ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی ایران از شفافیت بیشتر گزارش‌های بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنانی در شورای حکام با درخواست «برخی از هیأت‌ها»برای افشای بیشتر اطلاعات محرمانه تأسیسات هسته‌ای ایران مخالفت کرد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست در گزارش‌های بعدی‌اش از افشای اطلاعاتی که از تأسیسات هسته‌ای ایران در اختیار دارد خودداری کند. رضا نجفی ایالات متحده آمریکا را به تلاش برای تضعیف «اجرای موفقیت‌آمیز برجام» متهم کرد.

عکس: آرشیو

اجلاس فصلی ۳۵ عضو شورای حکام پنجشنبه ۲۴ نوامبر/ یکم آذر برگزار شد. متن سخنان سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما در آخرین ساعات شامگاه گذشته در رسانه‌های داخلی بازتاب پیدا کرده است.

رضا نجفی در سخنانی ایالات متحده آمریکا را مجدداً متهم کرد که تلاش می‌کند مانع از اجرای توافق هسته‌ای و برخورداری ایران از مزایای آن شود:

«دولت آمریکا برخلاف متن و روح این توافق خصوصاً بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام با محدود کردن منافع ایران از توافق مزبور رویکردی منفی درجهت تضعیف "اجرای موفقیت‌آمیز" برجام در پیش گرفته است.»

یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بار دیگر پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تأیید کرد و به اطلاع شورای حکام رساند. هیات نمایندگی آمریکا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده که آمریکا به اجرای تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد اما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است مسائل مرتبط با «ابعاد تسلیحاتی» ایران را هم مورد بررسی قرار دهد. در بیانیه هیأت آمریکایی آمده است:

«هر نگرانی تازه و معتبر درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران، از جمله هرگونه مسأله بالقوه مرتبط با ابعاد تسلیحاتی، می‌بایست توسط آژانس مورد بررسی قرار گیرد. ما اعتماد کامل داریم که آژانس و بازرسان بسیار ماهر و حرفه‌ای آن قادرند چنین کاری را به درستی انجام دهند.»

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران اما در سخنانی که در شورای حکام ایراد کرد، اعلام کرد که ایران با افشای اطلاعات بیشتر از تأسیسات هسته‌ای‌اش در گزارش‌های بعدی آژانس مخالف است:

«برخی از هیأت‌ها دوباره خواستار افشای اطلاعات پادمانی خام و تفصیلی محرمانه برخلاف دستورالعمل مصوب شورای حکام شده‌اند. هیات اینجانب مایل است یادآوری کند که علاوه بر مفاد موافقتنامه جامع پادمان و ماده ۵ پروتکل الحاقی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه، برجام به روشنی از آژانس می‌خواهد تا "کلیه تدابیر مراقبتی را برای حفاظت از اسرار تجاری، فن‌آوری و صنعتی و همچنین سایر اطلاعات محرمانه‌ای که به آگاهی آن می‌رسد را اتخاذ نماید." ما قویاً با درج اطلاعات پادمانی محرمانه در گزارش‌های آتی به بهانه شفافیت بیشتر مخالفیم.»

ایران از سال ۹۵ تاکنون چندین بار به افشای اطلاعات محرمانه تأسیسات هسته‌ای‌اش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرده، اما آژانس همواره این اتهام را تکذیب کرده است.

یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست حکام یک بار دیگر یادآوری کرد که بازرسان آژانس به همه تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی دارند.

دبیرکل آژانس در بخشی از سخنانش به بند تی هم اشاره کرد:

«آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال نظارت و راستی‌آزمایی همه تعهدات هسته‌ای است که بند تی هم شامل آن می‌شود.»

مواردی که در بند «تی» به آن‌ها اشاره شده، شامل فعالیت‌ها و تجهیزاتی می‌شود که کاربردی دوگانه دارند: هم در فعالیت‌های هسته‌ای به کار می‌روند و هم در فعالیت‌های معمول نظامی. روسیه با راستی‌آزمایی مسائل مربوط به بند تی مخالفت کرده است. ایالات متحده آمریکا اما خواهان نظارت بین‌المللی بر نحوه اجرای بند تی و همچنین دسترسی به تأسیسات نظامی ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.