ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز جشنواره «شیخ عدی» کردهای ایزدی

کردهای ایزدی در محل دفن شیخ عدی (یا: ئادی) در لالش در کردستان عراق گرد می‌آیند و برای پاییزی پرباران و پربرکت عبادت می‌کنند.

کردها ایزدی برای شرکت در جشنواره شیخ عدی در لالش جمع شده‌اند. این جشنواره که هر سال در آغاز فصل پاییز آغاز می‌شود، یک جشنواره مذهبی‌ست. کردهای ایزدی در محل دفن شیخ عدی (یا: ئادی) در لالش در کردستان عراق گرد می‌آیند و برای پاییزی پرباران و پربرکت عبادت می‌کنند. در این فیلم می‌توان گوشه‌ای از زندگی اجتماعی ساکنان لالش را در این ایام دید:

مردهای ایزدی رداهای سفیدرنگ می‌پوشند و شبها با رقص‌های عرفانی و زیر نور مشعل‌ها به دست‌افشانی و پایکوبی مشغول می‌شوند.

در سال جاری به دلیل بحران کردستان عراق و توقف فعالیت فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل بسیاری از کردهای ایزدی که در خارج از عراق زندگی می‌کنند نتوانستند در این جشنواره شرکت کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داریوش

    به امید روزی که اهل حق و یارسان از تبریز و اورمیه تا سنندج و کرمانشاه و همدان و تا لرستان و شیراز و کرمان در برگزاری مراسم سنتی خود که شباهت زیاد به مراسم ایزدیان داره و با دف و نی همراه است با موانع دولتی مواجه نباشند