ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستان ورامین:‌ قاتل ستایش ۱۸ ساله است

دادستان عمومی و انقلاب ورامین در واکنش به اعتراض‌هایی که نسبت به سن قاتل ستایش مطرح شده، گفته ملاک قانون ۱۸ سال قمری است و از این نظر او به ۱۸ سالگی رسیده است. منتقدان می‌گفتند او هنوز ۱۸ ساله نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب ورامین در واکنش به اعتراض‌هایی که نسبت به سن قاتل ستایش مطرح شده، گفته ملاک قانون ۱۸ سال قمری است و از این نظر او به ۱۸ سالگی رسیده است. منتقدان می‌گفتند او هنوز ۱۸ ساله نشده است.

ستایش قریشی دختر شش ساله افغانستانی، فروردین ماه سال گذشته پس از تجاوز، به دست یک پسر نوجوان به قتل رسید. با توجه به حساسیت موضوع پرونده این قتل خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گرفت و قاتل بنا به درخواست اولیای دم به جرم قتل به قصاص و به جرم تجاوز به اعدام محکوم شد.

وکیل قاتل گفته بود که او هنوز به ۱۸ سال نرسیده و بر اساس قانون مجازات اسلامی جدید اعدام او غیر قانونی است.

ابوالقاسم مرادطلب، دادستان عمومی و انقلاب ورامین با رد این ادعا گفته ملاک تشخیص سن در قانون سال قمری است و بر این اساس قاتل به ۱۸ سال رسیده است.

او در مورد پرداخت تفاضل دیه ناشی از قصاص از سوی خانواده مقتول به قاتل نیز گفته خانواده ستایش برای اینکه مجبور به این کار نشوند، احتمالا قصاص ناشی از قتل را معلق و اعدام ناشی از تجاوز را مطرح خواهند کرد.

دادستان ورامین همچنین گفته برای جلوگیری از ایجاد هرگونه سوء تفاهمی دستگاه قضایی هیچ دخالتی در زمینه تقاضای گذشت نداشته و بنا به درخواست اولیای دم عمل کرده است.

اعدام نوجوانان در ایران همواره از سوی فعالان حقوق کودکان و نوجوانان و نیز سازمان های حقوق بشری محکوم شده و بارها از دستگاه قضایی ایران خواسته شده تا از اجرای مجازات اعدام در مورد افراد زیر ۱۸ سال جلوگیری کند.

دستگاه قضایی ایران در جرایمی که توسط افراد زیر ۱۸ سال انجام شده و مجازات آن در قوانین ایران اعدام است، مجرم را تا رسیدن به سن قانونی در زندان نگه می‌دارد و پس از آن مجازات اعدام اعمال می‌شود.

به گفته سازمان ملل متحد تنها در فروردین ماه امسال ۹۰ نوجوان زیر ۱۸ سال در ایران در ردیف اعدام قرار داشته‌اند.

جمهوری اسلامی در سال ۱۹۹۰ میثاق جهانی حقوق کودک را امضا کرده است و بر اساس آن متعهد شده به «قائل‌ شدن‌ حداقل‌ سن‌ برای‌ نقض‌ قانون‌ کیفری‌ به‌ نحوی‌ که‌ زیر این‌ سن‌، کودک فاقد مسئولیت‌ کیفری‌ باشد.»

ایران در سال ۲۰۱۳ با افزودن متممی به قوانین جزایی، این امکان را فراهم کرد که محاکمه مجدد برای متهمان نوجوان محکوم به مرگ میسر شود. تهران در ۲۰۱۶ به کمیته حقوق کودکان سازمان ملل اطمینان داد که این متمم‌ به شکل نظام‌مند برای تمام نوجوانان حاضر در ردیف اعدام اعمال شود.

ایران یکی از بیشترین آمارهای اعدام در جهان را داراست. بر اساس آمارهای سازمان حقوق بشری، تنها در ماه ژوییه/ مرداد سال جاری ۱۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    نگاهداری متهم در زندان تا اینکه به سن هیجده سال برسد فاقد وجاهت عقلی و قانونی است.ایا میشود یک مجرم هشت ساله را تا ده سال در باز داشت نگاه داشت تا هیجده ساله شود؟