ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاتالونیا خواهان میانجی‌گری اتحادیه اروپا شد

پس از همه‌پرسیِ استقلال، دولت کاتالونیا دیگر ارتباطی با مادرید ندارد، از این رو خواهان میانجی‌گری اتحادیه اروپا شده است. اتحادیه اروپا محتاطانه با موضوع همه‌پرسی برخورد می‌کند.

دولت منطقه‌ای کاتالونیا که همه‌پرسی استقلال این منطقه را برگزار کرد خواهان خروج نیروهای پلیس و گارد ملی تحت کنترل مادرید شد و ضمن درخواست میانجی‌گری اتحادیه اروپا در بحران ایجاد شده اعلام کرد که با دولت مرکزی در مادرید ارتباط برقرار نکرده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا از طرف‌های مناقشه در اسپانیا خواسته است تا به‌جای رویارویی به گفت‌وگو روی آورند. مارگاریتیس شیناس، سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر گفت: «خشونت هرگز نمی‌تواند ابزار سیاست باشد.» به‌گفته او دوران، «دورانِ وحدت و ثبات است و نه تقسیم و تقسیم‌بندی».

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در میان خشونت و درگیری یکشنبه یکم اکتبر / ۹ مهر برگزار شد و مقامات محلی اعلام کرده‌اند که جدایی کاتالونیا از اسپانیا ۹۰ درصد رأی آورده است. در این همه‌پرسی میزان مشارکت ۴۲.۳ درصد بوده و نزدیک به ۹۰۰ نفر در جریان درگیری‌های روز همه‌پرسی با پلیس و نیروهای امنیتی زخمی شدند. دولت مرکزی اسپانیا این همه‌پرسی را برخلاف قانون اساسی کشور و غیرقانونی می‌داند.

مادرید می‌خواهد به هر وسیله مانع از استقلال کاتالونیا شود

مارگاریتیس شیناس اعلام کرد که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا با ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا تلفنی گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی کمیسیون اروپا افزود انتظار می‌رود که راخوی «این روند دشوار را مدیریت کند و بدین طریق قانون اساسی اسپانیا و حقوق اساسی شهروندان که در آن تضمین شده به‌طور کامل مورد احترام قرار گیرد.»

با این حال دولت اسپانیا می‌خواهد به هر شکل ممکن مانع از اعلام استقلال کاتالونیا شود. رافائل کاتالا، وزیر دادگستری اسپانیا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته است که هیچ‌کس این حق قانونی را ندارد که بخشی از اسپانیا را یک‌جانبه مستقل اعلام کند و دولت اسپانیا بر این اساس مجبور است «در چارچوب قانون» همه‌کار بکند تا مانع از چنین گامی شود.

اتحادیه اروپا در مورد استفاده از پلیس اظهارنظر نمی‌کند

مارگاریتیس شیناس به‌رغم چندین بار درخواست برای اظهارنظر درباره عملیات روز یکشنبه پلیس در کاتالونیا حاضر نشد در این‌باره صحبت کند.

سخنگوی کمیسیون اروپا تأکید کرد که کمیسیون، این مناقشات را به عنوان مسائل داخلی اسپانیا می‌داند و همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را بر اساس قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی ارزیابی می‌کند.

شیناس گفت اگر یک همه‌پرسی مطابق با قانون اساسی امکان‌پذیر باشد، این بدان معناست که کاتالونیا پس از جدایی از اسپانیا دیگر عضو اتحادیه اروپا نخواهد بود.

اتحادیه‌‌های کارگری و سازمان‌های مردم‌نهاد کاتالونیا مردم این منطقه را دعوت کرده‌اند که در روز سه‌شنبه ۳ اکتبر / ۱۱ مهر دست به اعتصاب عمومی بزنند. بزرگترین اتحادیه‌های کارگری و ۴۲ نهاد دیگر فراخوان اعتصاب عمومی را امضا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.