ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: بیش از ۸۰۰۰ کودک در جنگ‌ها کشته و زخمی شده‌اند

سازمان ملل بار دیگر ائتلاف عربستان در یمن را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد. در سال ۲۰۱۶ در یمن یک‌هزار و ۳۴۰ کودک کشته و یا زخمی شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید در سال ۲۰۱۶ بیش از ۸۰۰۰ کودک در جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی یا جان خود را از دست دادند و یا زخمی شدند. گوترش حملات به کودکان را «وحشتناک و غیرقابل قبول» خواند و از طرف‌های درگیری‌های نظامی خواست تا در جهت حفظ جان بی‌گناهان بیشتر تلاش کنند. سازمان ملل همچنین ائتلاف عربستان سعودی در یمن را به‌دلیل کشتار کودکان در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد.

یک کودک یمنی در میان آواره‌های جنگ ـ عکس از آرشیو
یک کودک یمنی در میان آواره‌های جنگ ـ عکس از آرشیو

سازمان ملل در گزارش تازه خود از کشته و زخمی شدن یک‌هزار و ۳۴۰ کودک در یمن، در سال ۲۰۱۶ خبر می‌دهد.

همچنین در سال گذشته میلادی در افغانستان سه هزار و ۵۱۲ کودک کشته و یا زخمی شدند. به‌گفته دبیرکل سازمان ملل شمار کودکان کشته‌شده تقریباً یک چهارم بیشتر شده و تاکنون در افغانستان بی‌سابقه بوده است.

این رقم در سوریه یک‌هزار و ۲۹۹ کودک بوده است.

افزون بر این، صدها تن از کودکان به‌عنوان سرباز اجیر شده‌ و یا در معرض خشونت‌های جنسی قرار گرفته‌اند. همچنین به مدارس آن‌ها حمله شده است.

در سوریه و سومالی شمار سربازان کودک بیش از دو برابر شده است.

ویرجینیا گامبا، کمیسر سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های نظامی می‌گوید: «کشته یا زخمی شدن حتی یک کودک هم زیاد است.»

عربستان سعودی باز هم در «فهرست سیاه»

سازمان ملل در «فهرست سیاه» مسئولان این اعمال از جمله سازمان‌هایی از افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، عراق، مالی، میانمار، سومالی، سودان و سودان جنوبی، سوریه و یمن قرار داده است.

سازمان ملل همچنین ائتلاف عربستان سعودی که علیه شیعیان حوثیِ مورد حمایت ایران در یمن می‌جنگد را در این «فهرست سیاه» قرار داده است.

سال گذشته ائتلاف عربستان سعودی در «فهرست سیاه» سازمان ملل در نقض حقوق کودکان قرار گرفت اما پس از آن‌که عربستان سعودی و سایر حامیان ائتلاف عربی تهدید کردند که کمک مالی به بسیاری از برنامه‌های سازمان ملل را متوقف خواهند کرد، بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل، نام ائتلاف را از فهرست حذف کرد.

در پیش‌نویس این گزارش سازمان ملل که آسوشیتدپرس آن را ۱۷ اوت / ۲۶ مرداد سال جاری منتشر کرد آمده بود که سازمان ملل متحد یک‌هزار و ۳۴۰ مورد کودک قربانی را در یمن مورد بررسی قرار داده و متوجه شده که از این تعداد ۶۸۳ نفر (۵۱ درصد) کودکانی بوده‌اند که در بمباران‌های ائتلاف عربستان سعودی قربانی شده‌اند.

بر اساس این پیش‌نویس، سه چهارم حملات به مدارس و بیمارستان‌های یمن (۳۸ حمله از مجموع ۵۲ حمله) توسط ائتلاف عربستان سعودی صورت گرفته است.

مدافعان حقوق بشر از این‌که ائتلاف عربستان سعودی بار دیگر در «فهرست سیاه» سازمان ملل قرار گرفته ابراز خرسندی کرده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر با بیان این‌که آنتونیو گوترش کار درستی انجام داده، گفته است: «ائتلاف نظامی [عربستان] باید وعده‌های توخالی را متوقف کند و اقدامات مشخصی را برای توقف حملات مرگبار در یمن انجام دهد و کمک‌های ضروری را برای قربانیان فراهم کند.»

از سپتامبر سال ۲۰۱۴ در یمن جنگ حاکم است. در ماه مارس ۲۰۱۵ ائتلاف کشورهای عربی به‌رهبری عربستان سعودی برای مقابله با شیعیان حوثی مورد حمایت ایران، حملات خود را به یمن آغاز کرد. این ائتلاف در حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن وارد عمل شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.