ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از «عجز» آمریکاست

رهبر جمهوری اسلامی از فرصت استفاده کرد و مسأله فلسطین را با اختلافات ایران با عربستان سعودی بر سر خاورمیانه درآمیخت. مناسبت سخنرانی رهبر هم «وحدت اسلامی» بود.

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید تصمیم دولت ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس نمایانگر ناتوانی آمریکا و نشانه‌ای از اراده این کشور برای ایجاد جنگ در خاورمیانه به قصد حفظ اسرائیل است. خامنه‌ای بدون آنکه از عربستان سعودی و متحدانش نام ببرد، به «دولت‌های منطقه» توصیه کرد از سیاست‌های آمریکا برائت کنند.

چهارشنبه ۱۵ آذر، تهران: دیدار رهبر جمهوری اسلامی با سران قوا، جمعی از مسئولان جمهوری اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان شرکت‌کننده در سی‌‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، چهارشنبه ۶ دسامبر/۱۵ آذر دستور انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را صادر کند. این اقدام به معنای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل است. تشکیلات خودگردان فلسطین، فرانسه، مصر، اردن و ترکیه به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرده‌اند از به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر صرف‌نظر کند.

علی خامنه‌ای چهارشنبه ۱۵ آذر در دیدار با  سران قوا، جمعی از مسئولان جمهوری اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان شرکت‌کننده در سی‌‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از فرصتی که پیش آمده برای انتقاد از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و نصیحت به عربستان سعودی و متحدانش استفاده کرد. رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت:

«اینکه آن‌ها [دولت ترامپ] ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آن‌هاست. در مسئله‌ فلسطین دست آن‌ها بسته است و نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند.»

 کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ تصویب کرد که سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل شود اما در سال ۱۹۹۹ به دلیل آنکه تشخیص داده شد که این مصوبه «امنیت ملی» آمریکا را به خطر می‌اندازد به اجرا درنیامد. از آن زمان تاکنون رؤسای جمهور آمریکا هر شش ماه یک بار اجرای مصوبه کنگره را به تعویق انداخته‌اند. علاوه بر رهبران کشورهای عربی و فرانسه، برخی از نهادهای حقوق بشری در اسرائیل هم با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس مخالفت کرد‌ه‌اند. رهبر جمهوری اسلامی اما در سخنرانی چهارشنبه ۱۵ آذر خود مسأله بیت‌المقدس را با سیاست‌های جمهوری اسلامی در خاورمیانه درآمیخت. او بدون آنکه از عربستان سعودی و متحدانش نام ببرد از پیروی آن‌ها از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه اظهار تأسف کرد:

«زبان ما در مقابل دنباله‌روها از آمریکا در منطقه، زبان نصیحت است و بنا نداریم به حرف‌های برخی جهّال پاسخ بدهیم اما آنها را نصیحت می‌کنیم که خدمت به ظالمان جهانی به ضرر خود آنهاست.»

 خامنه‌ای آمریکا و متحدانش در خاورمیانه را به جنگ‌افروزی برای حفظ اسرائیل متهم کرد. ایالات متحده آمریکا از ارسال سلاح برای حزب‌الله لبنان، حمایت ایران از انصارالله یمن و ارسال سلاح و نیروی نظامی به سوریه و برنامه موشکی سپاه به عنوان «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده » ایران در خاورمیانه نام می‌برد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در بروکسل اظهار امیدواری کرد که اتحادیه اروپا هم در همکاری با آمریکا در تفهیم این نکات به ایران بکوشد.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، جمهوری‌خواهان آمریکا و جامعه مسیحی این کشور از تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر استقبال کرده‌اند.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تاکنون شرق بیت‌المقدس را تصرف کرده است. سازمان ملل متحد می‌گوید اختلاف بر سر بیت‌المقدس در آخرین مرحله مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل می‌بایست از میان برداشته شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.