ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فائزه هاشمی: حضور زنان فضای استادیوم‌ها را تعدیل می‌کند

مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها ادعا می‌کنند که فضای استادیوم‌ها در شأن زنان نیست. گروهی از فعالان زن اما می‌گویند حق زنان را نباید با این بهانه‌ها از بین برد.

فائزه هاشمی رفسنجانی می‌گوید همه شرایط برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم است و باید امکان حضور زنان در استادیوم‌ها مهیا شود.

فائزه هاشمی رفسنجانی

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) فائزه هاشمی، سه‌شنبه ۱۶ آبان گفت: «حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکلی ندارد، حتی زیرساخت‌ها به لحاظ اجرایی و قانونی هم فراهم است.»

او با بیان این‌که «هیچ‌کدام از این مسایل مانع از حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست»، افزود: «موانع موجود برای حضور زنان در استادیوم‌ها سبب می‌شود تا حقی از زنان ضایع شود.»

مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران بارها مورد اعتراض فعالان زن، فعالان حقوق بشر و حتی فدراسیون‌های جهانی، از جمله فدراسیون جهانی والیبال قرار گرفته اما مقامات ایران بدون توجه به این انتقادها و اعتراض‌ها همچنان درهای ورزشگاه‌ها را به روی زنان بسته‌اند.

این در حالی است که زنان غیرایرانی می‌توانند برای تشویق تیم‌های کشورهای خود در ورزشگاه‌های ایران حضور یابند.

از جمله استدلال‌های مقامات مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها این است که فضای استادیوم‌ها مناسب نیست و به لحاظ «اخلاقی» خوب نیست که زنان به ورزشگاه‌ها بروند.

فائزه هاشمی در این‌باره گفت: «اگر به‌دنبال آن هستیم تا فضای استادیوم‌ها بااخلاق‌تر شود، باید اجازه دهند زنان در استادیوم‌ها حضور پیدا کنند. زیرا خود حضور زنان فضای استادیوم‌ها را تعدیل و اخلاق را بهتر می‌کند.»

او با اشاره به حضور زنان سوری در مسابقه ایران و سوریه در چارچوب دیدارهای مقدماتی جام جهانی فوتبال در ورزشگاه آزادی تهران گفت: «چرا تصور می‌کنیم "مرغ همسایه غاز است" و هر خدمتی داریم باید به دیگران ارایه شود و دختران خودمان فراموش می‌شوند.»

فائزه هاشمی همچنین خواستار پیگیری خود زنان در مورد مطالبه حضور در ورزشگاه‌ها شد.

در شهریورماه سال جاری مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفته بود که اگر نظام درباره حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها به جمع‌بندی برسد، فدراسیون فوتبال آماده اجرای این تصمیم است. اما از این «جمع‌بندی» به روال چندین سال خبری نیست.

جمهوری اسلامی ایران در حالی همچنان مانع از حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌شود که عربستان سعودی، کشوری که شریعت اسلام در آن به‌شدت اجرا می‌شود، در مهرماه سال جاری برای نخستین‌بار به زنان این کشور اجازه داد تا برای شرکت در هشتادوهفتمین جشن سالگرد تأسیس این کشور همراه خانواده‌های خود به استادیوم بروند. پس از آن در آبان ماه مسئولان عربستان سعودی اعلام کردند که از آغاز سال ۲۰۱۸ زنان این کشور اجازه ورود به سه ورزشگاه‌ را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    موارد تازه‌ای پیرامون ماجرای حذف شجاعی از تیم ملی و متن موسوم به «توبه‌نامه» مطرح اشده‌است. یادداشتی که احسان حاج‌صفی همبازی شجاعی در پانیونیوس منتشر کرد اما شجاعی سر باز زد. بخشی از متن یاد شده که فقط حاج‌صفی منتشر کرد، این بود که «در راه انقلاب و !!رهبری حرکت خواهیم کرد.» خبر ورزشی نوشته: «کی‌روش خطاب به مسعود گفت اگر می‌خواهی به تیم ملی برگردی بیانیه را روی اینستاگرامت قرار بده.! مسعود اما تأکید داشت تنها به قرارداد حرفه‌ای‌اش عمل کرده.» این مطالب در حالی منتشر می‌شود که کی‌روش در پاسخ به خبرگزاری رویترز دربارهٔ مسعود شجاعی گفته بود: از من انتظار نداشته باشید که پاسخ سیاسی یا مذهبی بدهم. پدرم به من آموخت که هرگز به فوتبال دروغ نگو. مسعود اگر بیانیه را منتشر کند، بازمی‌گردد!! ولی آنها که او را می‌شناسند، می‌دانند از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند. عصر مسعود شجاعی در تیم ملی به پایان رسید!. «مسعود در دو جام جهانی حضور داشت و بازی کرد. شجاعی می‌توانست برای سومین بار راهی جام جهانی شود و رکوردی به جا بگذارد که شاید هیچ بازیکنی نتواند تکرار کند.» شجاعی در حالی از تیم ملی کنار مانده که به باور کارشناسان، جای خالی‌اش به عنوان بازیکنی مجرب در پست هافبک میانی مشهود است

  • احمد

    کی باورش میشہ،دختران ایرانی حق رفتن بہ استدیوم ورزشی رو ندارند، و این شازدہ خانم باید از انھا دفاع کنہ