ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ و مکرون: مذاکرات ژنو تنها راه حل بحران سوریه است

قبل از آغاز هشتمین دور مذاکرات ژنو، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه خواهان مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران شدند. آن‌ها می‌گویند ژنو تنها راهی‌ست که به صلح می‌رسد.

قبل از برگزاری هشتمین دور مذاکرات صلح ژنو در سوئیس، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در سوریه تأکید کردند. ترامپ و مکرون بر این نظر بودند که مذاکرات ژنو تنها راه دستیابی به صلح در سوریه است.

دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه (عکس: آرشیو)

کاخ سفید شامگاه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکرات سازمان ملل در ژنو تنها راه دستیابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه است.

کاخ سفید در این بیانیه می‌گوید ترامپ و مکرون در این گفت‌وگوی تلفنی بر این نظر بوده‌اند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مذاکرات صلح ژنو می‌بایست «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در سوریه حنثی شود.

هشتمین دور مذاکرات صلح ژنو سه‌شنبه ۲۷ نوامبر با شرکت مخالفان بشار اسد در سوئیس برگزار می‌شود. پنجشنبه هفته گذشته اپوزیسیون سوریه در پایان نشست خود در ریاض با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که لازمه انتقال سیاسی قدرت در سوریه و آغاز دوران موقت در این کشور، در وهله اول برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری عربی سوریه است. مخالفان دولت اسد در این نشست در بیانیه پایانی‌شان روی این موضوع تأکید کرده بودند که زیر نظر سازمان ملل می‌بایست با برکناری بشار اسد و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه یک نظام اقتدارگرا جای خود را به یک نظام دموکراتیک بدهد.

در اجلاس ریاض که چهارشنبه ۲۲ نوامبر برگزار شد و یک روز بعد، پنجشنبه ۲۳ نوامبر هم با صدور بیانیه یاد شده به پایان رسید بیش از ۱۴۰ نماینده از گروه‌های مختلف مخالف اسد که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارند شرکت داشتند، از جمله اعضای مستقل و نمایندگان ارتش آزاد سوریه. آن‌ها همچنین دولت سوریه را مسئول عدم پیشرفت مذاکرات صلح ژنو دانستند.

خبرگزاری رویترز دوشنبه ۲۷ نوامبر به نقل از «الوطن» گزارش داده بود که هیأت مذاکره‌‌کننده دولت سوریه در اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس مخالفان سوری در ریاض سفر خود به ژنو را به تأخیر انداخته است.

حمایت شورای امنیت از مذاکرات ژنو

شامگاه گذشته اعضای شورای امنیت حمایت کامل خود از تلاش‌های استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه برای یافتن یک راه حل دائمی در جهت پایان دادن به بحران سوریه را اعلام کردند. شورای امنیت از همه طرف‌های سوری خواسته است بدون هیچ شرطی به طور فعال در اجلاس صلح ژنو شرکت کنند.

استفان دی‌میستورا نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش خود درباره سوریه گفت: باید دور آتی نشست ژنو بین دولت و مخالفان سوریه بدون هیچ پیش‌شرطی باشد.

او ابراز امیدواری کرد هیأت دمشق که سفرش به ژنو را به تعویق انداخته در مذاکرات ژنو حضور یابد. دی‌میستورا گفت هدف نهایی ما برگزاری انتخاباتی عادلانه با مشارکت همه سوری‌هاست.

اپوزیسیون سوریه اما دولت بشار اسد را به وقت‌کشی متهم کرده و می‌گوید تنها هدف حکومت اسد این است که با پس گرفتن همه مناطق سوریه، پای میز مذاکرات دست بالا را داشته باشد، غافل از آنکه در این‌صورت مذاکره بی‌معنی‌ست.

در مذاکرات ژنو، ۶ جریان مختلف از مخالفان دولت اسد شامل چهره‌های مستقل، ائتلاف، هیات هماهنگی، گروه‌های مسلح و دو هیات از مخالفان مورد حمایت مسکو و قاهره شرکت دارند. عربستان سعودی از این گروه حمایت می‌کند. در دور هشتم نشست ژنو که تحت نظارت سازمان ملل امروز آغاز می‌شود مذاکرات بر سر برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی سوریه متمرکز است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    بعله، ما فقط طرفدار فعالیتهای بی ثبات کننده چاقوکشهای مسلمان ساخته و پرداخته خودمان هستیم، بهشون هم میگیم میانه رو و فیریدام فایتر...