ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقامات فلسطین «فشار عربستان سعودی بر محمود عباس» را تکذیب کردند

یک شبکه اسرائیلی گفته بود که در چارچوب فشارهای عربستان سعودی به رهبران منطقه، مقامات سعودی به عباس گفته‌اند یا طرح صلح ترامپ را بپذیرد و یا استعفا دهد.

مقامات فلسطینی گزارش یک رسانه اسرائیلی مبنی بر این‌که عربستان سعودی به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته یا ابتکار صلح آمریکا را بپذیرد و یا استعفا دهد را تکذیب کردند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

به‌گزارش الجزیره، شبکه اسرائیلی کانال ۱۰، روز یکشنبه ۱۲ نوامبر / ۲۱ آبان کمی پس از دیدار غیررسمی محمود عباس از عربستان سعودی گزارش خود را منتشر کرده بود.

اسامه قواسمه، سخنگوی حزب فتح سه‌شنبه ۱۴ نوامبر / ۲۳ آبان به الجزیره ضمن تکذیب خبر این شبکه اسرائیلی گفت دیدار عباس با مسئولان سعودی به‌خوبی برگزار شد.

قواسمه گفت: «ما کاملاً گزارش اسرائیلی‌ها را تکذیب می‌کنیم و این گزارش به‌هیچ وجه حقیقت ندارد. دیدار عباس از عربستان سعودی مثبت بود.»

محمود عباس روز دوشنبه ۶ نوامبر / ۱۵ آبان به‌طور غیرمنتظره به ریاض، پایتخت عربستان سعودی سفر کرد. پیش از این سفر روزنامه هاآرتص اسرائیل گفته بود که احتمالاً عباس و مقامات سعودی درباره روابط ایران و حماس گفت‌وگو خواهد کرد.

به‌گفته سخنگوی فتح، «سعودی‌ها [در این دیدار] حمایت خود از موضع فلسطینی‌ها مبنی بر راه حل دو کشور مستقل بر اساس مرزهای ژوئن ۱۹۶۷ را که بر قوانین بین‌المللی منطبق است اعلام کرده و از آشتی میان فلسطینی‌ها نیز پشتیبانی کردند».

او افزود: «موضع ما و سعودی‌ها یکی است.»

شبکه اسرائیلی گزارش داده بود که محمود عباس برای دیداری با ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، احضار شد و از او خواسته شد که برنامه صلحی را که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طراحی کرده بپذیرد و یا از سمت خود استعفا دهد.

همچنین مقامات سعودی از این خشمگین بودند که رهبران حماس که به‌تازگی با فتح به توافق رسیده‌اند، به تهران رفته‌اند.

این گزارش در میان ادعاهایی مطرح شده که بر اساس آن‌ها عربستان سعودی در سقوط سیاست خارجی خود به رهبران کشورهای منطقه فشار می‌آورد.

این برداشت بر مبنای استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در آغاز ماه نوامبر شکل گرفته است. حریری در سفر خود به ریاض در عربستان سعودی از سمت خود استعفا داد و دلیل آن را دخالت حزب‌الله لبنان و ایران در امور داخلی لبنان و کشورهای عربی منطقه دانست.

برخی از گزارش‌ها گفته‌اند که حریری به‌دلیل آن‌که موضعی جدی در برابر حزب‌الله و حامی‌اش ایران، رقیب اصلی عربستان سعودی نگرفته تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است.

سعد حریری اما در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در ریاض حاضر شد و گفت تصمیم به استعفا را خود گرفته است و قول داد که به‌زودی به لبنان بازگردد؛ اما تحلیلگران گفته‌اند نخست‌وزیر مستعفی لبنان  ناراحت به‌‌نظر می‌رسید.

سعد حریری هنوز به لبنان بازنگشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.