ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دماوند در جوار تهران لرزید

ساعت ۳:۴۹ دقیقه پنجشنبه ۹ آذر زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۳.۸ ریشتر در دماوند ثبت شد. عده زیادی از مردم شب را در خیابان به صبح رساندند. زلزله در ناحیه البرز بی‌سابقه نیست.

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرده که ساعت ۳:۴۹ دقیقه پنجشنبه ۹ آذر زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۳.۸ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین در دماوند ثبت شده.

عکس هوایی از یکی از شهرک‌های اطراف دماوند (عکس: آرشیو)

به گزارش مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه در ۶ کیلومتری دماوند، ۱۳ کیلومتری آبسرد و ۹ کیلومتری گزنگ در استان مازندران اتفاق افتاد و در شهرهای دماوند، رودهن، بومهن و پردیس حس شده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داده که شدت زمین‌لرزه و وضوح آن در منطقه دماوند شهروندان را نگران کرده است. رسانه‌های داخلی تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی منتشر نکرده‌اند.

سعید طاهری رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند به خبرگزاری ایرنا گفته است:

«نیروهای امدادی هلال احمر شهرستان در آماده‌باش هستند و در صورت نیاز آمادگی کامل برای امدادرسانی را دارند.»

شهرستان دماوند در نزدیکی تهران در هفته گذشته ۲۲ بار لرزیده. زلزله بامداد پنجشنبه ۹ آذر اما شدیدترین این زلزله‌ها بوده است.

به گزارش ایرنا، شامگاه گذشته بسیاری از اهالی شهرستان دماوند که از وقوع زلزله وحشت‌زده شده بودند، شب را در خیابان‌ها به صبح رساندند.

دماوند ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۴۵ کیلومتری تهران واقع شده.

زلزله در البرز

در طول تاریخ ایران در ناحیه البرز مرکزی زلزله‌های مخربی اتفاق افتاده که از آن جمله می‌توان به زلزله‌های سال‌های ۷۴۳، ۸۵۵، ۹۵۸، ۱۱۷۷، ۱۲۸۳، ۱۶۶۵ و ۱۸۱۵ میلادی با بزرگی‌های تا مرز ۷/۷ ریشتر اشاره کرد.

گسل مشا یکی از مهم‌ترین گسل‌هایی است که تهران روی آن قرار گرفته. زلزله ۱۸۳۰ میلادی در تهران در اثر تکان‌های گسل مشا اتفاق افتاد.

گسل مشا حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارد، از گسل‌های اساسی البرز مرکزی در شمال تهران است. شیب این گسل رانده به سمت شمال برآورد شده است. طول این گسل را از روستاى دلیچاى در خاور تا فشم در باختر در نظر گرفته‌اند.

به گفته بهرام عکاشه زمین‌شناس ایرانی در حال حاضر در تهران، روزانه حداقل پنج زلزله نامحسوس ثبت می‌شود و هر روز حداکثر شاهد پنج زلزله نیم تا ۲ریشتری هستیم و همین زلزله اگر به ۴ ریشتر برسد، جنوب تهران از دست می‌رود.

رییس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برآورد کرده است که کشته‌های زلزله تهران بیش از پنج میلیون نفر خواهد بود و از آن پس دیگر شهری به نام تهران به شکل حاضر وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.