ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور تاجیکستان دیدار کرد

بعد از دو سال نشانه‌هایی از بهبود روابط دو کشور فارسی‌زبان به چشم می‌خورد. محمد جواد ظریف و امام‌علی رحمان درباره تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در سفرش به کشورهای آسیای میانه صبح چهارشنبه ۸ نوامبر/ ۱۷ آبان وارد شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد و با امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز ظریف را همراهی می‌کند.

چهارشنبه ۸ نوامبر/ ۱۷ آبان، دوشنبه: امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

به گزارش رسانه‌های تاجیکستان دیدار و گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران و رئیس جمهور تاجیستان حدوداً دو ساعت طول کشید. در این دیدار محمد جواد ظریف و امام‌علی رحمان درباره بحران‌های منطقه‌ای، تروریسم و گسترش روابط فی‌مابین دو کشور فارسی‌زبان گفت‌وگو کردند.

در دو سال گذشته این نخستین بار است که یک مقام بلندپایه ایرانی به تاجیکستان سفر می‌کند.

در فروردین/ آوریل سال جاری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که وزیر خارجه ایران قصد دارد برای گسترش روابط ایران با همسایگان شمالی‌اش به کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان سفر کند. با این‌حال وزیر خارجه ایران در آن زمان در سفرش به آسیای میانه از سفر به تاجیکستان صرف‌نظر کرد.

در سفر وزیر خارجه ایران در فروردین سال جاری به قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال کشورهای آسیای میانه انجام شده بود، نمایندگانی از ۳۰ بنگاه اقتصادی و صنعتی ۵ سند همکاری اقتصادی را با ارمنستان امصاء کردند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود محمد جواد ظریف از فرصت کافی برای سفر به تاجیکستان برخوردار نبوده.

همزمان با سفر ظریف به تاجیکستان، یک اجلاس بین‌المللی با عنوان «آسیای میانه: یک گذشته و یک آینده مشترک» برگزار می‌شود. برخی رسانه‌های ترکمنستان گزارش داده‌اند که وزیر خارجه ایران هم در این اجلاس شرکت می‌کند.

روابط ایران و تاجیکستان از دسامبر ۲۰۱۵/ دی ۱۳۹۴ تاکنون رو به تیرگی گذاشته است. در آن زمان محیی‌الدین کبیری که در تاجیکستان به تروریسم متهم بود به کنفرانس «جنبش مذهبی اسلامی» در تهران دعوت شد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم به گرمی از او استقبال کرد. دولت تاجیکستان با تسلیم یک یادداشت به وزارت خارجه ایران و احضار سفیر ایران در دوشنبه به برگزاری این کنفرانس اعتراض کرد و رئیس علمای تاجیکستان نیز ایران را متهم کرد که با دعوت از محیی الدین کبیری در پی گسترش تروریسم در تاجیکستان است.

پس از حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد و به آتش کشیدن آنها، امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان به ریاض سفر کرد و حمله به سفارت و کنسبوگری عربستان در تهران و مشهد را محکوم کرد. این سفر هم روابط بین دو کشور فارسی‌زبان را تیره‌تر کرد. در ادامه این تحولات در تابستان سال جاری، تاجیکستان رایزن فرهنگی ایران در خجند را که در پوشش یک مرکز بازگانی کتاب‌ها و مقالاتی در زمینه تشیع منتشر می‌کرد تعطیل کرد.

در فروردین سال جاری اما نعمت‌الله امام‌زاده، سفیر ایران در تاجیکستان با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار کرد و چنین بود که زمینه‌‌های سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به تاجیکستان به تدریج فراهم آمد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که عصر چهارشنبه ۸ نوامبر/ ۱۷ آبان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ساختمان جدید سفارت ایران در شهر دوشنبه را در مراسمی افتتاح کرده است.

بیشتر بخوانید - پرونده ویژه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.