ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مبارزه با فساد در چین: توبيخ یک میلیون و ۳۴۰ هزارتن در پنج سال

طی اجرای برنامه ضدفساد شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین از زمان به قدرت رسیدن در اکتبر ۲۰۱۲ تا کنون حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار مقام رده‌پایین دولتی توبيخ شده‌اند.

طی اجرای برنامه ضدفساد شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین از زمان به قدرت رسیدن در اکتبر ۲۰۱۲ تا کنون حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار مقام رده‌پایین دولتی توبيخ شده‌اند.

شی جین پینگ

کمیته مرکزی بازرسی انضباطی، عالی‌ترین دستگاه مبارزه با فساد در چین یکشنبه، هشتم اکتبر آمار متهمان به فساد در این کشور را اعلام کرد و گفت که در میان آنها ۶۸۴ هزار مقام اداری مناطق روستایی به چشم می‌خورند و اغلب توبيخ‌شدگان دیگر در رابطه با فسادهای خرد تحت تعقیب قرار گرفته اند.

شی جین پینگ که برای ارائه دستاوردهای دوران زمامداری خود به نوزدهمین کنگره حزب کمونیست در همین ماه اکتبر آماده می‌شود، در پیشبرد یکی از وعده‌های اصلی‌اش موفق بوده است: مبارزه با فساد.

یکی از سیاست‌های مرکزی شی جین پینگ در دوره ریاست‌جمهوری پنج‌ساله او کارزار مبارزه با فساد بود. نام این کارزار، «ببرها و مگس‌ها»، به مبارزه با فساد در سطوح بالا و پایین حکومتی اشاره دارد.

اگرچه اکثر بازداشت‌شدگان به اتهام فساد مقام‌های دولتی رده‌پایین هستند، اما برخی مقام‌های بلندمرتبه حکومتی نیز تحت تعقیب قرار گرفته اند.

در اوت سال جاری پرونده‌ای قضائی برای رسیدگی به اتهام‌های فساد وزیر امور مالی چین گشوده شد.

در سپتامبر نیز یکی از فرماندهان ارشد نظامی چین که عضو نهاد قدرتمند «کمیسیون مرکزی ارتش» این کشور است، به اتهام فساد تحت بازجویی قرار گرفت.

انتظار می‌رود که شی جین پینگ در کنگره آتی قدرت خود را تحکیم و رهبری‌اش بر حزب را تمدید کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کامنتی

    خب منم بر اساس اخبارهای متنوغ از منابع مختلف، طی این سالها، یک دیدگاه کلی به چین پسا مائو دارم و شاید کمابیش شبیه من فکر میکنند. در مواجهه با این اخبار، شاید جزء اولین چیزها به مخیله مان خطور میکند، قیاس وضعیت نسبتا موفق اقتصادی کشور چین با وضعیت عمدتا ناموفق کشور ایران است. از آنجا همواره تبلیغات علیه حاکمیت چین بوده و آن را متهم دیکتاتوری تک حزبی کمونیستی میکنند، اما موفقیتهای عظیم اقتصادی چین- در یک بازه زمانی مسمر کمتر از 40 ساله یعنی تقریبا برابر عمر نظام ولایی ایران(!)- ما ایرانیان به این گمانه زنی ها و سوالات وامیدارد فرق این نظام چیست؟! هر دو نظام چین و ایران، متهم به دیکتاتوری و نقض حقوق بشر هستند. چرا دو نظام شواهدی زیادی هم منتقدان وارد میکنند تا این حد در طی یک بازه زمانی، نتایج متافوتی داشته اند. ایران علی رغم برخی پیشرفتها در کلیت بسیار کمتر از انتظارها پیشرفت اقتصادی داشته و در واقع با توجه بهرشد جمعیت و ظرفیتهای بالقوه عملا پسرفت داشته است، وضعیت فساد اقتصادی و مالی هم گویا بدتر شده و ارقام چند میلیارد تومانی فساد امروزه به چند هزار میلیارد تومانی رسیده است و چنان این اخبار مکرر و ارقام فساد درشت و درشتر شده دیگر برای مردم انگاری عادت شده و مثل گذشته واکنش نشان نمیدهند و تعجب نمیکنند! البته مردم ناراحت و خشمگین هستند ولی دیگر متغجب نمیشوند و بلکه بیشتر وبیشتر این باورشان تقویت میشود که اساسا این نظام بر بنیادهای نادرست بنا شده و اصلاح بشو نیست، و تنها با نابودی و از نوساز ساختن یک نظام جایگزین (پیشنهاد اغلب، رژیم سکولار دموکراسی در قالب یکی از دو سیستم سوسیال دموکراسی و یا لیبرال دموکراسی ) ممکن است ایران از باتلاق ناکارآمدی و فساد اقتصادی نجات یابد. اما همچنان سوالات باقی است که فرقهای مهم دو نظام چین و ایران در چیست؟