ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیش‌نویس لایحه سنای آمریکا علیه برنامه موشکی و هسته‌ای ایران

دو سناتور آمریکایی لایحه‌ای آماده کرده‌اند که اگر به عنوان مکمل برجام به تصویب برسد، برنامه موشکی ایران را محدود و بازرسی از تأسیسات نظامی ایران را میسر می‌کند.

باب کورکر و تام کاتن، دو سناتور آمریکایی پیش‌‌نویس طرحی را آماده کرده‌اند که اگر به تصویب برسد مکمل‌هایی را به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اضافه می‌‌‌کند. بر اساس این طرح چنانچه ایران موشک‌های بالستیکی را آزمایش کند که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، یا تهران مانع از بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی از تأسیسات نظامی و هسته‌ای‌اش شود، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران احیا می‌شوند.

نمایش موشک‌های سپاه در میدان بهارستان تهران

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دولت ترامپ از پیش‌نویس طرح پیشنهادی باب کورکر و تام کاتن حمایت می‌کند. منتقدان این طرح اما اعتقاد دارند که تصویب آن به معنای نقض برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی است.

خبرگزاری رویترز همچنین گزارش داده که پیش‌نویس طرح یاد شده همزمان با سخنرانی ۱۳ اکتبر رئیس جمهور آمریکا درباره برجام در دست بررسی است. ترامپ در سخنانی که درباره رویکرد تازه آمریکا در قبال ایران ایراد کرد، بررسی پایبندی ایران به برجام و اعمال تحریم‌های تازه اقتصادی علیه ایران را به کنگره آمریکا سپرد.

به گزارش رویترز از آن زمان تاکنون سناتور کورکر با همکاران دموکرات خود در حال رایزنی‌ست. گروهی از نمایندگان دموکرات سنای آمریکا اعتقاد دارند که پیش از آنکه واشنگتن بخواهد مکمل‌هایی را به برجام اضافه کند می‌بایست با متحدان اروپایی خود درباره توافق هسته‌ای بیشتر هماهنگ باشد.

اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، بریتانیا و همینطور چین و روسیه که توافق هسته‌ای با ایران را امضاء کرده‌اند به دولت ترامپ هشدار داده‌اند که افزودن مکمل‌هایی به برجام ممکن است پایبندی واشنگتن به توافق‌های بین‌المللی را به چالش بکشد و باعث دودستگی بین آمریکا و متحدانش شود.

سناتور باب کورکر رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس سنا هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود که واشنگتن می‌بایست موافقت اتحادیه اروپا با پیش‌نویس طرح سنا درباره برنامه موشکی ایران به عنوان مکمل‌هایی برای توافق هسته‌ای را به دست بیاورد.

بر اساس این طرح، چنانچه ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای در مدت زمان یک سال قرار گیرد، تحریم‌های اقتصادی قبل از برجام به صورت خودکار بار دیگر اعمال می‌شوند.

دونالد ترامپ پیش از این سناتور باب کورکر را متهم کرده بود که در شکل‌گیری توافق هسته‌ای با ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما سهیم بوده است. کروکر هم در پاسخ گفته است که اگر ترامپ به وظیفه خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا عمل می‌کرد لازم نبود که مسئولیت نقض یک توافق بین‌المللی را به گردن او بیندازد.

پیش‌نویس طرح مکمل‌های برجام تحت تأثیر این اختلافات درونی هم قرار دارد.

مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران بارها به تأکید گفته‌اند که توان دفاعی ایران از جمله برنامه موشکی این کشور و بازرسی از تأسیسات نظامی قایل مذاکره نیست. رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی چهارشنبه ۸ آبان خود در دانشگاه افسری نیز یک بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد.

همزمان با این تحولات یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی از جمله علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران شنبه ۶ آبان به تهران سفر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میر ز ا رضا

    عکس ۱۰۰٪ نمایشی در بالا نمایانگر حقیقی برنامه موشکی رژیم آخوندیست. قرار دادن شمایل بسیار بزرگ و موشکی آخوند خامنه ای در جوار دو موشک سپاه سیاه باز! که این نمایش در میدان بزرگ شهر نه از برای ترساندن دشمن و بلکه برای ایجاد خوف و ترس است در مردم داخل کشور!