ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پروازها از فرودگاه اربیل متوقف می‌شود

در پی فرمان عبادی، همه پروازهای مهم‌ترین فرودگاه اقلیم به تعلیق درمی‌آید. سازمان هواپیمایی عراق، به شرکت‌های هواپیمایی خارجی درباره پرواز به اقلیم کردستان هشدار داده.

فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان اعلام کرده است که از جمعه ۲۹ سپتامبر همه پروازهای این فرودگاه به تعلیق درمی‌آید. سازمان هواپیمایی عراق، به شرکت‌های هواپیمایی خارجی درباره پرواز به اقلیم کردستان از ساعت ۱۵ جمعه به بعد (به وقت گرینویچ) هشدار داده است.

پروازها از فرودگاه اربیل متوقف می‌شود

در واکنش به همه‌پرسی اقلیم کردستان، شورای وزیران امنیتی عراق سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر برای دولت اقلیم مهلتی ۷۲ ساعته تعیین کرد که فرودگاه‌های اقلیم را به دولت مرکزی عراق تحویل دهد. این مهلت جمعه ۲۹ سپتامبر رأس ساعت ۱۵  به سر می‌آید.

تالار فائق صالح، مدیر فرودگاه اربیل به خبرگزاری فرانسه گفته است: «همه پروازهای بین‌المللی فرودگاه اربیل، بدون استثنا، از ساعت شش روز جمعه به وقت محلی این شهر، به حالت تعلیق درمی‌آید.»

مدیر فرودگاه اربیل گفته است در پی تصمیم شورای وزیران امنیتی عراق و حیدر عبادی، نخست‌وزیر این کشور مبنی بر منع پروازهای بین‌المللی، فرودگاه اربیل تصمیم به تعلیق پروازها گرفته است.

آژانس‌های مسافرتی در اقلیم کردستان در واکنش به تعلیق پروازها از فرودگاه اربیل، نامه‌ای به سازمان ملل نوشته‌اند و اعلام کرده‌اند که دستور نخست‌وزیر عراق مبنی بر تعلیق پروازها از فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه، ۷ هزار نفر را در خطر بیکاری قرار می‌دهد. آژانس‌های مسافرتی به سازمان ملل شکایت برده‌اند که با تعلیق پروازها جان بسیاری از بیماران هم به خطر می‌افتد.

پروازهای داخلی شامل فرمان دولت مرکزی عراق نمی‌شوند. چنانچه دولت مرکزی عراق، کنترل فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را در دست بگیرد، مسافران می‌توانند از این دو شهر به بغداد و سپس از فرودگاه بین‌المللی بغداد به سایر نقاط جهان سفر کنند.

چند ساعت قبل از آنکه فرودگاه اربیل بر اساس فرمان نخست‌وزیر عراق پروازهای بین‌المللی را به تعلیق درآورد، مولود تراب وزیر ترابری اقلیم کردستان اعلام کرده بود که دولت اقلیم آماده مذاکره با بغداد درباره نظارت بر فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه است. او دولت مرکزی عراق را به انتقامجویی متهم کرده و گفته بود اخلال در کار فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه، عملیات نظامی نیروهای ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا در عراق را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وزیر ترابری اقلیم همچنین گفته بود که با تعلیق پروازها ممکن است فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد هم مختل گردد.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان از جامعه جهانی خواسته است به اراده و خواست شهروندان اقلیم کردستان برای جدایی از عراق احترام بگذارند. او در همان حال اعلام کرده که آماده است با بغداد مذاکره کند. حیدر عبادی اما هرگونه مذاکره با اقلیم را بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر رد کرده است.

پارلمان عراق، در جلسه روز چهارشنبه ۵ مهر/ ۲۷ سپتامبر خود حیدر عبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور را ملزم کرده که دستور استقرار نیروهای امنیتی در مناطق مورد مناقشه از جمله در کرکوک را صادر کند،چاه‌های نفت کرکوک را در اختیار بگیرد و استاندار این شهر را برکنار کند. یک هیأت‌بلندپایه نظامی عراقی نیز برای هماهنگ کردن عملیات به تهران رفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.