ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابهام درباره سرنوشت کارگران صنایع چوب و کاغذ مازندران

یک عضو هیات مدیره کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران گفته است کارگران طرح جنگلداری از اول آذر بیکار می‌شوند. نماینده قائمشهر هم از بیکار شدن دو هزار کارگر این کارخانه خبر داده است.

در پی اجتماع حدود ۵۰۰ نفر از کارگران طرح جنگلداری شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با درخواست پرداخت سه ماه دستمزد معوقه و امنیت شغلی، روابط عمومی این شرکت با صدور اطلاعیه‌ای طلب کارگران بابت دستمزد معوقه را تکذیب و اعلام کرده سال آینده قرارداد پرسنل حفاظت جنگل شاغل در این کارخانه تمدید نخواهد شد.

این در حالی است که به گفته یکی از اعضای هیات مدیره شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، کارگران طرح جنگلداری از اول آذر بیکار می‌شوند و سخنان نماینده قائمشهر در جلسه علنی مجلس حاکی از آن است که دو هزار کارگر این کارخانه همگی بیکار شده‌اند.

تجمع روز ۳۰ مهر با درخواست امنیت شغلی و پرداخت دستمزدهای معوقه

ابهام درباره وضعیت کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران و سرنوشت کارگران آن زمانی بیشتر می‌شود که اظهار نظر عضو هیات مدیره، روابط عمومی کارخانه و نیز نماینده ساری در مجلس که بیکار شدن کارگران را به اجرای «طرح تنفس جنگل‌ها» گره می‌زنند، کنار این واقعیت قرار داده شود که شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از سال گذشته با بحران مالی رو به رو بوده و بدهی بالای کارخانه به شرکت گاز، منجر به قطع گاز کل کارخانه در اسفند سال ۹۵ شده است.

روز یکشنبه ۳۰ مهر صدها کارگر طرح جنگلداری شرکت صنایع چوب مازندران در اعتراض به عدم امنیت شغلی مقابل در ورودی شرکت تجمع کردند.

این کارگران که از طریق شرکت‌های پیمانکار در طرح جنگلداری شرکت چوب و کاغذ مازندران کار می‌کنند، سه ماه است دستمزد نگرفته‌اند. کارگران معترض گفته‌اند اغلب آنان ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند و بابت سنوات کاری بیش از ۴۰ میلیون تومان از شرکت طلبکارند.

یک عضو هیات مدیره شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گرچه تعویق سه ماه دستمزد کارگران را تایید کرده اما گفته است نگرانی اصلی کارگران از بیکار شدن است، زیرا «شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی از مجریان طرح جنگلداری است که با زیر پوشش داشتن ۱۴۰ هزار هکتار، ۱۲۰ نفر را در قالب حافظان جنگل به کار گرفته است. طبق قانون و مصوبه دولت طرح تنفس جنگل از امسال آغاز شده و شرکت چوب و کاغذ مازندران از اول آذر ماه هیج مسئولیتی در قبال این نیروها نخواهد داشت و به همین دلیل این نیروها برای پیشگیری از بیکاری احتمالی دست به تجمع زدند.»

طرح تنفس جنگل‌ها، طرحی است برای توقف بهره‌برداری‌های تجاری از جنگل‌های شمال که بر اساس مصوبه دولت از اول آذر اجرای آن آغاز می‌شود.

در این طرح گفته شده است «به منظور ایجاد امکان خود پالایی جنگل، بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال و هر گونه برداشت چوب توسط شرکت‌های چوب بری، به مدت ۱۰ سال ممنوع اعلام می‌شود.»

روز سه شنبه دوم آبان، دو روز بعد از تجمع کارگران، روابط عمومی شرکت صنایع چوب مازندران، ناخشنود از انعکاس خبر اجتماع اعتراضی کارگران در رسانه‌ها، «جهت شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی» جوابیه‌ای صادر کرده و نوشته است بر اساس مصوبه مجلس و ابلاغیه دولت در باب طرح تنفس جنگل‌ها، شرکت‌های پیمانکار فعال در جنگل بایستی تا پایان سال ۹۶ فعالیت خود را تعطیل کنند: «بنابراین شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران علی رغم میل باطنی دیگر قادر به عقد قرارداد با پرسنل حفاظت جنگل نخواهد بود.»

در این بیانیه تاکید شده مساله چهار ماه حقوق معوقه کارکنان که در رسانه‌ها انعکاس یافته، کذب محض است و «تحت هیچ شرایطی مورد تایید شرکت نیست.»

طبق این بیانیه، فرماندار ساری و دیگر مسئولان بر تصمیم شرکت مبنی بر پایان دادن به قرارداد پرسنل حفاظت جنگل صحه گذاشته‌اند.

روز اول آبان نیز جلسه‌ای متشکل از مدیران ارشد شرکت، «نمایندگان کارگران» و شورای تامین شهرستان ساری در این باره برگزار شده است.

نمایندگان کارگران که روابط عمومی شرکت صنایع چوب مازندران به حضور آنان در جلسه تعیین تکلیف کارگران اشاره کرده است، تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند اما عبدالله رضیان، نماینده قائمشهر، سوادکوه و جویبار و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه علنی درباره وضعیت این شرکت از دولت انتقاد کرده است.

خبرگزاری مجلس سخنان رضیان در جلسه علنی روز چهار‌شنبه سوم آبان مجلس درباره صنایع چوب و کاغذ مازندران را چنین روایت کرده است: «عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود دو هزار نفر از کارگران صنایع چوب و کاغذ استان مازندران بیکار شده‌اند، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه طرح تنفس جنگل تصویب شده است و مقرر شده بود که در سه سال آخر اجرایی شود اما وزیر جهاد کشاورزی از هم اکنون آن را اجرا کرده و جنگل را تعطیل کرده و مشکل زیادی برای این شرکت ایجاد کرده و نقل قول می‌شود که این از سوی مقام معظم رهبری اظهار شده و لذا وزیر جهاد کشاورزی باید به این موضوع توجه کند.»

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران تولید کننده کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر و کاغذ فلوتینگ در کیلومتر ۱۵ ساری واقع شده است. این شرکت سال ۱۳۷۶ تاسیس شده و حدود ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق آن امرار معاش می‌کنند.

اسفند ۱۳۹۵ خبرگزاری محلی خزر خبر، در مطلبی تحت عنوان «هشدار جدی به تمام مسئولان استانی در مورد وضعیت خطرناک صنایع چوب و کاغذ» از مسئولان خواست تا این شرکت به سرنوشت نساجی‌ مازندران دچار نشده و به ورشکستگی کامل نرسیده، برای نجات آن اقدام کنند.

خزر خبر در گزارش خود پرسیده است چرا این کارخانه به این روز افتاده و کجای کار می‌لنگد؟ و در پاسخ به «عدم حمایت از تولید، روی‌آوری به واردات بی‌رویه و طرح‌های غیر کارشناسی جنگل» اشاره کرده و نتیجه گرفته تولیدکنندگان داخلی توان رقابت را از دست داده‌اند.

ایرنا اما در گزارشی از تجمع اعتراضی روز ۳۰ مهر کارگران با ستار بابایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران (منطقه ساری) گفت و گو کرده است.

بابایی گفته است کارگران بیکار شده صنایع چوب و کاغذ مازندران ممکن است پس از انجام مناقصه توسط پیمانکاران جدید به کار گرفته شوند: «قانون اجازه داده است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفاظت از جنگل‌هایی را که مجریان طرح در اختیار داشته‌اند به بخش خصوصی واگذار کند و همین نیروها نیز به کار گرفته می‌شوند.»

مطالب کارگری در زمانه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.