ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گردهمایی‌های اعتراضی مال‌باختگان مؤسسات مالی

مالباختگان موسسات مالی پول خود را از دولت طلب می‌کنند. موج تازه‌ای از تجمعات اعتراضی آنان در تهران و مشهد خبرساز بود. ویدیوهایی از این گردهمایی‌ها.

اجتماع روز دوشنبه اول آبان سپرده‌گذاران چند موسسه مالی و اعتباری مقابل مجلس به خشونت کشیده شد. اجتماع‌کنندگان خطاب به نیروی انتظامی که قصد داشت آنان را با استفاده از زور پراکنده کند شعار می‌دادند: مرگ بر داعشی، و  پلیس برو دزدو بگیر.

این تجمع  که فراخوان آن از روزهای پیش در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، در تهران پس از چندی به راهپیمایی به سوی میدان بهارستان تبدیل شد.

در این اجتماع و راهپیمایی سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری کاسپین، پدیده، آرمان و چند نهاد دیگر شرکت داشتند. سپرده‌گذاران به از بین رفتن سپرده‌های خود نزد این موسسات معترضند و خواستار حمایت دولت و قوه قضاییه هستند.

در مشهد هم گروهی از مالباختگان موسسات مالی تجمع کرده بودند:

طی ماه‌های اخیر سپرده‌گذاران این موسسات در شهرهای مختلف ایران به اعتراض و تجمع و تحصن دست زده‌اند. اعتراضات در مواردی به درگیری با نیروی انتظامی انجامیده است.

موسسه کاسپین که سپرده‌گذاران آن بیش از ۳۳ روز مقابل مرکز قوه قضاییه در تهران تحصن کرده بودند، سال ۹۴ از ادغام ۸ موسسه اعتباری تشکیل و با مجوز بانک مرکزی آغاز بکار کرد و با ایجاد شعبی در نقاط مختلف کشور با اخذ سپرده از مردم، به جمع‌آوری نقدینگی پرداخت. اما ۹ ماه پس از تشکیل این موسسه، بانک مرکزی مجوز آن را مشروط اعلام کرد و فوه قضاییه مدیران آنرا تحت پیگرد قرار داد.

تلاش سپرده‌گذاران برای بازپس گرفتن سپرده‌های خود به جایی نرسید. وعده‌های قوه قضاییه به تسویه حساب با سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان نیز عملی نشد.

در این میان مقامات دولتی با اظهارات خود بر آتش خشم معترضان دمیده‌اند. از جمله می‌توان به اظهارات ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد که روز ۲۶ شهریور درباره سپرده‌گذاران کاسپین گفت:‌«من اگر جای سپرده‌گذاران کاسپین بودم پی به اشتباهم می‌بردم و دیگر در موسسه غیر مجاز سرمایه‌گذاری نمی‌کردم.»

موسسه آرمان که گفته می شود به سپاه پاسداران وابسته است یکی دیگر از موسسات مالی مورد اعتراض سپرده‌گذاران است.

صدها موسسه اعتباری که بخشی از آنها تخت پوشش نهادهای خیریه، مذهبی و صندوق‌های قرض‌الحسنه  فعالیت می کنند، حجم بالایی از نقدینگی کل کشور را در اختیار دارند. به گفته یک مقام بانک مرکزی این موسسات به نهادهای پنهان متصل اند و چنان قدرتی دارند که می‌توانند مصوبات شورای پول و اعتبار کشور را نیز تغییر دهند.

شرکت‌کنندگان در تجمع امروز مقابل مجلس از جمله شعار می‌دادند: لاریجانی قاضیه با دزدا همبازیه، کاسپین دزدی کرده، دولت حمایت کرده.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.