ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت چندین تن از شهروندان در خوی

ابراهیم جعفرزاده پس از شرکت در گردهمايی روز جهانی زبان مادری در اسفند ۸۵ بازداشت و یک سال در زندان خوی به‌سر برده بود.

نیروهای دولتی روز سه‌شنبه پنجم مهرماه در شهرستان خوی چندین تن از شهروندان را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش انجمن زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، شمار بازداشت‌شدگان بیش از ۶۰ نفر است که همه در مراسم خاک‌سپاری ابراهیم جعفر‌زاده و همسرش مینا کهربایی و فرزندشان آیلا شرکت کرده بودند.

بنا به اين گزارش، این دو نفر از فعالان شناخته شده آذربایجان بودند که در جریان "تصادفی مشکوک" در اطراف خوی جان خود را از دست دادند.

گفته می‌شود در این مراسم شرکت‌کنندگان شعارهای "آذربایجان باشین وار اولسون" (آذربایجان تسلیت) سر داده‌اند.

بازداشت‌شدگان در مراسم خاک‌سپاری ابراهیم جعفر‌زاده، همسرش مینا کهربایی، دو فعال مدنی شناخته شده و فرزندشان آیلا شرکت کرده بودند

آداپ اسامی برخی از بازداشت‌شدگان را به شرح زیر اعلام کرده است: علی رضایی٬ شیرزاد حاجی‌لو٬ نعمت حاجی‌لو٬ بهزاد حاجی‌لو٬ ناصر مصطفی‌پور٬ عباس وطن‌خواه٬ ابراهیم ایرانی٬ بهنام حاج‌محمدی٬ بهمن نصیرزاده٬ عیوض بیات٬ جلیل غنی‌لو٬ محمد احدی٬ افشین شهبازی٬ شهرام یوزباشی٬ ولی ظهرابی٬ فاطمه جنگی٬ صادق عوض‌پور٬ زلیخا غنی‌زاده٬ حمید منافی٬ وحید فائزپور٬ مهدی قیاسی٬ جواد سرخانلی٬ اسلام وارلی٬ محمد احمدی٬ علی محمدی‌زاده٬ جاواد سروناز٬ موسی سیفی٬ محمد وحدت‌فر٬ نجات رضالک٬ زینال قاسمی٬ آتیلا سیفی٬ بهنام محب‌علی‌لو٬ محمد بی‌غم٬ حسین ظفرخواه٬ عبدالله شفایی٬ بهنام حاجی‌زاده٬ احمد نصیرزاده٬ کیان پیغامی٬ ناصر مصطفی‌پور٬ علی‌محمد علی‌لو، سیاوش حبیب‌زادگان و محرم خروشا.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران می‌گوید، شماری از بازداشت‌شدگان از فعالان مدنی آذربایجان هستند که پیش‌تر نیز بازداشت و به حبس محکوم شده‌اند.

آداپ نوشته است، ابراهیم جعفرزاده پس از شرکت در گردهمايی روز جهانی زبان مادری در اسفند ۸۵ بازداشت و یک سال در زندان خوی به‌سر برده بود. وی همچنین دبیر سابق سازمان غیر دولتی اورین خوی بود.

مینا کهربایی همسر وی نیز از فعالان دانشجویی آذربایجانی در زنجان بود و در فاصله سال‌های ۸۱ تا ۸۵ مدیر مسئولی نشریه دانشجویی شهریار و دبیری کانون شهریار دانشگاه آزاد اسلامی زنجان را بر عهده داشت.

شهرستان خوی که بیشتر ساکنان آن را شهروندان ترک و کرد تشکیل می‌دهند در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

بازداشت این افراد در خوی در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته نیز شمار قابل توجهی از فعالان مدنی آذربایجانی توسط نیروهای دولتی بازداشت شده‌اند.

بنا به گزارش منابع خبری آذربایجان، ده‌ها تن در جریان اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه در شهرهای تبریز و ارومیه بازداشت شدند و تاکنون از اتهام و محل نگهداری تعدادی از آنان اطلاعی در دست نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    از سایت رادیو زمانه به دلیل انعکاس اخبار آزربایجان تشکر می کنم و شکستن بایکوت ایجاد شده بر علیه آن را توسط این سایت ستایش می کنم اما تذکر اینکه خوی شهری آزربایجانی بوده و اکثریت آن را ترک ها تشکیل می دهند را لازم میدانم! جمله ی"شهرستان خوی که بیشتر ساکنان آن را شهروندان ترک و کرد تشکیل می‌دهند در استان آذربایجان غربی قرار دارد."کمی شیطنت آمیز بنظر میرسد!