ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای نظامی عراق بزرگ‌ترین شرکت نفت کرکوک را تصرف کردند

شرکت نفت شمال و میدان‌های نفتی خلیج حسن و هاوانا به دست نیروهای نظامی عراق افتاد. هزاران نفت از اهالی کرکوک می‌خواهند شهر را ترک کنند.

رسانه‌های نزدیک به دولت مرکزی عراق گزارش داده‌اند که شرکت نفت شمال دوشنبه ۱۶ اکتبر به کنترل نیروهای عراقی درآمده است. این شرکت بزرگترین شرکت نفت در استان کرکوک است که بعد از سقوط داعش در کرکوک در کنترل کردها قرار داشته.

نیروهای نظامی عراق بزرگ‌ترین شرکت نفت کرکوک را تصرف کردند

یک مقام نظامی عراقی به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای کرد با تسلیم شرکت‌های نفت و گاز شمال به نیروهای دولتی، موافقت کرده بودند.

پیش‌ از این خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت نفت عراق گزارش داده بود که رهبران اقلیم کردستان متعهد شده بودند از رویارویی نظامی در نزدیکی تاسیسات نفت و گاز خودداری کنند.

میدان‌های نفتی خلیج حسن، هاوانا و بابا گر

فرماندهی مشترک نیروهای عراقی صبح دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پایگاه نظامی K1 به تصرف نیروهای نظامی عراق درآمده است. این پایگاه در نزدیکی چاه‌های نفت «بابا گرگر» یکی از مهم‌ترین چاه‌های نفت کرکوک واقع شده است.

شبکه تلویزیونی روداو به نقل از سخنگوی وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق گزارش داده‌ است که پیشمرگه‌های کرد کنترل میدان‌های نفتی «خلیج حسن» و «هاوانا» را هنوز در دست دارند و از این میادین دفاع می‌کنند.

سخنگوی وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان به روداو گفته است پیشمرگه‌های کرد از مواضع خود در غرب کرکوک دفاع می‌کنند اما مواضع آن‌ها در شرق کرکوک سقوط کرده است.

بسیجیان عراقی موسوم به حشد شعبی همراه با واحدهایی از ارتش عراق در تلاش‌اند که راه‌های مواصلاتی کرکوک به اربیل و سلیمانیه را مسدود کنند با این هدف که مانع از اعزام نیروهای تازه‌نفس از اربیل به کرکوک شوند.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌‌ای به «کردستان» و به «کرکوک» اطمینان داده که امنیت و جان و مال ساکنان کرکوک به خطر نمی‌افتد. او از پیشمرگه‌های کرد خواسته است که به عنوان «بخشی از نیروهای مسلح عراق» به وظایفشان عمل کنند.

هزاران نفر در حال ترک کروک‌اند

هزاران نفر در حال ترک کروک‌اند

خبرنگار الجزیره از کرکوک گزارش داده است که از آغاز عملیات نیروهای نظامی عراقی در بامداد دوشنبه ۱۶ اکتبر برای تصرف میدان‌های نفتی کرکوک، هزاران نفر از اهالی این شهر تلاش می‌کنند کرکوک را ترک کنند:

«هزاران خودرو در جاده‌های اطراف کرکوک مشاهده می‌شوند. تعداد این خودرو هر دم زیادتر می‌شود. فضای شهر آکنده از ترس از حمله نیروهای نظامی عراقی‌ست.»

ارتش عراق اعلام کرده که کنترل فرودگاه کرکوک را هم در این میان به دست گرفته است.

به گزارش الجزیره گروهی از پیشمرگه‌های کرد، بعد از عقب‌نشینی از شمال کرکوک به  اطراف فردوگاه رسیده‌اند.

در همان حال صدها نفر از ساکنان کرکوک مسلح شده‌اند و شهر را سنگربندی کرده‌اند.

در کرکوک بیش از دو میلیون نفر از کردها، عرب‌ها و ترکمان‌ها زندگی می‌کنند.

مذاکرات ارییل

گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه نمایندگانی از ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا با نمایندگانی از وزارت پیشمرگه کردستان مذاکره کرده‌اند. در این مذاکرات، مقامات اقلیم تأکید داشتند که ارتش عراق با بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته ارتش آمریکا در صدد تصرف کرکوک برآمده است.

حوالی کرکوک، دوشنبه ۱۶ اکتبر ۹ صبح به وقت محلی:

— KR Security Council (@KRSCPress) 16. Oktober 2017

وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از «همه طرف‌ها» خواسته‌ است بر مبارزه با داعش متمرکز باشند. پنتاگون همچنان از «عراق یکپارچه» حمایت کرده و خواهان گفت‌وگوی دولت مرکزی عراق با دولت اقلیم کردستان شده است.

دولت حیدر عبادی نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و هرگونه مذاکره را به ابطال آن منوط کرده است.

سعد حدیثی، سخنگوی دولت عراق شامگاه گذشته اعلام کرده بود که قاسم سلیمانی برای ارائه خدمات مستشاری به حشد شعبی به کردستان عراق رفته و بر این عملیات هم نظارت دارد.

اهمیت نفتی کرکوک – برای بزرگ‌تر شدن اینفوگرافی روی آن کلیک کنید

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سوال

    سعد حدیثی، سخنگوی دولت عراق شامگاه گذشته اعلام کرده بود که قاسم سلیمانی برای ارائه خدمات مستشاری به حشد شعبی به کردستان عراق رفته و بر این عملیات هم نظارت دارد: خوب بفرماييد فرماننده عمليات است ديگه، مثلا" اين فرماندهي مستشاري باشه وهمه دست به سينه اطاعت كنند چه فرقي با فرماننده اصلي دارد، آنوقت هم كه براي تهديد به كردستان رفته بود مستشاري بود؟