ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«دهقان فداکار» درگذشت

ازبرعلی حاجوی، معروف به دهقان فداکار و ریزعلی خواجوی، شنبه ۱۱ آذر در بیمارستان امام رضای تبریز درگذشت.

ازبرعلی حاجوی، معروف به دهقان فداکار و ریزعلی خواجوی درگذشت.

دهقان فداکار

ازبرعلی حاجوی به علت بیماری ریوی و کلیوی ابتدا در میانه بستری شد و با وخیم‌ترشدن حالش به تبریز انتقال یافت. علت مرگ او ذات‌الریه اعلام شده است.

دهقان فداکار شخصیت اصلی درسی در کتاب سوم دبستان بود که بر اساس داستانی واقعی در زندگی ازبرعلی حاجوی نوشته شد.

او ۱۳۰۹ در روستای قلعه‌جوق از توابع میانه به دنیا آمد. اگرچه نام واقعی او ازبرعلی حاجوی است، اما مدت‌ها به ریزعلی خواجوی شناخته می‌شد و در کتاب درسی نیز همین نام ثبت شد. خبرنگاران «فارس» برای نشان‌دادن نام واقعی‌اش عکس کارت ملی او را منتشر کردند.

اتفاقی که نام او را به کتاب‌های درسی باز کرد، پاییز ۱۳۴۰، در ابتدای ۳۲ سالگی‌اش رخ داد؛ وقتی که از بدرقه یکی از آشنایانش تا ایستگاه راه‌آهن بازمی‌گشت. اما داستان کتاب درسی با روایت حاجوی تفاوت دارد.

دهقان فداکار متوجه ریزش کوه روی ریل شد. در همان حال قطاری به آن سمت در حرکت بود. به روایت داستانی که در کتاب‌های درسی چاپ شد، حاجوی لباس‌هایش را درآورد و آتش زد.

به روایت خود او، ابتدا کتش را آتش زد، اما مسئولان قطار توجه نکردند و او با تفنگ شکاری‌اش چند تیر شلیک کرد تا قطار ایستاد. پس از آن نیز از سمت مأموران و مسافران قطار کتک خورد، تا اینکه آنها متوجه ریزش کوه شدند، از او عذر خواستند و تشکر کردند. روایتی از این ماجرا در روزنامه اطلاعات آن زمان منتشر شد.

داستان دهقان فداکار چند سال پیش از کتاب‌های درسی حذف شد. او به فارس گفته بود که سال‌ها پس از انتشار داستان در کتاب‌ دبستان از این موضوع با خبر شده است.

ازبرعلی حاجوی شنبه ۱۱ آذر در بیمارستان امام رضای تبریز در ۸۷ سالگی درگذشت. او ۸ فرزند و ۴۲ نوه و نتیجه داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.