ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی با متهم کردن عربستان به دخالت در لبنان، از حملات حوثی‌های یمن دفاع کرد

روحانی معتقد است که غرب با ناکام ماندن در ایجاد اخلال در برجام می‌خواهد در منطقه شکاف ایجاد کند. او عربستان را عامل تنش در منطقه خواند و حملات شیعیان حوثی را مشروع دانست.

حسن روحانی در سخنانی حملات موشکی شیعیان حوثی به ریاض را مقاومت ملت یمن در مقابل عربستان سعودی نامید و گفت سعودی‌ها یمن را بمباران می‌کنند و می‌گویند چرا یمنی‌ها از «سلاح خود» استفاده می‌کنند. او همچنین عربستان را متهم به دخالت در امور لبنان کرد و گفت سعودی‌ها به جای حل مشکلات داخلی خود برای کشورهای منطقه مشکل ایجاد می‌کنند.

حسن روحانی در هیئت دولت

حسن روحانی، رئیس ‌‌جمهوری ایران روز چهارشنبه ۱۷ آبان در جلسه هیئت دولت به عربستان سعودی و غرب تاخت و آن‌ها را مسئول تنش‌های منطقه دانست.

او از «دشمنی‌های عربستان سعودی نسبت به مردم منطقه» حرف زد و گفت اگر عربستان با ایران دشمن است چرا به یمن خصومت می‌ورزد و در امور داخلی لبنان دخالت می‌کند.

روحانی گفت: «ملت یمن در مقابل این حجم از بمباران کشورش چه عکس‌العملی می‌تواند نشان دهد؟ می‌گویند از سلاح خود استفاده نکنند؟ خوب شماها بمباران را متوقف کنید، سپس ببینید آیا ملت یمن به آن پاسخ مثبتی نمی‌دهد؟»

ایران در جنگ یمن از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی در مقابل به نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور کمک می‌کند. عربستان سعودی در یک سو با تشکیل ائتلاف عربی از ماه مارس ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرده و دست به بمباران مناطق مختلف می‌زند که به‌گفته سازمان ملل با کشتن غیرنظامیان مرتکب جنایات جنگی شده، و از سوی دیگر ایران نیز از حملات حوثی‌ها پشتیبانی کرده و به‌گفته منابع غربی به آن‌ها سلاح و تجهیزات می‌رساند.

حسن روحانی همچنین عربستان سعودی را متهم کرد که در «امور و حکومت لبنان» دخالت می‌کند. او در این‌باره گفت: «در تاریخ موردی را سراغ نداریم که کشوری برای دخالت در امور کشور دیگر، مسئول آن کشور را آن‌چنان که به نظر می‌رسد، در کشورش مجبور به استعفا کند.»

رئیس جمهوری ایران خطاب به رهبران عربستان سعودی گفت: «چرا با ملت یمن خصومت می‌ورزید؟... با مردم سوریه و عراق چرا دشمنی می‌کنید؟... چرا در امور و حکومت لبنان دخالت می‌کنید؟»

در چند روز اخیر دو رویداد وضعیت منطقه را متشنج کرده است. شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان، سامانه دفاع موشکی عربستان سعودی یک موشک بالستیک اسکات با برد ۸۰۰ کیلومتر را که از یمن به سوی ریاض شلیک شده بود، دفع کرد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در واکنش به شلیک موشک از یمن به ریاض، ایران را به «تجاوز نظامی» متهم و اعلام کرد که ریاض ممکن است موشک‌پرانی حوثی‌ها را به عنوان «اعلان جنگ» درک کند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان نیز روز شنبه در سفرش به عربستان سعودی به‌طور غیرمنتظره‌ای در اعتراض به مداخلات حزب‌الله لبنان، نیروی مورد حمایت ایران، در کار دولت، از سمت نخست‌وزیری استعفا داد و لبنان را به ورطه یک بحران سیاسی ژرف کشاند.

ایران دخالت خود در حمله موشکی شیعیان لبنان را رد کرد و عربستان سعودی را عامل تغییر و تحولات لبنان دانست.

رئیس جمهوری ایران در جلسه هیئت دولت خطاب به رهبران عربستان سعودی افزود: «اگر در عربستان با مشکلات داخلی مواجه هستید، به دنبال برطرف کردن آن مشکل باشید، چرا به‌خاطر مشکل داخلی خود، قصد دارید دیگران را با مشکل مواجه کنید؟»

او همچنین از «قدرت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران» در منطقه سخن گفت و اتهام دخالت ایران در خاورمیانه را رد کرد و گفت حضور نیروهای ایرانی در عراق و سوریه به‌درخواست دولت‌های این دو کشور و «برای مبارزه با تروریسم» است. این همان استدلالی است که عربستان سعودی در دفاع از مداخله نظامی خود در یمن مطرح می‌کند و می‌گوید حضورش در یمن به‌درخواست دولت این کشور بوده است.

حسن روحانی وضعیت پرتنش کنونی منطقه را به‌دلیل آن دانست که «قدرت‌های بزرگ غربی به دنبال ایجاد اخلال در مسئله برجام برآمدند، اما در آن گرفتار آمده و افکار عمومی جهان با آن‌ها همراهی نکرد، لذا به دنبال ایجاد شکاف و اختلاف در بین ملت‌های منطقه برآمدند.»

رویارویی‌های ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه، این منطقه را در برابر بحران تازه‌ای قرار داده است. با ادامه تقابل‌های دو طرف و جانبداری کشورهای دیگر از هر یک از این دو، این بحران شدت بیشتری می‌گیرد و نگرانی از برافروخته شدن شعله‌های خصومت در منطقه را افزایش می‌دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.