ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: ادعای آمادگی برای مذاکره در مورد برنامه موشکی کذب است

سخنگوی وزارت خارجه ایران، ادعای خبرگزاری «رویترز» مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره درباره جنبه‌هایی از برنامه موشکی ایران را تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، ادعای خبرگزاری «رویترز» مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره درباره جنبه‌هایی از برنامه موشکی این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، شامگاه ۱۴ مهر/۶اکتبر و ساعتی بعد از اینکه خبرگزاری رویترز نوشت ایران آماده مذاکره بر سر برنامه موشک‌های بالستیک است، این ادعا را نادرست خواند.

رویترز با استناد به گفت‌وگوهای این خبرگزاری با مقامات ایرانی و غربی که نام‌شان در گزارش نیامده، نوشته بود که ایران به گروه ۵+۱ پیام داده که برای مذاکره در مورد برخی از جنبه‌های برنامه موشک‌های بالستیک آماده است.

قاسمی در واکنش به خبر رویترز گفت: «جمهوری اسلامی ایران بارها در مواضع علنی و دیدارهای دیپلماتیک با مقامات خارجی بر غیر قابل مذاکره بودن برنامه‌های دفاعی خود تاکید کرده است».

او افزود که این برنامه‌ها از جمله برنامه موشکی ایران مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ یا همان قرارداد هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ نیستند.

در هفته اول اکتبر فشارها به ایران افزایش یافته و مقامات آمریکایی که با رسانه «واشنگتن پست» گفت‌وگو کرده‌اند گفته‌اند که روز ۱۲ اکتبر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تعهد آمریکا به برجام را لغو می‌کند. ترامپ هم شامگاه پنجم اکتبر در جلسه با رهبران نظامی آمریکا گفت که بنا دارد «تجاوز ادامه‌یافته و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران» را متوقف کند.

در دو سال گذشته آمریکا کماکان به برنامه موشکی ایران اعتراض کرده و گفته است که وجود موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پاسخ ایران به این استدلال را بار دیگر تکرار کرد و گفت: «ایران برنامه‌های دفاعی موشکی را حق مسلم خود دانسته که قطعا در چارچوب برنامه‌ها و راهبردهای دفاعی، متعارف و تعیین شده [آن را] ادامه خواهد داد.»

با این حال، منابع «رویترز» می‌گویند که ماه گذشته در حاشیه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مقامات ایرانی به نمایندگان ۵+۱ گفته‌اند می‌تواند نگرانی‌ها در مورد برنامه موشک‌های بالستیک ایران را مورد بحث قرار دهند. یک منبع که نام او آورده نشده به «رویترز» صریح گفته است که در جلسه ۲۰ سپتامبر ایران با ۵+۱، «آمریکایی‌ها نگرانی خود را در مورد برنامه موشکی ایران بیان کردند و ظریف در پاسخ گفت که می‌توانند در مورد این برنامه مذاکره کنند.»

قاسمی می‌گوید که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد آمادگی ایران برای مذاکره بر سر برنامه‌های نظامی – از جمله برنامه موشکی – گفت‌و‌گویی نکرده است.

منابع دیگر آمریکایی هم به «رویترز» گفته‌اند که نمی‌توانند این را تایید کنند که محمد جواد ظریف و همتای آمریکایی‌اش رکس تیلرسون در مورد برنامه موشکی ایران گفت‌وگو کرده‌اند یا نه.

اما مقامات آمریکایی خبر داده‌اند که ایران در هفته‌های اخیر موضوع گفت‌وگو بر سر برنامه موشک‌های بالستیک را «زنده نگه داشته» و سعی کرده است که از طریق کشورهای ثالث مانند عمان به آمریکا پیغام بدهند. یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا هم گفته است که ایران در هفته‌های اخیر از طریق رابط‌هایی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما استفاده می‌کرده به واشنگتن پیام‌هایی فرستاده است.

ترامپ  با لغو برجام، قرار است گزینه بهتر کردن برجام را هم مطرح کند – که شامل رویکرد سختگیرانه‌تری را برای کنترل برنامه هسته‌ای و دیگر برنامه‌های نظامی ایران است. افزودن مکمل هایی به توافق هسته‌ای گزینه‌ای بود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر پیشنهاد داد؛ او گفت که یا «درستش کنید یا به دورش بیندازید.»

به غیر از فرانسه دیگر کشورهای اروپایی ۵+۱ تاکنون از ایده تغییر قرارداد برجام استقبال نکرده‌اند.

روز جمعه ۶ اکتبر / ۱۴ مهر سخنگوی کمیسیون اروپا در بروکسل گفت این کمیسیون از نزدیک هر آن‌چه به توافق هسته‌ای با ایران مربوط است زیر نظر دارد اما حفظ برجام را «راه حل ماندگار و درازمدت برای مسئله هسته‌ای ایران» می‌داند. روز چهارشنبه ۴ اکتبر / ۱۲ مهر نیز هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا هر آن‌چه را که لازم باشد انجام می‌دهد تا توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران باقی بماند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.