ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگان مجلس ایران همه‌پرسی استقلال کردستان را محکوم کردند

جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای در ضرورت حفظ یکپارچگی عراق به پایان رسید. ۲۱۰ نماینده مجلس از دولت روحانی خواسته‌اند با دولت عبادی همکاری کند.

جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی درباره همه‌پرسی استقلال کردستان با صدور بیانیه‌ای به پایان رسید. در این بیانیه ۲۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی همه‌پرسی استقلال را محکوم کرده‌اند و از دولت روحانی خواسته‌اند با دولت مرکزی عراق برای جلوگیری از جدایی کردستان از این کشور همکاری کند. نمایندگان برای حل اختلافاتی مانند مرزهای هوایی، صدور نفت و تجارت، خواهان مذاکره اقلیم و بغداد شده‌اند.

جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی درباره همه‌پرسی استقلال کردستان برگزار شد (عکس: آرشیو)

در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی که چهارشنبه ۵ مهر با حضور علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی برگزار شد، همه‌پرسی استقلال کردستان و پیامدهای آن برای منطقه خاورمیانه و راهکاری که جمهوری اسلامی می‌بایست در پیش بگیرد به بحث گذاشته شد.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره حاصل این جلسه به خبرگزاری تسنیم گفته است:

«ما همه‌پرسی را به‌رسمیت نمی‌شناسیم چون کشور عراق دارای قانون اساسی‌ست و همه تابع آن هستند و البته این کشور عضو کنوانسیون‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است و خطوط مرزی‌اش نیز مشخص است. هر گروهی بخواهد در کشوری اعلام استقلال کند باید تابع قانون اساسی آن کشور باشد.»

در بیانیه مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت یکپارچگی عراق تأکید شده. در این بیانیه آمده است:

« همه‌پرسی اقلیم کردستان به‌صورت غیرقانونی می‌تواند همبستگی ملی و تمامیت ارضی عراق را مخدوش کند و عراق را در گرداب درگیری‌های جدید قرار دهد. با توجه به مواضع دولت و مجلس عراق که با صراحت همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی اعلام کردند و همچنین با توجه به نظر سازمان ملل متحد، ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اولاً ایجاد بحران در عراق را به‌ضرر مسیر دموکراتیک عراق دانسته و ثانیاً هر گونه اقدام تجزیه‌طلبانه را مضر به حال ملت عراق و کل منطقه می‌دانیم و این اقدام کردستان عراق را محکوم و از اقدامات دولت و مجلس عراق حمایت می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم مطابق درخواست دولت مرکزی عراق تمهیدات لازم در همکاری با دولت عراق را به عمل آورده و به هیچ وجه اجازه ماجراجویی به صهیونیست‌ها در عراق ندهند.»

بهروز نعمتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار امیدواری کرده که مشکلات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی برطرف شود:

«در بحث همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق امروز آنها در مرزهای هوایی‌شان با حساسیت‌هایی برخورد کردند و در بحث صدور نفت نیز با مشکلاتی مواجه شدند همان‌طور که در تجارت نیز این مشکلات را دارند. البته ما معتقدیم موضوع باید از طریق دیپلماسی حل‌وفصل شود.»

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق شامگاه گذشته در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که اکثریت شهروندان اقلیم در همه‌پرسی استقلال به جدایی کردستان از عراق رأی داده‌اند. ساعتی پیش از آن، نخست‌وزیر عراق به اقلیم کردستان سه روز مهلت داد که فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را به دولت مرکزی عراق تحویل دهد. حیدر عبادی همچنین اعلام کرده که دولت عراق همه‌پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین جهت درباره آن با اقلیم کردستان هیچگونه مذاکره‌ای انجام نمی‌دهد.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اواخر اوت سال جاری بعد از دیدار و گفت‌وگو با جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که چنانچه بغداد بدیل بهتری برای همه‌پرسی استقلال کردستان عراق ارائه ندهد، همه‌پرسی برگزار می‌شود اما اقلیم کردستان همچنان با بغداد در گفت‌وگو می‌ماند با این هدف که کردستان و عراق «دو همسایه خوب» برای یکدیگر باشند.

امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی اعلام کرده جمهوری اسلامی با هر اقدامی که منجر به تغییر مرزهای جغرافیایی و تجزیه کشورهای منطقه شود مخالف است.

امیر سرتیپ دوم علیرضا الهامی معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیای سپاه پاسداران هم روز گذشته گفته بود که سپاه موشک‌ و تجهییزات نظامی به غرب ایران ارسال کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.