواهد بود، به‌ویژه آن‌که طوفان‌های ویرانگر «هاروی» و «ایرما» در هفته‌های اخیر پیامدهای احتمالی تغییرات آب و هوایی را به‌وضوح در برابر دیدگان شهروندان ایالات متحده قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سمبه گرمایش جهانی پرزور شده

    از چپ و راست توفان داره به سمت آمریکا میاد. چهارشنبه توفان خوزه از بیخ گوش نیویورک خواهد گذشت و توفان قدرتمند ماریا که الان در مسیر کارائیب است در مسیر سواحل آمریکا قرار خواهد گرفت.