ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه خواهان حل سریع مسئله ویزا با آمریکا شد

معاون نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید بحران دیپلماتیک بین آمریکا و ترکیه که منجر به تعلیق متقابل صدور ویزا شد باید به‌زودی پایان یابد. قرار است نمایندگان دو کشور دیدار کنند.

برخلاف لحن تند اردوغان درباره بازداشت کارمند ترک‌تبار کنسولگری آمریکا، معاون امور اقتصادی نخست‌وزیر ترکیه در آمریکا از تمایل دولت ترکیه برای حل مسئله تعلیق متقابل صدور ویزا خبر داد. یک مقام دیگر ترکیه گفته است به‌زودی نمایندگان دو کشور برای حل بحران دیداری خواهند داشت.

عکس: آرشیو

به‌گزارش رویترز، محمد شیمشک٬ معاون امور اقتصادی نخست‌وزیر ترکیه که برای شرکت در اجلاس صندوق بین‌المللی پول و بانک ‌جهانی به آمریکا سفر کرده، در برابر نمایندگان اتاق بازرگانی آمریکا در واشنگتن با لحنی آرام اطمینان داد که یکی از اولویت‌های آنکارا امنیت دیپلمات‌های آمریکایی است و بازداشت یک کارمند کنسولگری آمریکا در ترکیه اقدامی عادی است.

دادستانی ترکیه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر متین توپوز، کارمند ترک‌تبار کنسولگری آمریکا در استانبول را به اتهام جاسوسی و همکاری با جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا، بازداشت کرد. سفارت آمریکا از بازداشت توپوز عمیقاً اظهار نگرانی کرد و اتهامات او را بی‌پایه و اساس خواند. در پی آن سفارت آمریکا در آنکارا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برای کاهش کادر دیپلماتیک در این کشور و همچنین برای بازنگری در امنیت کارمندان سفارت و کنسولگری‌های آمریکا در ترکیه، صدور ویزای مسافرتی برای سفر به آمریکا را تا اطلاع ثانونی متوقف کرده است. وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اقدام آمریکا تا اطلاع ثانوی از صدور ویزای مسافرتی برای شهروندان آمریکایی خودداری کرد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد که «ما نمی‌خواهیم این نزاع حتی یک ثانیه هم ادامه یابد.» این در حالی است که روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر رجب طیب اردوغان با لحنی تند اعلام کرده بود که «عوامل جاسوسی» به نهادهای آمریکایی در ترکیه نفوذ کرده‌اند و آنکارا دیگر جان باس را به‌عنوان سفیر قانونی آمریکا در ترکیه به‌رسمیت نمی‌شناسد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفته بود که از تعلیق متقابل صدور ویزا متأسف است، اما ترکیه در این‌باره چاره‌ای جز مقابله به مثل نداشته است.

جان باس، سفیر آمریکا در ترکیه روز سه‌شنبه گفته بود که به‌رغم تلاش‌های بسیار، مقامات سفارت آمریکا موفق نشده‌اند که دلیل بازداشت همکارشان را بفهمند. او افزوده بود: «ظاهراً مقامات ترکیه بدون اطلاع وکیل فرد بازداشت‌شده، اطلاعات مربوط به جرم نسبت داده شده به او را در اختیار برخی از رسانه‌ها قرار داده‌اند.»

دیدار نمایندگان ترکیه و آمریکا برای حل بحران

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آناتولی، بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت ترکیه روز پنج‌شنبه ۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر اعلام کرد که نمایندگان ترکیه و آمریکا در روزهای آینده طی دیداری به بررسی موضوع تعلیق صدور ویزا خواهند پرداخت و سپس اقدامات لازم انجام خواهد شد.

به‌گفته بوزداغ بازجویی از کارمند ترک‌تبار کنسولگری آمریکا در اداره پلیس، دادسرا و دادگاه کیفری در حضور وکیلش انجام شده و این روند بدون حضور وکیل غیرممکن است.

او افزود بر اساس اطلاعاتی که دارد درخواستی برای دیدار با وکیل به‌جز وکیلی که در جریان بازجویی حضور داشت، نشده است و خانواده متین توپوز نیز درخواست ملاقات نکرده‌اند.

معاون نخست‌وزیر ترکیه همچنین گفت مانعی برای دیدار کارکنان سفارتخانه با وکیل و خانواده توپوز وجود ندارد.

دولت ترکیه می‌گوید تحقیقات نشان داده که متین توپوز در روزهای ۱۷ و ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ با سازمان‌های جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور ارتباط برقرار کرده بود. همچنین زکریا اوز، یکی از دادستان‌های سابق که در حال حاضر فراری است و رئیس پیشین پلیس ترکیه نیز در این پیوند تحت تعقیب قضائی قرار دارند.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن را که ساکن آمریکاست عامل اصلی کودتای نافرجام ژوئیه سال گذشته می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند.

دفتر دادستانی استانبول اتهامات توپوز را «تلاش برای نقض قانون اساسی، جاسوسی و تلاش برای نابودی دولت جمهوری ترکیه» عنوان کرده است.

ترکیه تاکنون بارها از آمریکا خواسته است که فتح‌الله گولن را به اتهام سازماندهی کودتا به ترکیه استرداد کند. دولت آمریکا اما نپذیرفته است. این موضوع یکی از اختلافات یک سال اخیر دو کشور بوده است.

با ارسال سلاح توسط وزارت دفاع آمریکا برای یگان‌های مدافع خلق کرد در جنگ رقه، تنش‌های دیپلماتیک بین آنکارا و واشنگتن عمیق‌تر شد. همکاری ترکیه با روسیه و ایران در بحران سوریه نیز به نگرانی‌های ناتو دامن زده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.