ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحرین: انفجار خط لوله نفتی اقدام تروریست‌های مرتبط با ایران است

مقامات دولت بحرین می‌گویند که انفجاری که روز جمعه در مسیر یک خط لوله‌ نفت در این کشور رخد داد و انتقال نفت را مختل کرد، کار تروریست‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران است.

مقامات دولت بحرین می‌گویند که انفجاری که روز جمعه ۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان در مسیر یک خط لوله‌ نفت در این کشور رخد داد و انتقال نفت را مختل کرد، کار تروریست‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش «رویترز» و به نقل از مقامات دولت‌های بحرین و عربستان، انفجاری که در مسیر خط لوله انتقال نفت از میدان نفتی «أبو سعفه» رخ داد و موجب آتش‌سوزی شد، ناشی از خرابکاری‌های تروریستی بوده است.

«أبو سعفه» میدان نفتی مشترک عربستان سعودی و بحرین است که بیشتر نفت کشور بحرین را تأمین می‌کند. نفت توسط یک خط لوله از «أبو سعفه» با ظرفیت ۲۳۰هزار بشکه در روز به بحرین منتقل می‌شود.

وزارت امور خارجه بحرین روز شنبه ۱۱ نوامبر/۲۰ آبان در وب‌سایت خود بیانیه‌ای منتشر کرده و این انفجار را تروریستی اعلام کرد. در این بیانیه آمده که این انفجار «یک خرابکاری و یک اقدام خطرناک تروریستی بوده که هدف آن آسیب‌رسانی به منافع ملت و امنیت مردم [بحرین] بوده است»

راشد بن عبدالله آل خلیفه، وزیر امور داخلی بحرین، هم گفته است که «این اقدامات تروریستی که کشور [بحرین] اخیراً با آنها درگیر است، با تماس مستقیم و دستور ایران انجام می‌شود.»

مقامات شرکت نفت بحرین (باپکو) اعلام کرده‌اند که آتش‌سوزی در اطراف خط لوله «أبو سعفه» را کنترل کرده‌اند اما آنها ناچار شده‌اند که ساکنان روستای «بوری» را در نزدیکی محل انفجار تخلیه کنند.

فیلم آتش‌سوزی در خط لوله نفتی در بحرین را ببینید:

روستای بوری، حدود ۱۵ کیلومتر از منامه، پایتخت بحرین، فاصله دارد.ساکنان این روستا به منطقه‌ای امن منتقل شده‌اند.

وزارت انرژی عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که به دلیل انفجار، پمپاژ نفت به خط لوله «أبو سعفه» را متوقف کرده است و بنا دارد که تمهیدات امنیتی را در تأسیسات نفتی خود افزایش دهد.

بحرین، کشوری که بیشتر ساکنان آن شیعه هستند، حکومتی سنی مذهب دارد. پس از سال ۲۰۱۱ و سرکوب تظاهرات‌های بهار عربی در بحرین، درگیری‌های حکومت بحرین با شیعه‌های مخالف حکومت ادامه دارد. درگیری‌ها شامل حملات پراکنده شیعیان بحرین هم می‌شود.

حکومت بحرین کماکان این اتهام را مطرح کرده است که شیعیان مخالف حکومت مرکزی از ایران دستور می‌گیرند. مخالفان حکومت مرکزی بحرین این اتهام را رد می‌کنند. جمهوری اسلامی هم می‌گوید که نقشی در ناآرامی‌های بحرین ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    مى در مقاله‌اى در "واشنگتن تایمز" روز چهارشنبه گذشته گفت که کارشناسان ارشد در بنياد "دفاع از دموکراسی‌ها" و سایر مراکز و موسسات طى سال‌هاى گذشته، شديدا مخالف تصمیم دولت اوباما به منع انتشار اسناد بن لادن بودند و درخواست مى‌كردند تا تمامى اين اسناد در دسترس پژوهشگران، روزنامه‌نگاران، سیاستگذاران و افکار عمومی قرار گيرد. طبق اسناد منتشر شده ، بن لادن در خاطرات خود، ضمن تمجيد از رسانه هاى قطرى ، از تأثير گروه " اخوان المسلمین" در گرايشش به "جهاد گرايى"، سخن گفته است. از نظر رئيس بنياد "دفاع از دموکراسی‌ها"، مهم‌ترین مساله در بحث سیاسی کنونی درباره ارزیابی سند 19 صفحه‌ای بن لادن درباره رابطه ايران و القاعدة اين است كه مقامات ارشد القاعده گفته‌اند که تهران در "ارائه كليه كمک‌ها و تسهيلات از جمله ارایه ویزا، پول، سلاح، تا آموزش اعضاى القاعده در اردوگاه‌هاى حزب الله لبنان "، همكارى كرده است. براساس این اسناد، ایران یک پناهگاه امن برای جنگجویان القاعده بوده و در مقابل از اين گروه خواسته تا به منافع ایالات متحده در سعودی و خلیج حمله كند. در یک سند جداگانه، بن لادن توضیح می‌دهد که از سال 2007 ایران "مقر اصلی مرور بودجه، اعضا و ارتباطات القاعدة " شده است. كليفورد می تاكيد مى‌كند که "القاعده و ایران نه دشمن هم، بلکه رقبای يكديگر هستند، عليرغم اينكه اختلافات و تفاوت‌های فرقه‌ای دارند عمیق دارند".