ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استادان دانشگاه‌های ایران: استقلال دانشگاه‌ها را تأمین کنید

استادان ایرانی به وزیر علوم یادآوری کرده‌اند که تشکل‌های دانشگاهی از رونق افتاده‌اند و نهادهای موازی، نظام دانشگاهی ایران را در آستانه فروپاشی قرار داده‌اند.

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با ارسال نامه‌ای سرگشاده‌ برای وزیر علوم مهم‌ترین مشکلات نظام دانشگاهی ایران را برشمرده و از منصور غلامی خواسته در حل این مشکلات بکوشد: دستگاه‌ و نهادهای موازی تصمیم‌گیرنده، کمیت به جای کیفیت رشته‌‌های تحصیلی، تصدی‌گری دولت و کمبود فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در ایران فقط بخشی از مشکلاتی‌‌ست که استادان در نامه سرگشاده‌شان به وزیر علوم یادآوری کرده‌اند. تشکل‌های دانشگاهی بی‌رونق شده‌اند و سلب استقلال دانشگاهیان هم همچنان از مهم‌ترین چالش‌هاست.

منصور غلامی، وزیر علوم

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ۸ آبان سال جاری با استناد به اصول هشتاد و هفتم و صد و سی و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی، منصور غلامی را به سمت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرد. یک روز قبل از این تاریخ منصور غلامی به عنوان دهمین گزینه رئیس جمهور اسلامی برای تصدی وزارت علوم از مجلس رأی اعتماد گرفته بود. غلامی در معرفی برنامه‌های خود برای وزارت علوم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که قصد دارد اسلامی کردن دانشگاه‌ها را با سرعت به جریان بیندازد.

در رسانه‌های داخلی نامه سرگشاده کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران به وزیر علوم با امضای محمد رضا عارف منتشر شده است. در این نامه استادان دانشگاهی به تعدد مراکز تصمیم‌گیری و نهادهای موازی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و اقمار وابسته به آن مانند ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی ایران و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره می‌کنند و می‌گویند تعدد این مراکز نه تنها کمکی به سطح ارتقا دانشگاه‌ها نکرده بلکه نظام دانشگاهی ایران را در خطر فروپاشی قرار داده است:

«ایجاد دستگاه‌ها و نهادهای موازی در عرصه‌های سیاستگذاری و اجرا بخصوص طی یک دهه اخیر در حدی است که موازی‌کاری‌ها را بعضاً به سمت تخاصم و خنثی‌سازی سوق داده است، به گونه‌ای که تداوم این وضعیت برای نظام علم و فناوری کشور خسارت‌بار و جبران‌ناپذیر خواهد بود.»

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در نامه سرگشاده به وزیر علوم یادآوری می‌کنند که استقلال دانشگاه‌ها خواسته عمومی دانشگاهیان ایران است. استقلال در معنای  «برخورداری از  اختیار در اداره امور خود در زمینه‌های اداری، مالی، استخدامی، تشکیلاتی و برنامه‌ریزی.»

آن‌ها از منصور غلامی خواسته‌اند «با بازنگری در وظایف تصدی‌گرایانه وزارت علوم در جهت مقررات‌زدایی و تسهیل امور و واگذاری بیشتر اختیارات اجرایی به دانشگاه‌ها» اقدام کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در جلس علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از منصور غلامی به عنوان گزینه وزارت علوم وعده داده بود که دولت او در زمینه غیر امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها و احترام به آزادی بیان و اندیشه «ذره‌ای کوتاه نمی‌آید». او گفته بود به وعده‌‌های انتخاباتی‌اش پایبند است و بر سر امنیت دانشجویان و فضای دانشگاه «معامله» نخواهد کرد.

اکنون کانون صنفی استادان دانشگاهی به وزیر علوم یادآوری کرده‌ که حمایت از تشکل‌های دانشجویی و توسعه آن‌ها در زمینه‌های صنفی، علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای ارتقای کیفیت علمی دانشگاه‌های ایران ضرورت دارد.

منصور غلامی که در آغاز انقلاب در جهاد سازندگی فعالیت می‌کرد، در رشته باغداری تحصیلات خود را به پایان رسانده و همواره در دانشگاه بوعلی همدان مشغول کار بوده است. سابقه او در دانشگاه بوعلی از جمله مانع‌تراشی برای تشکل‌های صنفی دانشجویان، سختگیری‌های حراست و کمیته انضباطی دانشگاه بوعلی به پوشش دانشجویان،احضار و توبیخ دانشجویان تحول‌خواه به کمیته انضباطی و تهیه فهرست نام آنان، تفتیش‌های بی‌ضابطه و فراقانونی در طول ریاست او بر دانشگاه بوعلی همدان این گمان را در میان دانشگاهیان به وجود آورده بود که ممکن است فضایی شبیه دانشگاه بوعلی بر دانشگاه‌های سراسر ایران حاکم شود.

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در نامه سرگشاده به وزیر علوم به کمبود فرصت‌های شغلی برای بخش قابل توجهی از دانش‌آموختگان دانشگاهی نیز اشاره کرده‌ است. بر اساس آماری که وزارت کار در خرداد ۹۶ ارائه داده در جمعیت در حال تحصیل آموزش عالی ایران، ۸۰۰ هزار نفر شاغل و ۲۰۰ هزار نفر بیکار هستند. در بین ۷ میلیون فارغ‌التحصیلان سال ۹۴ نیز، ۳.۷میلیون شاغل و ۹۰۰ هزار نفر بیکارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.