ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موانع سوریه و عراق بر سر واردات کالای ایرانی

درحالی که ایران امیدوار است در بازار سوریه و عراق و پروژه‌های بازسازی این دو کشور سهم به سزایی داشته باشد، بغداد و دشمق محدودیت‌هایی برای کالاهای ایرانی وضع کردند.

سوریه و عراق تعرفه‌های تجاری خود برای واردات کالاها و محصولات ایرانی را افزایش دادند.

در آخرین مورد موسی شمس مولوی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران می‌گوید عراق تعرفه واردات این محصولات را از ۳۰ به ۱۳۰ درصد افزایش داده است.

به گفته او، پیش‎بینی می‌شود با وضع تعرفه‌های جدید، میزان صادرات کنسانتره و آبمیوه ایران به عراق تا پایان سال جاری با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه شود.

روز گذشته سوم آذر نیز حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته بود: «در هفته‌های گذشته عراق یک شبه تعرفه لبنیات را از ۵ درصد به ۲۵ درصد رساند».

لبنیات ۷۵ صادرات ایران به عراق را تشکیل می‌دهد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی از دولت ایران خواسته بود تا در این زمینه از ظرفیت دیپلماسی خود استفاده کند.

رقابت با ترکیه بر سر بازار سوریه

او با انتقاد از سوریه نیز گفته بود این کشور در صادرات محصولات ایرانی یک‌سری محدودیت‌هایی ایجاد کرده که عملاً مانع صادرات کالاها و محصولات ایرانی شده است. او اضافه کرد که با توجه به تمایل سوری‌ها برای مصرف کالاهای ترکیه، بازار سوریه نیز عمدتاً با کالاهای قاچاق ترکیه اشباع شده است.

این انتقادات در شرایطی صورت می‌گیرد که عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه، سه هفته پیش در دیدار با علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران بر توسعه روابط اقتصادی تأکید کرده بود.

در سال‌های گذشته ایران در حمایت از دولت‌های مرکزی عراق و سوریه در برابر ناآرامی‌های داخلی نقش مؤثری داشت. حسن روحانی، رئیس جمهوری ادعا کرده بود که ایران از سقوط این دولت‌ها جلوگیری کرده است.

مقام‌های ایرانی از سال گذشته با برگزاری نشست‌های مشترک با مقام‌های رژیم بشار اسد در سوریه به دنبال افزایش سهم در بازار سوریه هستند.

دولت ایران در سال ۱۳۹۵ نیز «خط اعتباری ویژه» به منظور تامین اعتبار صادرات تجار و صنعتگران به سوریه اختصاص داد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران ۲۸ دی ۱۳۹۵ پس از دیدار با عادل خمیس نخست وزیر سوریه گفت که دولت بشار اسد پنج هزار هکتار زمین کشاورزی، یک معدن بزرگ فسفات، پروانه اپراتور تلفن همراه، هزار هکتار زمین برای مخازن نفت، طرح گاوداری و یک مورد دیگر  را به منظور سرمایه‌گذاری به ایران واگذار کرده است.

براساس گزارش منابع دولتی ایران طی چهار سال گذشته علاوه بر کمک‌های نظامی و آنچه که همکاری‌های مستشاری اعلام شده، ۴.۵ میلیارد دلار اعتبار به دولت بشار اسد اعتبار داده است.

مقام‌های دولتی ایران امیدوارند که مشارکت در پروژه‌های بازسازی سوریه بتواند هزینه‌های مالی مداخله نظامی در این کشور را جبران کند.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول ۷۵ درصد اقتصاد سوریه در جریان جنگ داخلی تخریب شده و بازسازی این کشور حداقل ۲۰ سال طول خواهد کشید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.