ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: کردهای سوریه قصد گسترش قلمرو خود را دارند

چاوش‌اوغلو می‌گوید هدف کردها در سوریه، در اختیار گرفتن برخی از مناطق برای راه‌اندازی «اردوگاه‌های تروریستی» است و آمریکا و کشورهای غربی نباید به آن‌ها کمک کنند.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید رویدادهای اخیر در رقه نشان می‌دهند که شبه‌نظامیان کردِ «یگان‌های مدافع خلق» به فکر تصرف سرزمین‌های بیشترند تا مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش).

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه: آمریکا در مورد کردها اشتباه می‌کند

شبکه جهانی بی‌بی‌سی روز دوشنبه گذشته در گزارشی فاش ساخت که «نیروهای دموکراتیک سوریه» (FDS) متشکل از کردها و عرب‌ها که بیشتر آن‌ها از اعضای «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) هستند و از سوی ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا پشتیبانی می‌شوند؛ توافقنامه‌ای را در ماه اکتبر با داعشی‌ها برای تصرف رقه امضا کردند که بر اساس آن ده‌ها تن از جنگجویان داعش اجازه یافتند در بین افراد غیرنظامی این شهر را ترک کنند.

ترکیه شامگاه سه‌شنبه گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی را «مهم و قابل توجه» دانست و گفت این موضوع خطر «مبارزه با یک سازمان تروریستی همزمان با کمک به یک سازمان تروریستی دیگر» را نشان می‌دهد.

آنکارا شبه‌نظامیان کردی که در میان «نیروهای دموکراتیک سوریه» علیه داعش می‌جنگند را به‌عنوان «تروریست» می‌شناسد و تاکنون همواره با کمک‌های منظم آمریکا به کردها مخالفت کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان گفت: «تاکنون آن‌ها (آمریکایی‌ها) ادعا کرده‌اند که یگان‌های مدافع خلق با داعش مبارزه می‌کند، اما ما شاهدیم که هدف واقعی آن‌ها کنترل برخی از مناطق برای راه‌اندازی اردوگاه‌های تروریستی در آن‌جا است.»

او افزود: «آمریکا به خطای خود همچنان ادامه می‌دهد. ما همواره مخالفت خود را با این گزینه که آن‌ را استراتژیک می‌دانند اعلام کرده‌ایم. آن‌ها پیش از این نیز در عراق چنین اشتباه‌هایی کرده‌اند. ثبات این دو کشور برای ما مهم است، و به همین خاطر است که ما باید با مردم و نه با تروریست‌ها همکاری کنیم.»

به‌گفته وزیر خارجه ترکیه، آمریکا و دیگر کشورهای ائتلاف «امروز دیگر نمی‌توانند همکاری با داعش را انکار کنند. آن‌ها با تروریست‌ها زمانی که برایشان مناسب باشد کار می‌کنند.»

چاوش‌اوغلو همچنین تأکید کرد که آنکارا با توجه به تأخیر زیاد آمریکا در تحویل تجهیزات نظامی به ترکیه به‌دلیل شیوه‌های سیاسی واشنگتن، خواستار توسعه راه‌حل‌های جایگزین است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «بدیهی است، چون این دوره‌ها طولانی می‌شوند، ما در حال توسعه روش‌های جایگزین برای به‌دست آوردن تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز خود با کمک منابع ملی‌مان هستیم.»

ترکیه به‌تازگی خرید سامانه موشکی روسی «اس ـ ۴۰۰» را تکمیل کرده است. این اقدام ترکیه مورد انتقاد متحدان غربی این کشور و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که ترکیه نیز عضو آن است، قرار گرفت.

آنکارا همچنین با کنسرسیوم فرانسوی ـ ایتالیایی «یوروسام» و شرکت فرانسوی «تالس» قرارداد اولیه‌ای را به‌امضا رسانده است تا سامانه دفاع هوایی خود را توسعه دهد.

مولو چاوش‌اوغلو در این‌باره افزود: «اولویت وزارتخانه ما توسعه همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه برای پایان دادن به بحران سوریه است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.