ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج تازه‌ای از فرار مسلمانان روهینگیا به بنگلادش آغاز شده است

مقامات محلی میانمار به مسلمانان روهینگیا وعده امنیت دادند اما ارتش بار دیگر آن‌ها را تحت فشار قرار داده و همین موجب موج جدید خروج مسلمانان روهینگیا از این کشور شده است.

پس از یک آرامش کوتاه، با عملیات نظامی جدید ارتش میانمار، به‌گفته شاهدان عینی، بار دیگر موج گریز مسلمانان روهینگیا به بنگلادش آغاز شده است.

پناهجویان روهینگیا

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، موج جدید فرار مسلمانان روهینگیا در روزهای اخیر به‌ویژه در روز چهارشنبه ۴ اکتبر / ۱۲ مهر از سر گرفته شده است. مقامات محلی گفته‌اند که هم‌اکنون چهار تا پنج هزار نفر در حال عبور از مرز هستند.

بیش از نیم میلیون نفر از افراد این اقلیت مسلمان از غرب میانمار، از پایان ماه اوت سال جاری تاکنون به بنگلادش گریخته‌اند. سازمان ملل از این وضعیت در میانمار به‌عنوان «پاک‌سازی قومی» یاد کرده است.

بر اساس گزارش پناهجویان روهینگیایی به خبرگزاری فرانسه، عملیات جدید ارتش میانمار در ایالت راخین واقع در غرب این کشور عامل ورود جدید پناهجویان به بنگلادش است. عملیاتی که به تحقق بازگشت پناهجویان به میانمار لطمه می‌زند. بازگشت پناهجویان موضوع بحث نایپیداو و داکا است.

رشیده بگوم، یک پناهجوی روهینگیایی که دوشنبه شب گذشته از میانمار به بنگلادش رسیده، گفته است که مقامات محلی از هفته‌ها پیش به آن‌ها اطمینان دادند که اگر در روستاهای خود بمانید در امنیت خواهید ماند اما در پایان هفته گذشته در منطقه مونگداو «ارتش رسید و خانه به خانه به ما دستور خروج از منطقه را داد».

او افزود: «آن‌ها گفتند که شما را اذیت نمی‌کنیم اما بعد ما را بیرون راندند و خانه‌های‌مان را به آتش کشیدند.»

به‌گفته رسانه‌های میانماری، مسلمانان روهینگیا به‌رغم تضمین امنیت آن‌ها «به اختیار خود» محل زندگی‌شان را ترک می‌کنند در حالی‌که برخی از پناهجویانی که خود را بنگلادش رسانده‌اند می‌گویند می‌خواستند در روستای‌شان بمانند.

یک پناهجوی ۲۵ ساله به نام حسینه خاتوم می‌گوید مقامات محلی «به ما می‌گفتند به بنگلادش نروید همه چیز درست خواهد شد. ما به آن‌ها باور کردیم اما هیچ چیز بهبود نیافت و ما مجبور به رفتن شدیم.»

فضل‌الحق، یکی از مشاوران محلی در جنوب بنگلادش می‌گوید عبور قایق‌های حامل پناهجویان از مرز در پایان ماه سپتامبر متوقف شده بود اما در روزهای اخیر با تهدیدهای ارتش میانمار دوباره به جریان افتاد.

از طرف بنگلادش دودهای ضخیم برفراز خاک میانمار دیده می‌شوند. سازمان عفو بین‌الملل ارتش میانمار را متهم می‌کند که با ویرانی روستاهای مسلمانان روهینگیا «سیاست زمین سوخته» را پیش می‌برد.

بر اساس آمار سازمان ملل، از ۲۵ اوت / ۳ شهریور که خشونت‌ها در ایالت راخین میانمار آغاز شد تا روز شنبه ۳۰ سپتامبر / ۸ مهر، ۵۰۹ هزار پناهجوی روهینگیایی خود را به بنگلادش رسانده‌اند.

به این تعداد ۳۰۰ هزار پناهجوی دیگر را که بر اثر خشونت‌های قبلی در این منطقه به بنگلادش گریخته‌اند و در اردوگاه‌های فقیر جنوب این کشور به‌سر می‌برند، باید افزود.

سازمان ملل گفته است در جهان هیچ اقلیت قومی به اندازه اقلیت مسلمان روهینگیا تحت آزار و تعقیب قرار ندارد. با آن‌ها در میانمار به‌عنوان خارجی برخورد می‌شود.

مسلمانان روهینگیا در میانمار قربانیان تبعیض‌اند؛ آن‌ها نمی‌توانند بدون مجوز سفر و یا ازدواج کنند و به بازار کار یا خدمات عمومی مانند مدارس و بیمارستان‌ها دسترسی ندارند.

۹۰ درصد مردم میانمار را بودیست‌ها تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.