ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر رؤسای پنتاگون و ناتو به افغانستان – شلیک سه موشک به فرودگاه کابل

هم آمریکا و هم ناتو قصد افزایش نیروهای خود در افغانستان را دارند. جیمز ماتیس و ینس استولتنبرگ به کابل رفته‌اند تا از نزدیک وضعیت نیروهای نظامی در این کشور را بررسی کنند.

در پی تقویت سه هزار نفری ارتش آمریکا در افغانستان، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کابل با مقامات افغان دیدار کردند. همزمان با ورود آنها به کابل دست‌کم سه موشک به اطراف فرودگاه کابل شلیک شد اما تلفاتی بر جای نگذاشت و پروازها همچنان انجام شدند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

جیمز ماتیس و ینس استولتنبرگ در دیدار خود از کابل با مسئولان نیروهای پشتیبانی عملیاتی ملاقات کردند. این دیدار در دفتر مرکزی جان نیکلسون، ژنرال آمریکایی فرمانده عمومی نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان صورت گرفت.

رؤسای پنتاگون و ناتو در ادامه با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، نمایندگان دولت و نیروهای امنیتی واقع در شرق و شمال کشور که تحت فشار طالبان و گروه دولت اسلامی (داعش) هستند، دیدار خواهند کرد.

صبح چهارشنبه ۲۷ سپتامبر / ۵ مهر در پی ورود ماتیس و استولتنبرگ به کابل، دست‌کم سه موشک به اطراف فرودگاه کابل شلیک شد اما تلفاتی بر جای نگذاشت و پروازها همچنان انجام شدند.

این موشک‌ها به محل پارک سبز بخش نظامی واقع در شرق فرودگاه کابل شلیک شدند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است موشک‌ها را چهار مهاجم از خانه‌ای در شمال فرودگاه شلیک کردند. این خانه توسط پلیس محاصره شد.

هنوز روشن نیست که چه گروهی مسئول این حمله است. رویترز نوشته گروه «دولت اسلامی« (داعش) مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و خبرگزاری فرانسه نوشته طالبان در توییتر خود مسئولیت را برعهده گرفتند.

این دومین سفر جیمز ماتیس به‌عنوان وزیر دفاع آمریکا به کابل است. او یک بار نیز در ۲۴ آوریل سال جاری دیداری کوتاه از کابل داشت. ماتیس بامداد چهارشنبه از سفر هند به افغانستان آمد. سفر به هند در میانه بحران سیاسی ـ نظامی با کره شمالی صورت گرفت.

آمریکا که از سال ۲۰۰۱ طولانی‌ترین جنگ خود را در افغانستان از سر گذرانده‌ و در حال حاضر ۱۱ هزار سرباز در این کشور دارد، از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز خواسته است که نیروهای پشتیبانی عملیاتی را افزایش دهد.

ناتو هم‌اکنون پنج‌ هزار سرباز در کنار نیروهای آمریکایی در افغانستان مستقر کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از یک تردید طولانی در پایان ماه اوت «استراتژی جدید» خود برای حمایت از دولت کابل در برابر شورشیان اسلامگرا را اعلام کرد. به اعتقاد ترامپ با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان «خلائی» ایجاد می‌شود که به «تروریست‌ها» کمک می‌کند.

پس از اعلام «استراتژی جدید» آمریکا در افغانستان، پنتاگون از اعزام سه هزار نفر دیگر برای تقویت نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داد و گفت گروهی از آن‌ها «در راه هستند».

ناتو نیز در ماه ژوئن اعلام کرد که می‌خواهد با اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان آموزش نیروهای افغان در برابر افزایش فعالیت طالبان و گروه‌های تندرو تقویت کند.

وضعیت امنیتی افغانستان از زمان پایان یافتن عملیات جنگی نیروهای بین‌المللی در پایان سال ۲۰۱۴ رو به وخامت نهاده است.

نیروهای افغان در برابر شورشیان عقب‌نشینی کرده‌اند و بیش از یک سوم این کشور به‌دست شورشیان افتاده است. سربازان افغان در اطراف شهرها متمرکز شده‌اند تا از نفوذ طالبان به شهرها جلوگیری کنند.

عملیات پشتیبانی ناتو به‌طور عمده بر آموزش و راهنمایی نیروهای افغان که تلفات بزرگی داده‌اند متمرکز است، در حالی که همزمان آمریکا عملیات علیه گروه‌های اسلامگرای تندرو را نیز به نام مبارزه با تروریسم به‌پیش می‌برد.

تحت همین نام ارتش آمریکا از سوی کاخ سفید مجاز است در کنار نیروی هوایی افغانستان علیه نیروهای شورشی دست به حملات هوایی بزند.

براساس یک گزارش ایالات متحده که وضعیت افغانستان را «غیر قابل تحمل» توصیف کرده، تلفات ارتش و پلیس افغانستان در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال قبل، حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است. در طول ۱۱ ماه حدود هفت‌هزار سرباز و مأمور پلیس کشته و بیش از ۱۲ هزار نفر زخمی شده‌اند.

مقامات افغان هیچ‌گاه شمار تلفات خود را اعلام نمی‌کنند.

یکشنبه گذشته، دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در شش ماه نخست سال جاری بیش از ۲۰ هزار عملیات نظامی علیه شورشیان انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.