ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دعوت روسیه از کردهای سوریه برای شرکت در مذاکرات صلح

ترکیه این‌بار مخالفت نکرد. قرار است کردها همراه با ۳۰ گروه از مخالفان مسلح حکومت اسد در کنگره «گفت‌وگوی ملی سوریه» در شهر سوچی شرکت کنند.

روسیه در پایان نشست آستانه از بیش از ۳۰ گروه از مخالفان مسلح حکومت اسد دعوت کرده است که برای گفت‌وگو درباره پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، ۱۸ نوامبر در اجلاسی تحت عنوان «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» در شهر سوچی شرکت کنند. برای نخستین بار از کردهای سوریه هم برای شرکت در این مذاکرات دعوت شده است.

هفتمین دور مذاکرات آستانه به پایان رسید

بدران جیا کورد، یکی از مقامات تشکیلات خودگردان کردستان سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته است که یگان‌های مدافع خلق کرد شرکت در «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» را به بحث گذاشته‌اند‌ و از ابتکار روسیه استقبال می‌کنند.

در مذاکرات صلح آستانه سوریه و ایران از حکومت اسد و ترکیه از گروه‌های مسلح مخالف اسد حمایت می‌کردند. کردهای سوریه بیش از ۲۵ درصد از خاک سوریه را تحت کنترل خود درآورده‌اند با این‌حال ترکیه مانع از شرکت آن‌ها در مذاکرات صلح آستانه شده بود. این بار اما ترکیه به خواست روسیه تن داده است.

نبادل اسرا و آینده اسد

مهم‌ترین خواسته شورشیان مسلح سوریه تبادل اسرا و گروگان‌ها و تحویل اجساد  کشته‌شدگان با حکومت بشار اسد است. در هفتمین دور مذاکرات صلح آستانه که دوشنبه ۳۰ اکتبر آغاز شد، طرفین نتوانستند در زمینه تبادل اسرا و آزادی زندانیان با یکدیگر به توافق برسند.

الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و رئیس هیأت‌مذاکره‌کننده روسیه در اجلاس آستانه در جمع خبرنگاران از تبادل اسرا و آزادی زندانیان به عنوان «یک مشکل پیچیده« یاد کرد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در سفر به وین برای دیدار و گفت‌وگو با استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه خاطرنشان کرده بود که آمریکا خواهان یک سوریه یکپارچه است که بشار اسد و خانواده‌اش هیچ نقشی در آن نداشته باشند. در مذاکرات صلح ژنو که با شرکت اپوزیسیون غیر مسلح سوریه، در رقابت با مذاکرات صلح آستانه برگزار می‌شود قرار است آینده سیاسی اسد به بحث گذاشته شود.

الکساندر لاورنتیف با اشاره به آینده سیاسی سوریه گفت:

«رئیس جمهور سوریه ۲۶ اکتبر بیانیه مهمی صادر کرد. او در این بیانیه اعلام کرده که از تغییرات ساختاری در نظام سوریه از جمله تدوین قانون اساسی جدیدی برای این کشور و برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری در سوریه استقبال می‌کند.»

بی‌اعتمادی گروه‌های مسلح به روسیه

یحیی العریدی، سخنگوی هیأت مخالفان سوری اما به برگزاری «کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه» در ۱۸ نوامبر چندان خوشبین نبود. او به خبرنگاران گفته است که احتمالاً روسیه قصد دارد با چنین ابتکاری، در پوشش تلاش برای صلح، جامعه جهانی را گمراه کند. به گفته سخنگوی مخالفان سوریه هدف از تشکیل این کنگره و اینکه چه گروه‌هایی به آن دعوت شده‌اند در ابهام است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اما اعلام کرده که همه گروه‌ها و اقوام و احزاب سیاسی در سوریه در «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» شرکت خواهد کرد. بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرده که «بعد از پیروزی‌های مکرر نظامی اکنون وقت آن رسیده که دمشق در مذاکراتی با این ابعاد شرکت کند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چهارشنبه یکم نوامبر/ ۱۰ آبان برای دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی، رئیس جمهوری و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی وارد تهران می‌شود. یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو دوجانبه در این سفر، سوریه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.