ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اینترنت در ایران طبقه‌بندی می‌شود

یکی از مسئولان سانسور اینترنت در ایران اعلام کرده که به زودی فقط مراکز پژوهشی و دانشگاهی می‌توانند بر اساس مأموریتشان به بخش بزرگی از اینترنت دسترسی داشته باشند.

یکی از مسئولان سانسور اینترنت در ایران اعلام کرده که به زودی فقط مراکز پژوهشی و دانشگاهی می‌توانند بر اساس مأموریتشان به بخش بزرگی از اینترنت دسترسی داشته باشند.

طبقه‌بندی اینترنت، طرح تازه سانسور شبکه جهانی اینترنت در ایران (عکس: آرشیو)

امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی دوشنبه ۲۲ آبان در حاشیه برگزاری یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در جمع خبرنگاران گفته است:

«طرح اینترنت طبقه‌بندی‌شده اجرایی می‌شود. بر این اساس برخی از مراکز خاص همچون مراکز پژوهشی و دانشگاهی می‌توانند به بخش وسیعی از اینترنت دسترسی داشته باشند. دسترسی‌ها اما بر اساس نیازها و مأموریت‌ها خواهد بود.»

طرح طبقه‌بندی اینترنت بخشی از «شبکه ملی اطلاعات ایران» است که در سال ۱۳۸۹ طرح آن ارائه شد، در سال ۹۲ به تصویب رسید و سه سال بعد بهره‌برداری از فاز نخست آن آغاز شد.

پیش از این شبکه ملی اطلاعات به نام «اینترنت پاک» مطرح شده بود. مسئولان  وقت وعده داده بودند که اینترنت پاک جایگزین اینترنت جهانی نخواهد شد و هدف از آن صرفاً «‌امنیت بیشتر کاربران»، «کاهش هزنیه دسترسی مردم» و «بومی‌سازی اینترنت» است.

راه‌اندازی پیام‌رسان‌های داخلی نیز بخش دیگری از این طرح است. به گفته امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در ماه‌های آینده وزارت اطلاعات قصد دارد زیرساخت‌های لازم برای پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کند.

وزارت اطلاعات اعلام کرده که این پیام‌رسان‌ها فعالیتشان را به شکل «مرحله‌ای» آغاز می‌کنند و بر اساس مخاطبی که به دست می‌آورند وزارت اطلاعات در تأمین هزینه‌ها و به لحاظ سخت افزاری به آنان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    تلاشهای مزبوحانه و پول دور ریختن.

  • قیصر

    گل بود به سبزه نیز آراسته شد.