ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین وضعیت محمد نظری در نودمین روز اعتصاب غذا

حال محمد نظری، یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی ایران، که از ۸ مرداد و در اعتراض به وضعیت حقوقی خود دست به اعتصاب غذای تر زده، وخیم است.

حال محمد نظری، یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی ایران که از هشتم مرداد و در اعتراض به وضعیت حقوقی خود دست به اعتصاب غذای تر زده است، وخیم است.

طرحی برای محمد نظری

بر اساس گزارش‌ها، وضعیت سلامتی محمد نظری روز به روز بدتر می‌شود و به گفته پزشکانی که در این مدت او را ملاقات و معاینه کرده‌اند، او به دلیل تحلیل رفتن ماهیچه‌های قلبی در معرض خطر فوری ایست قلبی است. فشار خون او همچنان زیر ۹ است و ضربان قلبش به شدت نامنظم است و بالا و پایین می‌رود و تاکنون ۲۷ کیلو از وزنش را از دست داده است و درد شدید معده دارد.

نظری در طول هفته جاری دو بار به صورت اورژانسی به بیمارستان امام خمینی تهران اعزام شده است؛ روز شنبه ۲۹ مهر و روز سه‌شنبه دوم آبان. در هر دو مورد اعزام، او اوائل صبح به بیمارستان منتقل شده و علی‌رغم نظر پزشکان برای بستری شدن، بدون انجام کار درمانی خاصی، غروب همان روز به زندان بازگردانده شده است.

به گفته یک منبع بیمارستانی در هر دو مورد علی‌رغم مقاومت محمد نظری به او سرم تزریق شده است. گفته می‌شود محمد نظری صبح چهارشنبه گذشته از بند بیرون برده شده است.

روز دوشنبه اول آبان، تیمی از پزشکی قانونی کرج به ملاقات محمد نظری رفته‌اند، او را معاینه کرده و علائم حیاتی و وضعیت سلامتی او را ثبت کرده‌اند. یکی از اعضای این تیم در پاسخ به یکی از همبندان نظری گفته: «فارغ از این‌که خطر فوری ایست قلبی نظری را تهدید می‌کند، با توجه به وضعیت فعلی او اگر ایشان به اعتصاب خود به همین شکل ادامه دهند، احتمالا بیش از دو هفته دیگر دوام نمی‌آورند.»

گزارش شده است محمد نظری به سختی بسیار تکلم می‌کند، توانایی تحرک خود را به طور کلی از دست داده و از سوی همبندیانش جابه‌جا می‌شود و به خاطر این‌که مقامات زندان اجازه نمی‌دهند پزشک بهداری برای معاینه او به داخل بند برود، روزهایی که وضعیتش وخیم‌تر می‌شود با برانکارد به بهداری زندان منتقل می‌شود.

وکیلی که تعدادی از همبندان سابق محمد نظری برای محمد نظری گرفته‌اند و موفق شده است پرونده او را در دادگستری ارومیه رویت کند، در هفته گذشته چند بار به زندان رجایی‌شهر مراجعه کرده و درخواست کرده است تا با این زندانی سیاسی ملاقات کند و وکالت‌نامه‌اش را به امضای او برساند اما مقامات زندان ضمن این‌که به آقای وکیل اجازه ملاقات با محمد نظری را نداده‌اند، حتی از قبول فرم وکالت‌نامه برای دریافت امضای محمد نظری هم خودداری کرده‌اند و امکان امضای برگه وکالت‌نامه و متعاقب آن، ملاقات وکیل با نظری را منوط به شکستن اعتصاب غذا از سوی او کرده‌اند.

محمد نظری در پیامی که از طریق یکی از همبندیانش و در ملاقات به بیرون منتقل شده است، بر ادامه اعتصابش تاکید کرده و گفته است: «من رهسپار بوکان خواهم شد چه با آزادی و چه با مرگ. بی اعتنایی به اعتصاب غذا نمی‌تواند من را از این تصمیم که انتهایش در هر حال رهایی است بازدارد.»

محمد نظری، زندانی سیاسی، ۲۴ سال است در زندان به سر می‌برد. او خواستار اعمال ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی در پرونده‌اش است تا امکان آزادی قانونی‌اش فراهم شود و برای رسیدن به همین خواسته دست به اعتصاب غذا زده است.

  • ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی:

در مقررات و نظامات دولتی، مجازات و اقدام تامینی و تربیتی باید به موجب قانونی باشد که قبل از وقوع جرم مقرر شده است و مرتکب هیچ رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل را نمی توان به موجب قانون مؤخر به مجازات یا اقدامات تامینی و تربیتی محکوم کرد، اما چنانچه پس از وقوع جرم، قانونی مبنی بر تخفیف یا عدم اجرای مجازات یا اقدام تامینی و تربیتی یا از جهاتی مساعدتر به حال مرتکب وضع شود، نسبت به جرایم سابق بر وضع آن قانون تا صدور حکم قطعی، مؤثر است. هر گاه به موجب قانون سابق، حکم قطعی لازم الاجرا صادر شده باشد به ترتیب زیر عمل می‌شود:

الف) اگر رفتاری که در گذشته جرم بوده است به موجب قانون لاحق جرم شناخته نشود، حکم قطعی اجرا نمی‌شود و اگر در جریان اجرا باشد، اجرای آن موقوف می‌شود. در این موارد و همچنین در موردی که حکم قبلا اجرا شده است هیچ گونه اثر کیفری بر آن مترتب نیست.

ب) اگر مجازات جرمی به موجب قانون لاحق، تخفیف یابد، قاضی اجرای احکام موظف است قبل از شروع به اجرا یا در حین اجرا از دادگاه صادر کننده حکم قطعی، اصلاح آن را طبق قانون جدید تقاضا کند. محکوم نیز می‌تواند از دادگاه صادر کننده حکم، تخفیف مجازات را تقاضا کند. دادگاه صادر کننده حکم با لحاظ قانون لاحق، مجازات قبلی را تخفیف می دهد. مقررات این بند در مورد اقدام تامینی و تربیتی که در مورد اطفال بزهکار اجرا می‌شود نیز جاری است. در این صورت ولی یا سرپرست او نیز می‌تواند تخفیف اقدام تامینی و تربیتی را تقاضا نماید.»

وزارت اطلاعات اما برای آزادی محمد نظری شرط گذاشته است: یکی از اعضای خانواده این زندانی سیاسی می‌بایست ضمانت او را بکند.

محمد نظری اما می‌گوید اعضای خانواده‌اش فوت کرده‌اند و او کسی را ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    اردشیرجان، راه محمد نظری از پاسارگارد نمی گذرد. به جای حج کوروش و مرده پرستی و کهنه پرستی، به میدان بیایید و برای دموکراسی مبارزه کنید. از ناسیونالیسم آن هم در شکل نژادی و باستانگرایانه اش تنها چیزی که درنمی آید دموکراسی و برابری و آزادی است. منتظر کسی هم نباش، چون هر خلقی خودش سرنوشت خودش را تعیین میکند و اینکه همۀ اینها بخواهند مانند شمای شیرازی رفتار کنند هم انتظاری نابجا و هم باوری غیردموکراتیک است. شما خودت به پاسارگاد برو، اما بدان که محمد نظری(ها) را تنها گذاشته ای و به راهی انحرافی رفته ای.

  • اردشیر از شیراز

    برای رهایی نظری و نظری ها باید حتما فردا به دیدار کوروش برویم حتا اگر زمانه در این مورد چیزی ننویسد. منتظر دپستان کرد و ترک و بلوچ و لر و عرب و یزدی و اصفخانی هستیم