ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خراسان شمالی آب ندارد: تصاویری از مشقت خشکسالی

اثرات خشکسالی در ۵۱ درصد خراسان شمالی «شدید» ارزیابی می‌شود. اهالی برخی روستاهای آن روزانه برای دسترسی به چشمه آب بارها مسیری یک کیلومتری را طی می‌کنند؛ چشمه‌ای که تقریباً خشک شده.

بیش از نیمی از استان خراسان شمالی گرفتار خشکسالی است. به گزارش خبرگزاری «مهر»، اثرات خشکسالی در ۵۱ درصد این استان شدید، در ۳۶ درصد آن متوسط و در ۹ درصد خفیف ارزیابی می‌شود.

اهالی برخی از روستاهای این استان روزانه برای دسترسی به چشمه آب بارها مسیری یک کیلومتری را طی می‌کنند؛ چشمه‌ای که تقریباً خشک شده است.

تصاویر زیر حاصل سفر «انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس» به خراسان شمالی است (عکاس: مجید حق‌دوست)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hodhod bi kakol

    قطعا خشکسالی دارد دودمان مردمان ایران میسوزاند. اما انتقاد به خود وارد است. گیرم دولت و دیگرنهادهای فاسد و بی عرضه هستند. گیرم سوءمدیریت است. گیرم مافیا آب است، اما حداقل در شرها و روستاهای ایران یک نیمچه دموکراسی ناقص تحت عنوان شوراهای سالامی شهر رورستا است، مگر این نمایندگان که اغلب از میان محلی هاروستا وشهرها هستند، دو کلاس اینترنتی ندارندیک جستجویی کنند و به ببینند پیشنهادها برای مبارزه با خشکسالی چیست؟ 85 درصد مردم ایران باسواد هستند و نیمی از جمعیت سطح دیپلم و بالای دیپلم و آشنا به اینترنت. شبانه روز هم در رسانه های مختلف دیدار یو شنیدار یو اینترنتی راه حل ارائه میدهند. مردمان روستاو شهرهای ایران، اکنون میدانند کشاورزی عامل مصرف 90% آب قابل شیرین ایران است، کشاورزی ای که یک پنجم بازده کشورهای پیشرفته است! آیا مردم نمیدانند کشت هندوانه و بقیه صیفی جات و صادراتش به خارج، یعنی صدور آب؟ یعنی اینها را مردم نمیتوانند انجام دهند؟ نیم از ارضی کشاورزی به گندم اختصاص دارد که بیشتر کشت آبی است. بهر روی کشت گندم در ایران یک چهارم متوسط کشورهای پیشرفته است. تنها با کشت پاییزه توانسته اند راندمان چغندر قند دو بربار کنند. اگر روستایان اقدام اصلاح روشهای کشت کنند و بجای توسعه ارضی و برداشت اضافی آب، بهره وری از آب افازش داده و آب مازد به طبیعت برگدانند بحران آبی فروکش میکند تا دیرنشده! کُخ از خود میوه است. اطلاعات موثق رسیده از طریق فعلان محیط زیست، که روستاییان خراسانی ها مانند سایر مردم ایران چنان به ذخایر زیرزمین آبی افتاده اند هر توانسته یواشکی یا بارشوه چاه در خانه اش و به شغل اب فروشی و درامدهای میلیونی مشغول است. صدها هزار چاه غیرمجاز!