ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«دولت سوریه و ایران مسئول کشتار ۹۰ درصد غیرنظامیان جنگ سوریه»

داعش و دیگر اسلام‌گرایان افراطی مسئول مرگ دو درصد قربانیان غیرنظامی هستند و پس از نیروهای روسیه در رده سوم قرار دارند. کردها کمترین تلفات را به غیرنظامیان وارد کرده‌اند.

به گفته یک سازمان حقوق بشری ناظر بر جنگ سوریه، تا کنون بیش از ۲۱۲ هزار غیرنظامی در درگیری‌های سوریه جان خود را از دست داده‌اند. مسئولیت مرگ بیش از ۹۰ درصد این غیرنظامیان با نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس‌جمهوری در دمشق و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران است. گروه «دولت اسلامی» و دیگر اسلام‌گرایان افراطی (جبهه فتح شام) تنها مسئول مرگ دو درصد قربانیان غیرنظامی هستند و پس از نیروهای روسیه در رده سوم قرار دارند. نیروهای مناطق خودمختار شمال سوریه به رهبری کردها کمترین تلفات را به غیرنظامیان وارد کرده‌اند.

اینفوگرافی مسئولان مرگ غیرنظامیان در جنگ سوریه - برای بزرگ‌ترشدن تصویر روی آن کلیک کنید

طبق آخرین آمار شبکه حقوق بشر سوریه، از آغاز اعتراض‌های مردمی در مارس ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۷، ۲۱۲ هزار و ۷۸۶ غیرنظامی به دست طرف‌های درگیر در سوریه جان باخته‌اند.

این آمار شمار قربانیان هر یک از این طرفین را به صورت جداگانه مستند کرده و مدعی است که دولت بشار اسد و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران مسئول کشته‌شدن ۱۹۲ هزار و ۷۹۳ تن، یعنی ۹۰.۶ درصد کل قربانیان هستند.

ایران از آغاز درگیری‌ها در سوریه به کمک بشار اسد، متحد استراتژیک خود شتافته است. حکومت ایران دولت سوریه را بخشی از «جبهه مقاومت» در برابر اسرائیل می‌داند.

چندی پیش بشار اسد به علی خامنه‌ای، رهبر ایران نامه‌ای نوشت و در آن شکست محاصره شهر دیرالزور را تبریک گفت. اسد رهبر ایران را «حضرت امام» خطاب کرده بود.

استفان دمیستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه برآورد کرده است که ایران هر سال دست‌کم ۶ میلیارد دلار به بشار اسد کمک می‌کند. برخی از منابع غیر رسمی از کمک ۱۵ تا ۲۰ میلیاردی ایران به بشار اسد سخن گفته‌اند.

ایران از آغاز جنگ داخلی سوریه نفت مورد نیاز این کشور را تأمین کرده. هر روز ۶۰ هزار بشکه نفت از ایران و از طریق بندر بانیاس که تحت تسلط حکومت اسد قرار دارد به سوریه صادر می‌شود.

ایران مهم‌ترین صادرکننده سلاح به سوریه هم هست: مهمات، پهپاد‌ها، و سلاح‌های سبک و سنگین.

سرداران سپاه پاسداران به عنوان مستشاران نظامی در کار آموزش نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان طرفدار بشار اسدند.

داعش، سومین «قاتل» سوریه

بر اساس این آمار، گروه «دولت اسلامی» و دیگر اسلام‌گرایان افراطی (جبهه فتح شام) تنها مسئول مرگ دو درصد قربانیان غیرنظامی هستند و پس از نیروهای روسیه در رده سوم قرار دارند.

شبکه حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرده که نیروهای مناطق خودمختار شمال سوریه کمترین تلفات را به غیرنظامیان وارد کرده‌اند.

نیروهای دموکراتیک (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق.س.د) ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) است. ی‌پ‌گ شاخه نظامی حزب چپ‌گرایان کرد با نام حزب اتحاد دموکراتیک است. این گروه کنترل بخش‌های عمدتاً کردنشین در شمال سوریه را در دست دارد و اکنون تحت پشتیبانی آمریکا با داعش در رقه، پایتخت خلافت خودخوانده این گروه و دیرالزور می‌جنگد.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا نیز در این فهرست حضور دارد. این ائتلاف ۲۲۱۷ غیرنظامی را تا کنون کشته است.

شبکه حقوق بشر سوریه به گفته وب‌سایت این سازمان، منبع اصلی آمار و مستندسازی سازمان ملل در مورد درگیری‌های سوریه است. این سازمان غیردولتی حقوق بشری همزمان با آغاز اعتراضات مردمی در ۲۰۱۱ تأسیس شد.

با این حال هنوز هیچ منبع دیگری چنین آماری را منتشر نکرده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه، یک گروه حقوق بشری دیگر که بر جنگ سوریه نظارت می‌کند، میزان کشته‌شدگان حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا را در سرتاسر سوریه ۱۰۴۴۳ تن تخمین زده است که از آن میان ۲,۸۱۸ تن غیرنظامی بودند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • شاهد

      1: امار درست است . دولت سوریه با هواپیما های جنگی و اتش توپخانه و گازهای سمی کشتار گر اصلی مردم بوده است . 2: جماعتی از ایرانیان تا اسم ایران می اید باد اولترا ناسیو نایسم در سرشان می چرخد و می کوشند بار مسولیت از شانه خویش فرو افکنند . انقلاب می شود انرا به امریکا و انگلیس نسبت می دهند . حکومت ایران از بشار جنایتکار حمایت می کند اینان انتقاد را برنمی تابند و دیگران را عامل بحران می دانند . اخیرا سردار قاسم سلیمانی دیکتاتوری حزب بعث سوریه را عامل اولیه بحران دانست اما این جماعت ایرانی کاسه داغتر از آش می شوند . مردم المان در دوران حکومت هیتلر هر انتقادی به حکومت المان را دروغ های دیگران قلمداد می کردند . اما مردم المان پس از جنگ جهانی دوم با پذیرش مسوو لیت خویش در بر کشیدن هیتلر و جنایات جنگی کشور المان را بر شانه های مسول خویش ساختند . کارل یاسپرس بدرستی گفت " پذیرش مسولیت رها شدن از دوران کودکی یک ملت است " 3: تیتر مقاله گفته است "دولت سوریه و ایرا ن " با اندک تسامح می توان دریافت واژه دولت بر هردو سوریه و ایران بکار رفته است .اما بهتر بود نوشته می شد " دولت های سوریه و ایران "

    • اشکان

      هر کدام آنقدر که توانسته کشته . اگر بشار اسد بیشتر کشته, به این خاطر بوده که قدرت آتشباری او بیشتر بود نه چون بیرحم تر از بقیه بود. در سوریه جناح خوب نداریم. همه مثل هم هستند. آن جامعه هیچ آینده ای ندارد.

    • امیر از تهران

      بنده های خدا این داعش و نیروهای آمریکایی و متحدانش که اصلا کاری نکردند، داعشی ها که فقط سر نظامیان را بریدند که حقشان بود! و هواپیماها و توپخانه و موشک ها و بمب های خوشه ای و ناپالم آمریکا هم آنقدر دقیق توی شهرها و روستاها می خورد که اگر در خانه ای یک نظامی در میان 70-80 غیر نظامی وجود داشت فقط و فقط اون را می کشت!! واقعا دست مریزاد به این آمار و اون دقت عمل!!!

    • Action

      توقع امثالهم از سایت وزین رادیوزمانه این است در ترجمه و تیتربندی، رعایت انصاف را بکنند. امثالهم رسانه های مثل رادیو زمانه را یک سایت پرمحتوا و وزین و طرفدرای آزادی بیان و انصاف با کار حرفه فه ای رسانی میدانم. نگذارید این اعتماد نسبی خوب میان مردم ایران و رسانه های مثل شما از بین برود. چه شما و چه آن نهادها، اگر حقیقتا دنبال حقوق بشر و آزادی بیان و دموکراسی هستند، این تفکیک نکته سنجانه را در اعلامیه رسمی که بار حقوقی و اخلاقی و انسانی است را رعایت کنند. مشخصا مسئولیت اتفاقاتی که احتمالا نظام حاکم ایران در نقش داشته، مسئولیتش بر عهده نظام حاکم بر ایران است و نه مردمان ایرانی که اساسا از اعمال نظر آزاد خود بر حاکمیت (دموکراسی) واقعی محرومند. مردم ایران به انحای مختلف، مخالفتشان را با از اول و تدوام دخالت نظام ایران و وقع فجایع در سوریه نشان داده اند. منتها مردمان (ملت) ایران دستتنشان تقریبا خالی است از اعمال نظرشان بر نظام حاکم. شخصا این جنایتها فارغ از اینکه چه کسانی مرتکب شده اند محکوم میکنم. تسلیت به داغدارن جان باختگان میگویم و آرزو میکنم هر چه زودتر این فجایع پایان یابد.

    • Action

      جدا از اینکه این آمار چه قدر صحت دارد یا ندارد: اول، ابزار تاسف از وقوع این فجایع انسانی. دوم، من نمیدانم متن اصلی (احتمالا انگلیسی) چه بوده؛ اما نحوه ترجمه و بازنشر خبر دچار اشکال جدی است. در این ترجمه و بازنشر، از تیتر دارای اشکال است! («دولت سوریه و ایران مسئول کشتار ۹۰ درصد غیرنظامیان جنگ سوریه»)، از نظر من فارسیز بان، این سبک جمله بندی، به شدت سوءتفاهم زا است در حالت خوشبینانه! اگر نگوییم قصد بدی نداشته است ویراستار! این دولت سوریه بعنوان یک شخصیت حقوقی در یک مساله بسیار مهم حقوقی-انسانی-اخلاقی مسئول شناخت شده، اما وقتی به کلمه ایران میرسد، صرفا ایران میگوید! اینجا بدون شک، کلیت مردم ایران متهم میشوند. در حالیکه همگان آگاه و منصف میدانند، در ساختار غیر دموکراتیک رزیم تحت نام رسمی جمهوری اسلامی ایران حاکم ایران، بین مسئولیت رژیم/نظام و دولت تفاوتهایی است. به اذعان آگاهان و اهل نظر مستقل و منصف و از جمله خود سایت شما، رئیس دولت در ایران همیشه به صورت شوی انتخاباتی بین بد و بتر، انتخاب میشود و طبق معمول از جمله واقعه اخیر، بر خلاف حتی همان رای بد و بدتر مردم، باز کابینه تشکیل میشود. دولت در ایران تقریبا چندان انعکاس رای و خواست اکثریت قریب به اتفاق مردمان ایران نیست. قطعا اکثریت مردمان ایران (از گروه اتنیکی و عقیدتی) خواهان این فجایع نبوده و نیستند.

    • gilgamysh

      این متد آمار سازی و آمار بازی در جمهوری اسلامی خیلی محبوبه و پیشینه اش به خمینی برمیگرده که ادعای 60000 کشته در دیوانگی سال 57 را هم قبول نداشت و نظرش بر دست کم 200000 نفر بود. هرچند بنیاد شهید تحت سرپرستی کروبی رقمی کمتر 3500 نفر کشته و اعدامی آمار داده بود، ولی وزن نظر اون امام کجا و این بنیاد کجا. صداش اصلا در نیامد! درد آمار این مقاله را اما امام کجا ببرد؟ "چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید..."

    • h

      آمارهاشون بدرد خودشون می خوره. نقش سیا و اسرائیل که اصل جنگ را بوجود آوردند هم که کلن توهم توطئه است.