ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت ترامپ و پوتین در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسفیک

با خروج آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام چین قدرت بیشتری در منطقه پاسیفیک گرفته است.از این رو مذاکرات ویتنام اهمیت دارد. احتمال دیدار ترامپ و پوتین نیز می‌رود.

دونالد ترامپ در چهارمین مرحله از سفر طولانی خود به آسیای شرقی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسفیک به ویتنام رفت. دیدار احتمالی ترامپ و پوتین از جمله مسائل مهم حاشیه این اجلاس است.

در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسفیک احتمال می‌رود دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور آمریکا و روسیه دیدار کنند.

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۱۰ نوامبر / ۱۹ آبان وارد ویتنام شد.

کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسفیک دیدگاه آمریکا در مورد «منطقه آزاد و باز پاسیفیک» را ارائه خواهد کرد.

ترامپ خیلی زود با سیاست «چرخش به سمت آسیا»ی دولت اوباما رویاروی شده و نگران برخی از متحدان سنتی آمریکاست که به چین اجازه داده‌اند تا گسترش سلطه خود در این منطقه را افزایش دهد.

بانک جهانی سال گذشته اعلام کرده بود که در ۱۰ سال آینده، چهار اقتصاد برتر از مجموع پنج اقتصاد بزرگ دنیا متعلق به منطقه آسیا - اقیانوسیه خواهد بود. در چنین شرایطی آمریکا می‌خواهد جایگاه خود را به‌عنوان یک قدرت تعیین‌کننده در اقیانوس آرام حفظ کند.

سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسفیک که مدت‌ها از تجارت آزاد دفاع کرده، با سیاست «نخست آمریکا» که ترامپ آن را برای ایجاد کار بیشتر در کشورش ضروری می‌داند، پریشان شده است.

از زمانی که ترامپ از پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) خارج شد، ۱۱ کشور باقی مانده در این پیمان زیر فشار تلاش کرده‌اند که آن را حفظ کنند.

پیمان تجاری اقیانوس آرام پیمانی است بین کشورهای حاشیه اقیانوس آرام، به‌جز چین، که پس از ۷ سال مذاکره در فوریه ۲۰۱۶ در آوکلند نیوزیلند نهایی شد. آمریکا نیز این پیمان را در آن زمان امضا کرد. استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام امضاکنندگان آن بودند.

اهداف این پیمان رشد اقتصادی، حمایت از ایجاد و نگهداری کار، افزایش نوآوری - بهره‌وری و رقابت، بالابردن سطح استاندارد زندگی، کاهش فقر در کشورهای طرف قرارداد، ارتقای شفافیت در حکومت، افزایش نیروی کار و حفظ محیط زیست اعلام شده است.

اجرای برنامه پیمان تجاری اقیانوس آرام یکی از اهداف برنامه‌های تجاری دولت اوباما بود اما ترامپ در آغاز دوران ریاست جمهوری خود در ۲۳ ژانویه با امضای یک دستور، کناره‌گیری آمریکا از این پیمان را اعلام کرد. ترامپ پس از امضای این دستور گفت خروج از این پیمان «به سود کارگران آمریکایی خواهد بود».

احتمال دیدار ترامپ و پوتین

در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسفیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز شرکت دارد و احتمال دیدار ترامپ و پوتین در حاشیه این اجلاس از موضوعات مهم آن است.

دفتر ریاست جمهوری آمریکا گفته است که ترامپ دیدار دو جانبه‌ای با پوتین در این اجلاس که در شهر دانانگ برگزار می‌شود، نخواهد داشت.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در این‌باره گفت ممکن است ترامپ و پوتین با هم سلامی کنند اما امکان دیدار دو جانبه وجود ندارد.

این در حالی است که کرملین روز گذشته پنج‌شنبه ۹ نوامبر / ۱۸ آبان گفته بود رهبران روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس دیدار رو در رو خواهند داشت اما جزئیات آن هنوز مشخص نیست.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که بحث درباره دیدار این دو ادامه دارد ولی هنوز جزئیات آن مشخص نشده است.

روز پنج‌شنبه خبرگزاری راشا تودی، به‌نقل از یوری اوشاکوف، مشاور کرملین نوشت دیدار پوتین و ترامپ برای جمعه ۱۰ نوامبر در نظر گرفته شده و دو کشور درباره زمان دقیق آن در حال مذاکره هستند.

ترامپ در روز یکشنبه ۵ نوامبر / ۱۴ آبان گفته بود: «انتظار می‌رود که با پوتین ملاقات کنم، بله [...] ما به کمک پوتین در مورد کره شمالی نیاز داریم.»

روز چهارشنبه ۸ نوامبر / ۱۷ آبان ترامپ در کنار شی جین پینگ، همتای چینی خود در پکن بار دیگر مسکو را فراخواند تا برای کمک به حل «وضعیت ناگوار» منطقه به کره شمالی فشار وارد آورد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز همین سخنان ترامپ را تکرار کرد و گفت که خطوط جلسه مشترک هنوز روشن نشده است. تیلرسون با اشاره به بحث‌های در حال انجام در مورد سوریه یا اوکراین، افزود: «ما به بحث‌های خود ادامه می‌دهیم. [...] مسئله این است که بدانیم آیا به اندازه کافی مواد مورد نیاز برای بحث در اختیار داریم.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین نخستین بار در ماه ژوئیه، در جریان برگزاری نشست گروه ۲۰ در شهر هامبورگ آلمان دیدار کرده و درباره اوکراین، مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) و امنیت اطلاعاتی در دنیای مجازی گفت‌وگو کردند. مسکو و واشنگتن از این مذاکرات اظهار رضایت کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.