ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قبر صدرالدین عینی در باغ عینی باقی می‌ماند

شهزاده سمرقندی- علی رغم نگرانی مردم، شهرداری دوشنبه اعلام کرده که قرار نیست چیزی از باغ کم بشود، در عوض در حال ساختن مقبره بزرگ‌تری برای صدرالدین عینی هستند.

مدتی‌ست که در شبکه‌های اجتماعی کاربران تاجیکستانی ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن است در پی بازسازی‌هایی که در باغ صدرالدین عینی، در شهر دوشنبه صورت می‌گیرد، قبر سردفتر ادبیات تاجیک و سیاستمدار بخارایی اصل که در بنیاد کشور تاجیکستان نقش مهمی بازی کرده جابه‌جا بشود و به بخش دیگر شهر انتقال داده شود.

اما مقامات تاجیکستان در پاسخ این موج اعتراض‌های تند شهروندان تاجیکستان گفته که قرار نیست چنین کاری صورت بگیرد و اصلا چنین بحثی هم در اصل مطرح نیست. در تصاویری که در صفحه فیسبوکی اسفندیار آدینه خبرنگار محلی منتشر شده می‌توانید با وضعیت کنونی باغ عینی اشنا بشوید. صدرالدین عینی سال ۱۹۵۴ در بیمارستان شهر دوشنبه درگذشت و در همانجا در باغ اصلی شهر که حالا باغ رودکی‌ست به خاک سپرده شد. در مراسم خاکسپاری این چهره ملی، بیش از صد هزار نفر از سرتاسر جماهیر شوروی شرکت کردند. اما پس از سه سال قبر او به باغی مخصوص عینی انتقال یافت که بسیاری این حرکت دولت آن وقت را مشکوک بر این کردند که می‌خواهند نقش و شهرت او را از چشم‌ها دورتر به گوشه‌ای پنهان‌تر ببرند که شاید از چشم‌ها دور شد از دل‌ها هم دور بشود. اما چنین نشد. عینی همچنان بین تاجیکان به عنوان چهره ملی باقی مانده است. خانه-موزه او در ده ساکتره ولایت غیژدوان بخارا و در مرکز شهر سمرقند آخرین منزل زیست او همچنان محلی برای بازدید مسافران فرهنگی‌ست.

هرچند بارها شایعه شده که ممکن است خانه موزه عینی را از مرکز شهر سمرقند به کنار ببرند که چنین اتفاقی رخ نداده و اعتراض‌های تاجیکان سمرقند و نامه‌نگاری‌های آنها از چنین فکر و برنامه‌های احتمالی دولت ازبکستان توانسته جلوگیری کند.

اما در مورد باغ عینی در شهر دوشنبه همچنان نگرانی‌ها باقی‌ست که ممکن است دیگر قبرهای چهره‌های فرهنگی که در باغ عینی در کنار او قرار دارند، برداشته و به قبرستانی دیگر منتقل یابند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این فکر و برنامه نیز مخالف هستند و معتقداند که هر نوع دستکاری به تاریخ حتی به قصد اصلاح اشتباه‌ باشد هم قابل درک و پسند نیست.

شهرداری دوشنبه اعلام کرده است که قرار نیست هیچ چیزی از باغ عینی کم بشود، در عوض در حال ساختن مقبره بزرگ‌تری برای عینی و ساختن امفی‌تیاتر بزرگتری‌اند که هم نمای باغ را دیدنی‌تر می‌کند و هم امکان می‌دهد در آینده بشود برنامه‌ها و کنسرت‌های بزرگتری را با ظرفیت گنجایش هزار و پانصد تماشابین برپا کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.