ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش عراق: به اهداف خود برای عقب راندن کردها دست یافتیم

ارتش عراق و بسیجیان عراقی کنترل کامل استان نینوا را به دست آوردند. نخست‌وزیر عراق همه‌پرسی استقلال کردستان را باطل اعلام کرد و خواهان گفت‌وگو با مقامات اقلیم کردستان شد.

ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای عراقی با کنترل منطقه‌ای در استان نینوا در شمال غرب این کشور که در اختیار پیشمرگه‌های کرد بود به اهداف خود دست یافتند. پیشمرگه‌های کرد این بار نیز مناطقی را که در استان نینوا در دست داشتند تخلیه کردند. در همان حال نخست‌وزیر عراق همه‌پرسی استقلال کردستان را باطل اعلام کرد و خواهان گفت‌وگو با مقامات اقلیم کردستان شد.

ارتش عراق و شبه‌نظامیان حشد شعبی به پیشروی خود ادامه می‌دهند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه ارتش عراق در بیانیه‌ای که صبح چهارشنبه ۱۸ اکتبر / ۲۶ مهر منتشر کرده گفته است که در پی عملیات ۴۸ ساعته خود به اهدافش دست یافته و مناطقی در سه استان این کشور را که سه سال پیش کنترل آن‌ها را از دست داده بود و در اختیار کردها قرار داشت، بار دیگر تصرف کرده است.

در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق آمده است: «بازسازی امنیت در مناطق کرکوک تکمیل شده است؛ از جمله در مناطق دبس و میدان‌های نفتی خباز و بای حسن شمالی و جنوبی.»

این بیانیه افزوده است: «نیروها بار دیگر کنترل خانقین و جلولا در استان دیالی و همچنین مخمور، بعشیقه، سد موصل، سنجار (شینگال) و دیگر مناطق استان نینوا را به‌دست گرفته‌اند.»

رویترز نوشته است پیش از رسیدن نیروهای ارتش عراق به مناطق اطراف موصل، این مناطق توسط پیشمرگه‌های کرد تخلیه شده بود.

کردها این مناطق را از سه سال پیش، پس از نبرد با نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش)، در اختیار داشتند.

هشدار عبادی

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق شامگاه گذشته در یک نشست خبری نیز اعلام کرد که «همه‌پرسی استقلال کردستان» تمام شد:

«همه‌پرسی استقلال کردستان در گذشته اتفاق افتاد و تمام شد و نتیجه آن هم به گذشته تعلق دارد.»

عبادی اعلام کرد که دولت مرکزی عراق در همه استان‌های این کشور از جمله در اقلیم کردستان کارگزاران مورد تأیید خود را مستقر خواهد کرد.

نخست‌وزیر عراق وعده داد که تلاش می‌کند از جنگ داخلی اجتناب کند اما در همان حال به هشدار گفت:

«هشدار می‌دهم و این هشدار را تکرار می‌کنم که هر خشونتی علیه شهروندان عراقی اعم از کرد، ترکمان، عرب یا مسیحی به معنای خشونت علیه دولت است.»

عبادی خطاب به رهبران اقلیم کردستان گفت که پیشمرگه‌های کرد بخشی از ارتش عراق به شمار می‌آیند.

نخست‌وزیر عراق خواهان گفت‌وگو با رهبران اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق شد. پیش از این هم حیدر عبادی آغاز این گفت‌وگوها را منوط به ابطال نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان کرده بود.

بالا گرفتن اختلافات در اقلیم

نیروهای دولت مرکزی عراق با همراهی شبه‌نظامیان شیعه گروه حشد شعبی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، روز دوشنبه ۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر شهر نفت‌خیز کرکوک را از دست کردها خارج کردند. این عملیات در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان انجام می‌شود.

در همه‌پرسی استقلال کردستان که ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر برگزار شد، ۹۲،۷۳ درصد به جدایی اقلیم از عراق رأی دادند. میزان مشارکت ۷۸ درصد گزارش شد. این همه‌پرسی عراق را وارد بحران جدید سیاسی کرده است.

دولت عراق که همه‌پرسی استقلال کردستان را به‌رسمیت نمی‌شناسد و اقلیم کردستان عراق بر سر چندین منطقه شمال عراق اختلاف دارند.

همزمان با پیشروی نیروهای نظامی عراق و حشد شعبی اختلاف بین سران اقلیم کردستان نیز شدیدتر شده است.

روز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر / ۲۵ مهر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم و رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در بیانیه‌ای گفت: «آنچه در شهر کرکوک رخ داد، نتیجه تصمیمات یک‌جانبه اشخاصی از یک حزب سیاسی داخلی کردستان بود، امری که − آن‌سان که دیده شد − منجر به عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه گردید.»

اگرچه در بیانیه بارزانی نامی از فرزندان طالبانی و یا حزب اتحادیه میهنی کردستان برده نشده بود، اما با واکنش سریع و تند برخی از اعضای این حزب روبه‌رو شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.