ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت هیأت سوری در مذاکرات صلح ژنو به تعویق افتاد

وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که در اعتراض به بیانیه پایانی مخالفان حکومت اسد در ریاض ترجیح می‌دهد به جای ژنو در مذاکرات سوچی در روسیه شرکت کند.

هیأت سوریه که می‌بایست از طرف دولت بشار اسد در دور هشتم مذاکرات ژنو شرکت کند، سفر خود به سوئیس را به دلیل مخالفتش با بیانیه پایانی نشست مخالفان سوری در ریاض به تعویق انداخت.

بشار جعفری، رئیس هئیت نمایندگی رژیم سوریه در مذاکرات صلح ژنو ـ عکس از آرشیو

دور بعدی مذاکرات صلح ژنو سه‌شنبه ۲۷ نوامبر با شرکت مخالفان بشار اسد در سوئیس برگزار می‌شود. پنجشنبه هفته گذشته اپوزیسیون سوریه در پایان نشست خود در ریاض با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که لازمه انتقال سیاسی قدرت در سوریه و آغاز دوران موقت در این کشور، در وهله اول برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری عربی سوریه است. مخالفان دولت اسد در این نشست در بیانیه پایانی‌شان روی این موضوع تأکید کرده بودند که زیر نظر سازمان ملل می‌بایست با برکناری بشار اسد و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه یک نظام اقتدارگرا جای خود را به یک نظام دموکراتیک بدهد.

در اجلاس ریاض که چهارشنبه ۲۲ نوامبر برگزار شد و یک روز بعد، پنجشنبه ۲۳ نوامبر هم با صدور بیانیه یاد شده به پایان رسید بیش از ۱۴۰ نماینده از گروه‌های مختلف مخالف اسد که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارند شرکت داشتند، از جمله اعضای مستقل و نمایندگان ارتش آزاد سوریه. آن‌ها همچنین دولت سوریه را مسئول عدم پیشرفت مذاکرات صلح ژنو دانستند.

خبرگزاری رویترز دوشنبه ۲۷ نوامبر به نقل از «الوطن» گزارش داده که هیأت مذاکره‌‌کننده دولت سوریه در اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس مخالفان سوری در ریاض سفر خود به ژنو را به تأخیر انداخته است. دفتر استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، درباره این بیانیه واکنشی نشان نداده است.

وزارت خارجه سوریه با انتشار این بیانیه اعلام کرد ترجیح می‌دهد به جای «ژنو» در مذاکرات «کنگره ملی سوریه» در شهر سوچی شرکت کند.

وزارت خارجه سوریه می‌گوید از برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه بعد از تغییر قانون اساسی این کشور مطابق آنچه که در اجلاس سوچی به تصویب می‌رسد استقبال می‌کند.

خالد المحامید، معاون رئیس هیئت مخالفان سوریه که مسئولیت نمایندگی مخالفان در مذاکرات ژنو را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با شبکه «العربیه الحدث» اعلام کرده که مخالفان اسد در مذاکرات ژنو در پی برگزاری انتخاباتی آزاد و بدون «فشار خارجی» هستند.

به گفته معاون رئیس هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو، ۶ جریان مختلف از مخالفان دولت اسد شامل چهره‌های مستقل، ائتلاف، هیات هماهنگی، گروه‌های مسلح و دو هیات از مخالفان مورد حمایت مسکو و قاهره شرکت دارند. عربستان سعودی از این گروه حمایت می‌کند.

دور قبلی مذاکرات ژنو در ژوئیه سال جاری برگزار شده بود. مذاکرات صلح ژنو و مذاکرات صلح آستانه به موازات هم پیش می‌رفتند. در مذاکرات ژنو مخالفان غیر مسلح حکومت اسد حضور داشتند، در مذاکرات آستانه مخالفان مسلح. با پیروزی‌های مکرر ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی بمب‌افکن‌های روسیه و کمک‌های نظامی ایران، به تدریج نقش روسیه در مذاکرات صلح سوریه برجسته‌تر شد و عربستان سعودی در سایه قرار گرفت.

هفته گذشته ( ۲۰ نوامبر) ولادیمیر پوتین و بشار اسد با یکدیگر در شهر سوچی دیدار و گفت‌وگو کردند و به این توافق دست یافتند که با به پایان رسیدن عملیات نظامی در بحران سوریه، می‌بایست راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به این بحران یافت. فردای آن روز در نشست سه‌جانبه رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در شهر سوچی بر اهمیت برگزاری کنگره ملی سوریه تأکید شد: آغاز پروسه سیاسی در سوریه با حفظ اسد در مقام ریاست جمهوری این کشور. در واکنش به این رویدادها بود که مخالفان سوری، دو روز بعد در ریاض گرد آمدند و خواهان برکناری بشار اسد به عنوان پیش‌شرط صلح شدند.

این خبر که ابتدا با تیتر: «تأخیر هئیت نمایندگی رژیم سوریه برای شرکت در مذاکرات صلح ژنو» در بخش خبرهای کوتاه منتشر شده بود، با اطلاعات تازه‌تری گسترش پیدا کرد و تیتر آن هم تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.