ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهانگیری: بیش از ۱۱میلیون نفر در وضعیتی نامناسب اطراف شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند

جمهوری اسلامی از فساد ساختاری رنج می‌برد. معاون اول رییس جمهوری اسلامی با تایید این فساد، مبارزه جدی با آن را زمینه‌ای برای از بین بردن آسیب‌های اجتماعی خوانده است.

معاون اول رییس جمهوری ایران تایید کرده است که در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون نفر در وضعی نامناسب به عنوان حاشیه نشین در اطراف شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند.

از مناطق حاشیه نشین در اطراف شهرهای بزرگ

اسحاق جهانگیری با ارائه این آمار گفته است پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اولویت قرار دارد: «پیشگیری در زمینه آسیب‌های اجتماعی وظیفه اصلی دولت است که در اولویت قرار دارد.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، اسحاق جهانگیری، روز سه شنبه ۲۸ شهریور ماه در مراسم بهره برداری از ۱۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور از تقدم «پیشگیری» بر «درمان» در زمینه آسیب‌های اجتماعی گفته است.

به گفته جهانگیری اگر چه باید درمان انجام شود، اما موضوعی که بیش از درمان باید در دستور کار قرار داده شود، پیشگیری است.

در شرایطی که ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در ایران از فساد مزمن در رنج است، معاون اول رییس جمهوری ایران ضمن تایید این فساد ساختاری، هر قدمی را که در راستای «عدالت و توسعه همه جانبه کشور، در زمینه مبارزه جدی با فساد گسترده» برداشته شود، زمینه‌ای برای از بین بردن آسیب‌های اجتماعی خوانده است.

او همچنین انجام این اقدامات را باعث رفع تبعیض از گروه‌های اجتماعی، اقوام و قشرهای آسیب پذیر دانسته است.

از سوی دیگر اما معاون اول رییس جمهوری خواسته است به آسیب دیدگان اجتماعی به دیده بیمار نگاه شود و در این زمینه برنامه جدی در دستور کار قرار گیرد چون به گفته او آسیب‌های اجتماعی می‌تواند مخاطراتی به وجود آورد که مباحث مادی و معنوی را به طور جدی با خطر مواجه کند.

اسحاق جهانگیری همچنین کنترل آسیب‌های اجتماعی با روش‌های خشن و قضایی را پاک کردن صورت مسأله دانسته است: «مهم این است که نه می‌توان از کنار این مسائل به سادگی گذشت و نه صرفا با شیوه خشن و قضایی و امنیتی برخورد کرد. با پاک کردن صورت مساله تنها مساله پیچیده و حل مساله دشوار تر خواهد شد.»

در روزهای گذشته طرح جمع آوری (بازداشت) کودکان کار در خیابان‌های تهران به اجرا گذاشته شده است که با این رویکرد معاون اول دولت به موضوع، مشخص نیست این طرح چگونه و با چه مجوزی به اجرا درآمده است.

در همین باره، حجت (بشیر) نظری، عضو شورای شهر تهران هم در کانال تلگرامی خود نوشته است: «جمع‌آوری، راه‌حل نهایی نیست و جمع‌آوری کودکان کار در خیابان، پاک کردن صورت مساله است. بسیاری از کودکان کار، تأمین معاش خانواده را بر عهده دارند.»

او مشکل اصلی و زیربنایی را فقر خانواده‌ها دانسته و نوشته است: «این کودکان تنها ابزاری برای بهره‌وری بیشتر هستند. بعضی از این کودکان بی‌سرپرست هستند و باید برای آنها فکری جدی شود تا درگیر باندهای مافیایی نشوند.»

نظری از سازمان بهزیستی و وزارت کار به عنوان متولیان اصلی تامین نیازهای اولیه این قشر از جامعه خواسته است فکری به حال معاش این کودکان و خانواده‌هاشان کنند.

در زمینه آسیب‌های اجتماعی در ایران اما به گفته معاون اول حسن روحانی، پنج اولویت در دستور کار است: «نخست ساماندهی مناطق حاشیه نشین در اطراف شهرهای بزرگ.»

به گفته اسحاق جهانگیری باید به آنچه باعث شده است مردم روستاها (که زمانی کانون تولید بودند)، مهاجرت کنند و به حاشیه شهرها بیایند، پرداخته شود.

معاون اول رییس جمهوری ایران اما اعتیاد به مواد مخدر را نیز موضوع دیگری دانسته که در اولویت قرار دارد: «متاسفانه گسترش شکل‌های جدید مواد مخدر بین بخش جوان و زنان جامعه به یکی از نگرانی‌های جدی تبدیل شده است.»

همچنین موضوع طلاق مساله دیگری است که به عنوان «آسیب بزرگ» مورد اشاره جهانگیری قرار گرفته است: «در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران این مساله کانون خانواده‌ها را بر هم ریخته است و خانواده در کشور از کانون هایی است که پیشگیری کننده از آسیب‌های اجتماعی است.»

«مفاسد اخلاقی» مورد دیگری است که معاون اول رییس جمهوری به آن پرداخته و گفته است مناطق حاد و بحرانی «جرم خیز» از دیگر موضوعاتی است که باید به طور جدی به آنها پرداخته شود: «پدیده‌های اجتماعی در کشور متاسفانه به مرحله‌ای رسیده است که باید همه ارکان نظام برای مقابله و کاهش و کنترل آن بسیج شود.»

اسحاق جهانگیری:

«واقعیت در معرض آسیب‌های اجتماعی بودن مردم را باید پذیرفت وباید راه‌های اصولی و دقیقی را برای مقابله شناسایی کرد و درست کردن دهها وصدها مرکز اورژانس اجتماعی توسط سازمان بهزیستی نشانگر مقابله با این موضوع است.»

او خواستار گرفتن نظر از نخبگان و صاحبنظران شده است تا «در سبک زندگی اصلاحاتی انجام و موضوعات آسیب‌های اجتماعی ریشه‌ای حل شود.»

با توجه به برگزاری مراسم برای بهره برداری از ۱۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور، به نظر می‌رسد گسترش اورژانس اجتماعی برای دولت راهکاری اساسی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

جهانگیری اما با توجه به بحرانی تر بودن شرایط برخی مناطق نسبت به مناطق دیگر کشور، شرایط اقتصادی را نیز مورد توجه قرار داده و گفته است باید به اشتغال و حل مساله بیکاری و توازن در توسعه مناطق به ویژه مناطق مرزی، توجه شود. همچنین به گفته او باید به توسعه مناطقی که قومیت‌ها و اقوام حضور دارند توجه جدی شود، چرا که آنها نباید احساس تبعیض کنند: «باید سرمایه گذاری‌های عظیمی برای حل مشکلات ریشه‌‌ای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام شود که البته {این مساله} به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است و امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد کارهای بزرگی در این راستا باشیم.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.