ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمود صادقی: رهبر هیچیک از گزینه‌های وزارت علوم را تأیید نکرده

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی خبر داده که علی خامنه‌ای با دخالت‌هایش مانع از انتخاب وزیر علوم شده. چالش اصلی بر سر استقلال دانشگاه‌های ایران است.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در توییتر خبر داده است که حسن روحانی تاکنون بیش از ۱۰ نفر را برای تصدی وزارت علوم به رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده، اما علی خامنه‌ای هیچیک از این گزینه‌ها را نپذیرفته است.

حسن روحانی و علی خامنه‌ای در یک قاب (عکس: آرشبو)

محمود صادقی از دفتر رهبر جمهوری اسلامی خواسته است برای «رفع شبهات در خصوص نحوه هماهنگی با رئیس جمهور با رهبری در انتخاب وزیر علوم» توضیح دهد.

تاکنون چندین بار نمایندگان مجلس به دلیل تعلل رئیس جمهوری اسلامی در معرفی وزیر علوم به او تذکر داده‌اند.

هفته گذشته محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفته بود یکی از پیامدهای تأخیر در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، فقدان برنامه‌ریزی صحیح در بودجه سال آینده ایران است:

«در آستانه طرح‌ریزی و تدوین بودجه ۹۷ هستیم و وضع خوابگاه‌های دانشگاه‌ها مناسب نیست، به‌عنوان مثال وزارت علوم باید برای دریافت بودجه مناسب برای سال آینده دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تکاپو باشد که با سرپرست نمی‌توان به این اهداف رسید. واضح است که در آغاز سال تحصیلی، وزارتخانه‌ای که با سرپرست آغاز به کار کرده باشد، چه نتایجی خواهد داشت، این امر شایسته جامعه دانشگاهی نیست.»

حسن روحانی وعده داده بود که تا مهر سال جاری وزیر علوم را به مجلس پیشنهاد دهد. الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اسلامی ۲۰ شهریور به خبرگزاری‌های داخلی گفته بود دولت در حال بررسی سوابق برخی از اساتید ایرانی برای تصدی‌ وزارت علوم است:

 «تا جایی که می‌دانم سوابق علمی و کاری حدود ۱۰ نفر از اساتید برجسته کشور برای مسئولیت وزارت علوم در حال بررسی است.»

اکنون از توییت محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی مشخص شده که ظاهراً رهبر جمهوری اسلامی با همه این گزینه‌ها مخالفت کرده است.

۶ مرداد دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که در انتخاب تک‌تک اعضای کابینه دوازدهم دخالت نمی‌کند، بلکه به حسب وظایفی که برای رهبر جمهوری اسلامی در قانون اساسی  در زمینه‌های سیاست خارجی و دفاعی و امنیتی معین شده، دخالت او در حد تعیین وزرای دفاع، خارجه و اطلاعات است و علاوه بر این نسبت به وزیران علوم، آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی هم حساسیت دارد اما در انتخاب این وزیران دخالت نمی‌کند.

علی مطهری نایب رپیس مجلس شورای اسلامی در همان زمان از حسن روحانی انتقاد کرده بود که با معرفی گزینه‌های تصدی وزارتخانه‌ها به رهبر جمهوری اسلامی دست خود را در انتخاب وزیر مورد تأییدش بسته نگه می‌دارد.

چالش اصلی بر سر استقلال دانشگاهیان ایران است. محمد زاهدی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن علی رفاه اجتماعی ایران در گفت‌وگو با ایسنا این چالش را به این شکل بیان کرده است:

«متأسفانه دانشگاه‌ها مانند واحدی از وزارت‌ علوم تلقی می‌شوند در صورتی که بر اساس قانون این مراکز دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند و باید در تصمیم‌گیری‌های مختلف خودمختار باشند. شرایط آموزش عالی باید به گونه‌ای باشد که در آن وزارت علوم نقشی نظارتی داشته باشد و دانشگاه‌ها نیز در سایر امور استقلال داشته باشند.»

به گفته این استاد دانشگاه این حساسیت‌های سیاسی محیط دانشگاه‌ها را امنیتی کرده و حتی دانشجویان در مقطع دکتری هم محافظه‌کاری در پیش گرفته‌اند.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی گفته به بی‌ثباتی دانشگاه‌های ایران اشاره کرده و گفته بود:

«تأخیر در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم تأثیر ناخوشایندی بر روند رشد علمی کشور دارد. در ۴ سال گذشته هم در وزارت علوم وضع باثباتی نداشتیم. در این مدت شاهد استیضاح، تغییرات و سرپرست بودیم که لطمه بسیار بدی در این سال‌ها به دانشگاه‌ها وارد شده و این وضعیت فعلی هم به دانشگاه‌ها و مجموعه علم و فناوری ضربه وارد می‌کند.»

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران از منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان که در رشته علوم باغبانی تخصص دارد به عنوان گزینه بعدی تصدی وزارت علوم نام برده‌اند. او گفته است که برنامه‌اش را تا دو روز آینده به رئیس جمهوری اسلامی تحویل می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.