ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای نظامی عراق بر جنوب کرکوک مسلط شدند

گذرگاه پل خالد، گذرگاه مریم بیک، محله صنعتی کرکوک، یک پایگاه هوایی تخت کنترل نیروهای عراقی درآمد. شمار قربانیان زیاد بود. پیشمرگه‌ها در تدارک ضد حمله‌اند.

نیروهای نظامی عراقی بعد از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای پیشمرگه‌های کرد، نیمه‌شب دوشنبه ۱۶ اکتبر عملیات وسیعی را برای به دست گرفتن کنترل پایگاه‌های نظامی استراتژیک اقلیم کردستان و چاه‌های نفت اطراف کرکوک آغاز کردند.

نیروهای نظامی عراق بر جنوب کرکوک مسلط شدند

فرماندهی عملیات مشترک عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که نیروهای عراقی بر گذرگاه پل خالد و گذرگاه مریم بیک، به سوی فلکه تکریت تسلط پیدا کردند. محله صنعتی کرکوک و ترکلان و شهرک یایجی هم تحت کنترل نیروهای عراقی درآمده است.

علاوه بر این نیروهای عراقی بر تأسیسات گاز شمال، مرکز پلیس، نیروگاه برق و پالایشگاه کرکوک در کنار تاسیسات گاز تسلط یافته‌اند.

در این بیانیه گفته شده که پیشروی نیروهای نظامی عراق ادامه دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره یکی از فرماندهان پیشمرگه‌های کرد گفته است که در درگیری‌ها با نظامیان عراقی عده زیادی «قربانی» شده‌اند.

به گفته بهزاد احمد، نیروهای نظامی عراقی در تازه‌خورماتو «خانه‌های زیادی را آتش زده‌ و عده زیادی را به قتل رسانده‌اند.»

منابع مستقل این گزارش را تأیید نکرده‌اند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق و اقلیم کردستان در گزارش‌های جداگانه‌ای تأیید کرده‌اند که نیروهای نظامی عراق پایگاه هوایی K1 را تصرف کرده‌اند.

یک حمله چند جانبه

شورای امنیت اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است:

«نیروهای عراقی از چهارراه تازه – کرکوک و از گذرگاه مریم‌بیک از دو طرف به پیشمرگه‌های کرد حمله کردند. در این حملات از سلاح‌های سنگینی که آمریکا در اختیار ارتش عراق قرار داده از جمله تانک‌های آبرامز استفاده شده است.»

شورای امنیت اقلیم کردستان در ادامه این بیانیه گفته که نیروهای تازه‌نفسی را به جنوب غربی کرکوک اعزام کرده است.

نیروهای نظامی عراق اعلام کرده‌اند که در درگیری‌های صبح دوشنبه دست‌کم پنج هاموی پیشمرگه‌های کرد را منهدم کرده‌اند.

در بیانیه شورای امنیت اقلیم کردستان گفته شده پیشمرگه‌های کرد تا «آخرین نفس» از اقلیم کردستان و منافع ملی اقلیم دفاع می‌کنند.

پیشمرگه‌های کرد برای ضد حمله آماده می‌شوند.

سخنگوی وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان در گفت‌وگو با تلویزیون روداو اعلام کرده است که پیشمرگه‌های کرد برای پس گرفتن نقاط استراتژیکی که در نبرد شامگاه گذشته تحت کنترل نیروهای نظامی عراقی درآمده است آماده می‌شوند.

حکمت به تلویزیون روداو گفته است در سال ۲۰۱۴ در جنگ با داعش پیشمرگه‌های کرد در این مناطق بیشترین تلفات را متحمل شدند.

سخنگوی وزارت پیشمرگه گفته است هیچ دستوری برای عقب‌نشینی پیشمرگه‌ها صادر نشده است.

تلویزیون روداو صبح دوشنبه ۱۶ اکتبر (ساعت ۸.۳۰ به وقت محلی) گزارش داده بود که بسیجیان عراقی موسوم به حشد شعبی با پیشمرگه‌های کرد در تازه‌خورماتو با تبادل آتش سنگین توپخانه درگیر شده‌ بودند. در این درگیری‌ها گروهی از پیشمرگه‌های کرد عقب‌نشینی کردند. گزارش‌های تأیید نشده‌ای این ادعا را در میان آورده‌اند که پیشمرگه‌ها به حزب اتحادیه میهنی کردستان تعلق داشتند.

سخنگوی وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان به تلویزیون روداو گفته است هر کس که عقب‌نشینی کند در دادگاه نظامی محاکمه می‌شود. او خاطرنشان کرده که اقلیم کردستان به هیچ وجه قصد عقب‌نشینی از کرکوک ندارد.

عراق یکپارچه و «امنیت» کرکوک

پیشروی‌های ارتش عراق شامگاه گذشته در پی نشست بی‌نتیجه رهبران اقلیم کردستان در سلیمانیه آغاز شد.

تلویزیون دولتی عراق گزارش داده که حیدر عبادی، نخست‌وزیر این کشور به نیروهای نظامی این کشور دستور داده با همکاری مردم و پیشمرگه‌های کرد «امنیت در کرکوک» را برقرار کنند.

وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از «همه طرف‌ها» خواسته‌ است بر مبارزه با داعش متمرکز باشند. پنتاگون همچنان از «عراق یکپارچه» حمایت کرده و خواهان گفت‌وگوی دولت مرکزی عراق با دولت اقلیم کردستان شده است.

گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه نمایندگانی از ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا برای گفت‌وگو با رهبران اقلیم کردستان وارد اربیل شده است.

وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از «همه طرف‌ها» خواسته‌ است بر مبارزه با داعش متمرکز باشند. پنتاگون همچنان از «عراق یکپارچه» حمایت کرده و خواهان گفت‌وگوی دولت مرکزی عراق با دولت اقلیم کردستان شده است.

دولت حیدر عبادی نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و هرگونه مذاکره را به ابطال آن منوط کرده است.

سعد حدیثی، سخنگوی دولت عراق شامگاه گذشته اعلام کرده بود که قاسم سلیمانی برای ارائه خدمات مستشاری به حشد شعبی به کردستان عراق رفته و بر این عملیات هم نظارت دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ساحل

    چرا از توفان ophelia هیچ خبری در رسانه های فارسی زبان منتشر نمیشه. بی بی سی فارسی است که که اصلا انگار که نه انگار توفان با سرعت 156 کیلومتر ساحل همسایه ایرلند را درنوردیده و در مسیر اسکاتلند است.