ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری نیروهای بسیجی و دراویش گنابادی در کوار

<p>نيروهای بسيجی و دراويش گنابادی در شهرستان کوار در ۴۵ کيلومتری شيراز با يکديگر به زد و خورد پرداخته&zwnj;اند و شماری از دو طرف نيز زخمی شده&zwnj;اند.</p> <!--break--> <p><br /> به گزارش تارنمای مجذوبان نور وابسته به دراويش گنابادی، اين درگيری&zwnj;ها با حضور نيروهای انتظامی متوقف شده و شهرستان کوار در حال حاضر دارای فضای امنيتی است.<br /> بنا به اين گزارش &laquo;تمام راه&zwnj;های شهرستان کوار توسط نيروهای يگان ويژه بسته شده و از ورود دراويش به اين شهرستان جلوگيری می&zwnj;شود.&raquo;<br /> اين درگيری&zwnj;ها ظهر جمعه ۱۱ شهريور ۱۳۹۰ آغاز شد و تا ساعاتی ادامه داشت.</p> <blockquote> <p>پيشينه دراويش گنابادی به شاه نعمت&zwnj;الله ولی، عارف قرن نهم هجری قمری که هم&zwnj;اکنون آرامگاهش در شهر ماهان در نزديکی کرمان است، بر می&zwnj;گردد</p> </blockquote> <p>مجذوبان نور به نقل يکی از دراویش که نامش فاش نشده، گزارش داده: &laquo;بانی اين حرکت غيرقانونی، تندروی&zwnj;های يک طلبه جوان بود که با پخش اعلاميه و سی دی به تهييج و ترغيب نيروهای بسيج برای درگيری با دراويش پرداخته و با تظاهرات و شعارهای موهنی همچون مرگ بر درويش آمريکايی به آتش اين اقدام دامن زد.&raquo;<br /> ظاهراً اين سی&zwnj;دی&zwnj;ها عليه دراويش گنابادی بوده است.<br /> اما رسانه&zwnj;های محافظه&zwnj;کاران می&zwnj;گويند دراويش &laquo;آغازگر&raquo; درگيری&zwnj;ها بوده&zwnj;اند. به گفته آن&zwnj;ها دراويش با استفاده از &laquo;اسلحه&zwnj;های شکاری&raquo; بر شدت اين درگيری&zwnj;ها افزوده&zwnj;اند.<br /> در همين حال يکی از دراويش به تارنمای مجذوبان نور گفته: &laquo;دراويش در اين واقعه بارها از راه&zwnj;های قانونی و مذاکره با مقامات خواستار جلوگيری از اين گونه اقدامات خشونت آميز شده بودند.&raquo;<br /> وی با بيان اينکه &laquo;بی&zwnj;توجهی به تندروی&zwnj;ها عواقبی دارد&raquo;، ابراز اميدواری کرده تا با دخالت &laquo;مقامات عاقل و عاقبت&zwnj;انديش، از بدتر شدن اين عواقب جلوگيری شود.&raquo;<br /> چند سالی است که دراويش گنابادی از سوی جمهوری اسلامی &laquo;تحت فشار و محدوديت&raquo; قرار دارند و تعداد زيادی از آن&zwnj;ها نيز به حبس محکوم شده&zwnj;اند.<br /> نور علی تابنده، قطب دراويش نعمت&zwnj;اللهی گنابادی است که طرفدارانش از او به نام &laquo;مجذوب&zwnj;علی شاه&raquo; ياد می&zwnj;کنند. وی در سال&zwnj;های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حج و زيارت و دادگستری مشغول به کار بوده است.<br /> رسانه&zwnj;های ايران چند سالی است که بنا به دستور شورای عالی امنيت ملی اين کشور از پوشش دادن اخبار دراويش گنابادی منع شده&zwnj;اند.<br /> با اين حال مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت و آيت&zwnj;الله حسين&zwnj;علی منتظری از مراجع تقليد که سال ٨٨ درگذشت، بارها از تخريب حسينيه&zwnj;های دراويش و &laquo;آزار و اذيت&raquo; آن&zwnj;ها انتقاد کردند.<br /> پيشينه دراويش گنابادی به شاه نعمت&zwnj;الله ولی، عارف قرن نهم هجری قمری که هم&zwnj;اکنون آرامگاهش در شهر ماهان در نزديکی کرمان است، بر می&zwnj;گردد.</p> <p>&nbsp;</p>

نيروهای بسيجی و دراويش گنابادی در شهرستان کوار در ۴۵ کيلومتری شيراز با يکديگر به زد و خورد پرداخته‌اند و شماری از دو طرف نيز زخمی شده‌اند.

به گزارش تارنمای مجذوبان نور وابسته به دراويش گنابادی، اين درگيری‌ها با حضور نيروهای انتظامی متوقف شده و شهرستان کوار در حال حاضر دارای فضای امنيتی است.
بنا به اين گزارش «تمام راه‌های شهرستان کوار توسط نيروهای يگان ويژه بسته شده و از ورود دراويش به اين شهرستان جلوگيری می‌شود.»
اين درگيری‌ها ظهر جمعه ۱۱ شهريور ۱۳۹۰ آغاز شد و تا ساعاتی ادامه داشت.

پيشينه دراويش گنابادی به شاه نعمت‌الله ولی، عارف قرن نهم هجری قمری که هم‌اکنون آرامگاهش در شهر ماهان در نزديکی کرمان است، بر می‌گردد

مجذوبان نور به نقل يکی از دراویش که نامش فاش نشده، گزارش داده: «بانی اين حرکت غيرقانونی، تندروی‌های يک طلبه جوان بود که با پخش اعلاميه و سی دی به تهييج و ترغيب نيروهای بسيج برای درگيری با دراويش پرداخته و با تظاهرات و شعارهای موهنی همچون مرگ بر درويش آمريکايی به آتش اين اقدام دامن زد.»
ظاهراً اين سی‌دی‌ها عليه دراويش گنابادی بوده است.
اما رسانه‌های محافظه‌کاران می‌گويند دراويش «آغازگر» درگيری‌ها بوده‌اند. به گفته آن‌ها دراويش با استفاده از «اسلحه‌های شکاری» بر شدت اين درگيری‌ها افزوده‌اند.
در همين حال يکی از دراويش به تارنمای مجذوبان نور گفته: «دراويش در اين واقعه بارها از راه‌های قانونی و مذاکره با مقامات خواستار جلوگيری از اين گونه اقدامات خشونت آميز شده بودند.»
وی با بيان اينکه «بی‌توجهی به تندروی‌ها عواقبی دارد»، ابراز اميدواری کرده تا با دخالت «مقامات عاقل و عاقبت‌انديش، از بدتر شدن اين عواقب جلوگيری شود.»
چند سالی است که دراويش گنابادی از سوی جمهوری اسلامی «تحت فشار و محدوديت» قرار دارند و تعداد زيادی از آن‌ها نيز به حبس محکوم شده‌اند.
نور علی تابنده، قطب دراويش نعمت‌اللهی گنابادی است که طرفدارانش از او به نام «مجذوب‌علی شاه» ياد می‌کنند. وی در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حج و زيارت و دادگستری مشغول به کار بوده است.
رسانه‌های ايران چند سالی است که بنا به دستور شورای عالی امنيت ملی اين کشور از پوشش دادن اخبار دراويش گنابادی منع شده‌اند.
با اين حال مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت و آيت‌الله حسين‌علی منتظری از مراجع تقليد که سال ٨٨ درگذشت، بارها از تخريب حسينيه‌های دراويش و «آزار و اذيت» آن‌ها انتقاد کردند.
پيشينه دراويش گنابادی به شاه نعمت‌الله ولی، عارف قرن نهم هجری قمری که هم‌اکنون آرامگاهش در شهر ماهان در نزديکی کرمان است، بر می‌گردد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شیعه علی

    اگر شما شیعه باشید اندکی مطالعه کنید می بینید که همه امامان ما با صوفیان و دراویش مخالف هستند و آنها را جز دشمنان خود می دانند ولی دو روحانی شیعه که یکی کاملاً بی سواد است یعنی کروبی به خاطر رای جمع کردن از آنها حمایت کرد و دیگری هم همان شیخ ساده لوح معروف یعنی مرحوم منتظری بود که به خاطر اغراض سیاسی از آنان حمایت میکرد. شما روایات را در کتابهای معتبر مثل حدیقه الشیعه و سفینه البحار و... می توانید مشاهده کنید. انشاء الله با ظهور امام زمان اینها همه نابود میشوند و شیعه واقعی در سراسر عالم حکمفرما می شود.

  • عماد

    خاک بر سر حکومتی که تاب هیچ شنیدن صدای هیچ مخالفی را ندارد خاک خاک-----------------------گر چه این بد بختها سرشان تو لاک خودشونه و کاری به کار کسی ندارن هی بهشون گیر بدین -با با نمی خوان مثل شما دروغگو و دغل باز باشند این بده -ای بابا

  • کاربر مهمان

    درویشان، نه دراویش!

  • بابک ـ تهران

    دوستان گرامی! ازاین یاداوری بدتان نیاید؛ این دراویش نیست، درویشان است، همچنان که ارامنه، میادین دفاتر، اساتید، اکراد، افاغنه درست نیستند و شما که مردم فرهنگی و فرهنگساز هستید باید بدانید که ارمنی ها، یا ارمنیان، میدانها، دفترها، کردان یا کردها و افغانها درستند.

  • بابک ـ تهران

    درضمن، از برخوردهای ناگواری که با مردم از جمله با همین درویشان میشود بسیار آزرده ام و امیدوارم سطح فرهنگ همگانی به آنجا برسد که این گونه ناگواریها را در کشورمان نداشته باشیم، در هیچ جا نباشد. حقوق انسانی به جای خود، از دیدگاه دو تا چهارتا، تا مردمی سزاوار نباشند حاکمانی سرکوبگر، ستمکار و غارتگر نمی توانند باشند. تهران ـ بابک

  • بابک ـ تهران

    همچنین یاداوری کنم که « نيروهای بسيجی و دراويش گنابادی .... با يکديگر به زد و خورد» نپرداخته‌اند، رخداد این است که « نیروهای بسیجی حمله و سرکوب کردند ولی درویشان از خود دفاع کردند». معنی این دوگونه گزارش فرق دارد. تهران ـ بابک

  • joy

    First they came for the Socialists, and I did not speak out -- Because I was not a Socialist. Then they came for the Trade Unionists, and I did not speak out -- Because I was not a Trade Unionist. Then they came for the Jews, and I did not speak out -- Because I was not a Jew. Then they came for me -- and there was no one left to speak for me.

  • رضا

    خاک برسردرغگودوران شماهم دیگه به سررسیده