ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحث درباره استراتژی جدید آمریکا در افغانستان؛ مصاحبه با لطیف پدرام

شهزاده سمرقندی − گفت‌وگو با لطیف پدرام، رهبر "حزب کنگره ملی افغانستان"، درباره استراتژی جدید آمریکا و نظرات این حزب درباره مشکلات سیاسی و ساختاری افغانستان.

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرد که نیروهای این کشور تا هر زمان که لازم باشد در افغانستان خواهند ماند. این امر که برخلاف جدول های زمانی پیشین برای خروج نیروهای آمریکایی است، در افغانستان بحث‌انگیز شده است.

برنامه واشنگتن برای افغانستان

رئس‌جمهور ترامپ در سخنرانی ۲۲ اوت خود، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از حمله یازده سپتامبر را باخت آمریکا و عقب‌نشینی این کشور توصیف کرد. او گفت سیاست‌های غلط دولت‌های قبلی باعث شد که سربازان آمریکایی مجبور به مشاهده منفعل اشغال شهرهایی بشوند که در خاورمیانه به قیمت جان عزیزان خود آزاد کرده بودند. او گفت ما باید راهی پیدا کنیم که درازمدت و پیروزمندانه باشد و برای آمریکاییان آسیب‌دیده التیام‌بخش باشد.

او در این سخنرانی خود گفت تمام گروه‌های تروریستی را در محاصره قرار خواهند داد، راه هر نوع منابع را قطع خواهند کرد و نهایتا در جنگ رویاروی آنها را شکست خواهند داد. او گفت «هدف این استراتژی محو کردن داعش است و ما بدون اعلام و اخطار حمله خواهیم کرد و گروه موسوم به دولت اسلامی را از بین خواهیم برد و در مدت کوتاه پیروز خواهیم شد.»

اعلام اینکه مطابق با استراتژی جدید آمریکا نیروهای نظامی این کشور به مدت نامعلومی در افغانستان باقی خواهند ماند، در محافل سیاسی افغانستان بحث‌انگیز شده است. عده‌ای از نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های سیاسی و مفسران و روزنامه‌نگاران افغان این استراتژی را به نفع برقراری امنیت در افغانستان می‌دانند اما عده‌ای با آن مخالف‌اند.

◄ برای با آشنایی با یک موضع موافق گوش دهید به مصاحبه با مختار وفایی، روزنامه‌نگار افغان.

گفت‌وگو با لطیف پدرام

لطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی (تأسیس شده در سال ۱۳۸۱) از مخالفان برنامه اعلام شده از طرف پرزیدنت ترامپ است. اعتراض اصلی آقای پدرام و اطرافیانش نسبت به لحن بیان و زبان ترامپ است که به باور آنها گرچه اعلام روراست جنگ نیست، اما به راحتی می‌تواند منجر به جنگ‌های جدیدی در داخل افغانستان بشود.

لطیف (عبداللطیف) پدرام، متولد ۱۳۴۲ نماینده بدخشان در مجلس افغانستان است. او از تبار تاجیک است. پدرام در کابل، تهران و پاریس در زمینه علوم انسانی تحصیل کرده است. دیدگاه سیاسی او با صفت‌های ملی و سکولار شناخته می‌شود. او از همرزمان احمدشاه مسعود بوده است.

لطیف پدرام

آقای پدرام در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید که تاکید بر «حمله مسلحانه» و «حمله بدون اخطار» در سخنرانی ترامپ، که  با طرح‌های قبلی صلح و آتش بس مغایرت دارد، باعث نگرانی عمیق بسیار در کنگره ملی افغانستان شده است. به نظر لطیف پدرام تعیین کردن آینده افغانستان به صورت یک‌طرفه و بدون مشورت با دولت افغانستان استقلال این کشور را کاملا زیر سوال برده و به بحث و مخالفت‌های گسترده‌ای در پارلمان افغانستان دامن زده است.

آقای پدرام در صحبت خود با زمانه راه حل‌های پیشنهادی حزب کنگره ملی افغانستان را تشریح می‌کند که در آن نقش کشورهای همسایه و منطقه نیز برجسته است. به نظر پدرام، آمریکا نمی‌تواند به تنهایی در باره افغانستان تصمیم بگیرد.

فعالان حزب کنگره ملی افغانستان با رهبری لطیف پدرام در حال جمع آوری یک میلیون امضا برای تغییر ریشه‌ای ساختار دولت افغانستان‌اند. به نظر این حزب سامان کشوری در افغانستان باید به صورت فدرال باشد. آقای پدرام و نمایندگان حزب کنگره ملی معتقد‌ند که ساختار کنونی افغانستان، که مبتنی بر دولت وحدت ملی است، یکی از دلایل ادامه‌دار شدن جنگ‌های داخلی در کشور است و تا زیرورو نشود وضعیت کشور بهبود نخواهد یافت.

به گفت‌وگو با لطیف پدرام گوش دهید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.