ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت محمد جواد لاریجانی با تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران

محمدجواد لاریجانی می‌گوید که دفتر اتحادیه اروپا در تهران برای دفاع از حقوق بشر سکولارها، فعالان سیاسی ۸۸ ، اقلیت‌های دینی و دگرباشان تأسیس می‌شود و «به مصلحت نیست.»

همزمان با سفر هیأتی ۷۰ نفره از اتحادیه اروپا به تهران، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران می‌گوید که تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران به مصلحت نیست. دلیل او نگرانی از نظارت چنین دفتری بر وضعیت حقوق بشر در ایران است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران

لاریجانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «میزان»، وابسته به قوه قضائیه گفت که «راجع به حقوق بشر ما به هیچ وجه مصلحت نمی‌دانیم دفتری از اروپا در ایران فعال باشد و دلیل خیلی محکم داریم.»

به ادعای دبیر ستاد حقوق بشر ایران، یکی از وظایف دفتر اتحادیه اروپا نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران است.

او مدعی شد که «این دفتر در تهران باید به طور منظم مانیتور کند که نیرو‌های سکولار در ایران تحت فشار قرار نگیرند و یا نیرو‌های سکولار در ایران میدان فعالیت داشته باشند و یا کسانی که در فتنه ۸۸ تحت فشار قرار گرفتند هم از زندان و ممنوعیت‌ها خارج شوند و میدان فعالیت داشته باشند و وضعیت اقلیت‌ها، همجنس گرا‌ها و خیلی موضوعات دیگر را دنبال کند. این دفتر با این لیست خیلی مشعشع از مسئولیت‌ها به هیچ وجه در ایران مورد استقبال و خوش آمد قرار نخواهد گرفت.»

اتحادیه اروپا بارها از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است. تهران اما این اتهام‌ها را نمی‌پذیرد و در عین حال، با عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نیز همکاری نمی‌کند.

    محمد جواد لاریجانی در عین حال تأکید کرد که به لحاظ روابط تجاری و اقتصادی، تأسیس چنین دفتری با نظر دولت ممکن است.

    صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز پیش‌تر موضعی مشابه با برادر خود گرفته بود.

    او با «لانه فساد» خواندن چنین دفتری گفته بود: «این دفتر اگر برای پیگیری موضوعات تجاری باشد مشکلی نیست، ولی آنها عنوان کردند که به‌دنبال تأسیس این دفتر می‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و ان‌جی‌او های داخل کشورمان ارتباط نزدیک بگیرند تا از روند اجرای حقوق بشر در کشورمان اطمینان حاصل کنند، لذا باید بدانند که دستگاه قضا قطعاً اجازه نمی‌دهد تا چنین لانه فسادی در ایران تأسیس شود.»

    اتحادیه اروپا هیئتی متشکل از ۷۰ تن را به تهران اعزام کرده است. این هیأت که از شنبه ۲۰ آبان در ایران حضور دارند، قرار است بر سر گسترش روابط اقتصادی و تجاری تهران و بروکسل و نیز امکان تأسیس دفتر اتحادیه اروپا مذاکره کنند.

    پس از توافق هسته‌ای، روابط ایران با کشورهای اروپایی گسترش یافته است.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.