ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستمزد کارگران «هپکو» و «آذرآب» در جیب بانک‌ها

کارگران آذر‌آب با دریافت بخشی از حقوق معوق به اعتراض‌ پایان دادند، اما زخم هپکو عمیق‌تر است. تغییر مالکیت هم مشکل کارگران را حل نکرده است. بانک‌ها سود کارخانه‌ها را می‌بلعند.

چهار روز پس از سرکوب خشونت آمیز کارگران معترض  «آذر آب» و «هپکو» اراک روزنامه خراسان فاش کرد که سود تسهیلات بانکی درآمد این کارخانه‌ها را می‌بلعد. وزیر کار ایران هم معاونش را برای بررسی موضوع به اراک فرستاد.

کارگران هپکو یک‌سال است که خواستار پرداخت دستمزد معوقه خود هستند.

روزنامه خراسان یک‌شنبه ۲ مهر گزارش کرد که دو شرکت آذرآب و هپکو اراک به دلیل سود تسهیلات و هزینه‌های جاری دستمزد کارگران را پرداخت نمی‌کنند.

برپایه این گزارش شرکت هپکو که کارگران آن بیش از پنج ماه است دستمزد دریافت نکرده‌اند، تنها در سه ماه نخست امسال ۲۲ میلیارد تومان بابت تامین مالی هزینه کرده است. هزینه اداری  این شرکت نیز ۱.۵ میلیارد تومان اعلام شده است.

مدیران هپکو در حالی ۲۳.۵ میلیارد تومان بابت تامین مالی و امور اداری هزینه کرده‌اند که ۱۲۱ میلیون تومان درآمد و ۲۵ میلیون تومان سود ناخالص گزارش کرده‌اند.

صورت مالی  سال گذشته شرکت آذرآب هم بیانگر افزایش ۲۰۳ درصدی هزینه‌های تامین مالی و ۳۷ درصدی هزینه‌های عمومی شرکت است.

مدیران آذر‌آب سال گذشته ۱۷.۴ میلیارد تومان برای تامین مالی و ۱۷.۹ میلیارد تومان برای امور اداری و عمومی هزینه کرده‌اند. سود ناخالص این شرکت نیز ۳۸.۷ میلیارد تومان اعلام شده که تقریبا معادل معادل هزینه‌های تامین مالی و اداری و عمومی است.

مجید شاکری کارشناس امور بانکی در ایران به روزنامه خراسان گفته است صورت مالی این دو شرکت نشان می‌دهد که سود ایجاد شده توسط بانک‌ها بلعیده می‌شود.

در پیوند با همین موضوع خبرگزاری کار ایران،«ایلنا»، که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران نزدیک است، شنبه یکم مهر از پایان اعتراضات کارگران آذرآب خبر داد.

کارگران شرکت آذرآب هفته گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها چندین روز پیاپی تحصن کردند. آخرین اعتراض کارگران معترض با سرکوب خشونت‌آمیز پلیس همراه شد که به زخمی شدن چند تن از کارگران معترض انجامید.

یکی از کارگران این کارخانه گفته است که پس از اعتراض‌های کارگران، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به حساب آنان واریز شد. کارگران آذر آب چهار ماه است که دستمزد دریافت نکرده‌اند.

ابوالفضل پوروفایی رئیس کانون هماهنگی شواراهای اسلامی کار استان مرکزی «حضور مدیرانی کارا برای این واحد صنعتی» را یکی دیگر از خواسته‌های کارگران معترض اعلام کرده است.

کارگران آذرآب به تصمیمات مجمع عمومی سالانه این شرکت که ۲۶ و ۲۷ شهریور با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، معترض‌ند. نماینده سازمان بورس اوراق بهادار تهران هم  مجمع عمومی آذر آب را دارای «ایرادات قانونی» دانسته است.

مسئولان استانی گفته‌اند که مجمع عمومی صنایع آذرآب سه‌شنبه چهارم مهر برگزار خواهد شد.

هپکو: زخم قدیمی

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران شنبه یکم مهر به معاون روابط کار خود دستور داد که برای بررسی و پیگیری وضعیت کارگران هپکو در اراک مستقر شود و «گزارشی جامع از علل و دلایل بروز اعتراضات و حواشی آن و نیز راهکارهای حل مساله» تهیه و ارائه کند.

ربیعی در حالی دستور  پیگیری وضعیت کارگران هپکو را صادر کرده که این کارگران نزدیک به یک‌ سال است که به پرداخت نشدن دستمزدهایشان معترض‌ند و بارها اقدام به تحصن، تجمع در مقابل ساختمان نهادهای دولتی و راهپیمایی کرده‌اند.

آخرین تجمع اعتراضی کارگران هپکو و آذر آب سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته با مداخله خشونت‌آمیز پلیس ضد شورش همراه شد. این اعتراض‌ها از تیر امسال و پس از واگذاری ۶۰ درصد سهام شرکت هپکو به شرکت «هیدرو اطلس» آغاز شد.

این سهام نخستین بار در سال ۱۳۸۵  با قیمت ۳۸ میلیارد تومان به علی‌اصغر عطاردیان مالک شرکت «واگن‌سازی کوثر اصفهان» واگذار شده بود. خرداد امسال پس از شدت گرفتن اعتراض کارگران، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که از مالک قبلی سلب مالکیت شده است.

شرکت هیدرو اطلس خرداد امسال پس از آنکه وعده کرد که دستمزد معوق چهار ماه و نیم کارگران را پرداخت کند، از سوی سازمان خصوصی‌سازی به عنوان مالک جدید هپکو معرفی شد.

به‌رغم اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران مالک جدید هپکو را تا دو سال از پرداخت بدهی بانکی معاف کرده است، مدیران این شرکت نتوانستد وعده پرداخت دستمزد معوق کارگران را محقق کنند.

خرداد امسال همزمان با اعلام رسمی واگذاری ۶۰ درصد سهام هپکو به هیدرو اطلس، رسانه‌های داخلی ایران زیان انباشته هپکو را ۳۶۶ میلیارد تومان گزارش کردند.

عطاردیان مالک پیشین هپکو این میزان از زیان انباشته را «غیرواقعی» خوانده و گفته بود که دارایی‌های شرکت کمتر از ارزش واقعی قیمت‌گذاری شده است. ۶۰ درصد سهام این شرکت به ارزش ۲ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان به هیدرو اطلس فروخته شد.

بیشتر بخوانید:

هپکو و آذراب: زخم‌های کارگران، وعده‌های مسئولان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نادین

    تو رو خدا این سیستم غلتک رو از زمانه بردارید. اعصاب آدم خرد می شه و موبایل هنگ می کنه.