ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«کاهش ۶۰۰ برابری ارزش پول ایران در چهار دهه اخیر»

احمد همتی، نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس ایران می‌گوید کاهش شدید ارزش پول «عمق فاجعه» در کشور را نشان می‌دهد.

احمد همتی، نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس ایران می‌گوید کاهش شدید ارزش پول «عمق فاجعه» در کشور را نشان می‌دهد.

احمد همتی یکی از مشکلات کشور را نزول واحد پولی دانست و گفت نمی‌توان منکر آن شد.

این نماینده مجلس افزود: «یکی از معیارهای اساسی که کشورها با آن سنجیده می‌شوند، پول ملی است که در این چهار دهه اخیر ارزش پول ما به یک ششصدم رسیده و باید به این عدد به طور جدّی فکر کرد تا به عمق فاجعه پی برد و دانست که چه مسیری را در حال طی کردن هستیم.»

به‌گفته او اگر این روند به همین شکل ادامه یابد «کمتر از چهار دهه دیگر هر یک دلار آمریکا باید سه میلیون تومان مبادله شود.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که در روزهای اخیر قیمت دلار سیر صعودی داشته و نرخ برابری دلار در برابر ریال سه‌شنبه ۱۴ آذر بار دیگر یک رکورد جدید به جای گذاشت و به بالاترین قیمت رسید.

در روز سه‌شنبه ارزش برابری یک دلار آمریکا در بازار ارز غیردولتی ایران چهار هزار و ۲۱۰ تومان اعلام شد.

روند صعودی قیمت دلار در شرایطی ادامه دارد که حسن روحانی، رئیس دولت جمهوری اسلامی، چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی برنامه دولت را «ثبات در بازار ارز» اعلام کرد و منابع ارزی موجود را «کافی» دانست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اقتصاد یعنی افتعال قصد

    اما هنوز فرصت اندکی است، اما بعید است این حکومت نارکارمد و سرتاپا در ظلم وفساد بتواند از این منجملاب خودش رهایی بخشد. نمی تواند این بساط خان یغما و غارت را برچیند. اخر تکلیف میلیون نفر خانواده گماشتگان و اجیر و مزدور را چه کند که به مفت خور و رانت و تبعیض و سهمیه و قاچاق عادت کرده اند؟! چه کند این حکومت که به جای دموکراسی و عدالت، راه توزیع رانت و مزدورپروری در این 40 سال اتخاذ کرده است؟ حالا کار کند صدها هزار ملا و مداح و بسیجی از سرشان را از مفت خور از اخور بیت المال بکشد بیرون و بگوید دیگر بس است مفت خور دزدی! بورید به همین ثروت حرامی که گرد اورید شغلی برای خود دست و پا کنید و دست از سر بیت امال بردارید! آیا میتواند؟ بعید است.

  • اقتصاد یعنی افتعال قصد

    اقتصاد یعنی افتعال قصد از تعریف مختصر بالا، میتوان نتیجه گرفت در کشوری دائما در حال کاهش و سقوط پارمترهای اقتصادی است، اساس اقتصادی نیست، بلکه اضترار یعنی ضرردهی است. این کشور 40 سالست در حال زیان و خسارت دادن است. اینکه دیگر اسمش نبایست گذاشت اقتصادی! این افتضاحی، اضتراری،افتسادی، اضمحلالی.. است. اقتضاح، ضرر، فساد، مضحمل شدن صفات حال کشور ایران است. این کشور اگر نعمت نفت نداشت و رانت بزررگ نفتی، سالها پیش نابود گشته بود. اما این نعمت نفت که ثروت عمومی و متعلق به همه احاد مردمان ایران است (که میبایست سهمش رایگان به همه مردم برسد)، رانت حکومتی شده. حکومتی جاه طلب و متوهم، که نیازی نمیدید که چندان خودش تربیت اقتصادی کند! باری به هرجهت، مردم را ضعیف و فقیر نگه داشت، حالا میخواهد مالیات بگیرد! از کی میخواهد مالیات بگیرد؟ از خودش که 80 درصد اقتصاد در اختیار دارد؟! حکومت ایران مردم ایران چنان به فقر و ضعف کشانده که حالا بخواهد بدون نفت و گاز سرپا به ایستد ، نمیتواند! این مردم 80 میلیون نفری اگر به اندازه نصف فرنگی ها سرحال و توان بودف میتواست ده برابر درامد نفت، به حکومت مالیات بدهد، اما حکومت برایش مهم بود که اسلام شیعه ولایی صادر کند، و برایش لبنان و فلسطین مهم تر است و نه ایران! وگرنه اندازه مالزی سنی مذهب عقل و شعور داشت پس از 40 سال ایران ابرقدرت اقتصادی جهان بایست میبود.

  • happy

    اقتصاد اسلامی و دیگر هیچ

  • کوین

    اینکه ارزش پول ملی ما سقوط کرده است، سخن کاملا درستی است ولی باید گفت همین ارزش فعلی هم (یک ششصدم دلار) تصنعی است . ۱- "اقتصاد ما سقوط کرده" وبه تبع آن ارزش ریال پایین آمده است ، نه بالعکس . بنابر این بالا نگاه داشتن ارزش پول ملی با سیاستهای نادرستی نظیر بالا بردن بهرهء بانکی - حتی تا ۳۶درصد- و تزریق غلط دلارهای نفتی و ... نتیجه ای کاملا معکوس دارد که شاهد آن بوده و هستیم . ۲- اگر قیمت کالا و خدمات را در سال جاری با قیمت همان ها در سال ۵۷ مقایسه کنید به سادگی به مضرب ۱۰۰۰ و بالاتر می رسید . یعنی اگر تنها تورم را در نرخ ارز لحاظ کنیم به سادگی رقم ۷۰۰۰ تومان را بدست خواهید آورد . یعنی نرخ ارز همواره در ایران بدلایل سیاسی سرکوب شده است . باید اضافه کرد رشد قیمت در مواردی بسیار بیشتر بوده ؛ نظیر قیمت گوشت قرمز یا پسته یا اجاره خانه که ده هزار برابر نرخ سال ۵۷ شده است و گاه حتی بیشتر از این مقدار . ۲- دولت های پس از انقلاب همگی سعی در حفظ نرخ ارز در مدارهایی پایین تر از نرخ تورم‌ داشته اند : اول - ایجاد رانت و سوء استفاده های کلان ناشی از چند نرخی شدن ارز که بدیهی است فقط شامل حال آقایان و آقازادگان و موکب مبارکشان می شد. دوم - ترس از عکس العمل های اجتماعی مردم در ابعاد گسترده. یعنی برای بقای نظامی فاسد و سرکوبگر .

  • جهان

    با پوزش ثروت

  • مملکت داغون

    از حسن روحانی انتظاری شنیدن چیزی بجز دروغ را نباید داشت.

  • جهان

    وقتی گفته میشد مردم برای نان و آب انقلاب نکرده اند و یا اقتصاد مال خر است .... باید به فکر این میبودید که بکدام بیراهه پا گذاشته ایم ، این سروت های باد آورده از کجا آمده این میلیونر و میلیاردهای گمنام چه کسانی هستند شما که همهتان از سپاهی و فدایی ، مکلا و عامه بسر و آقازاده خود را بنده و عبید رهبر و اسلام و انقلاب ( در شیراز و جنوب ایران به معنی بالا آوردن و اسفراغ) میدانید بیاید نه بخاطر ایران و مردم ایران بلکه برای نجات خودتان بابت ۴۰ سال خوردن و پس ندادن یک اظهار نامه مالیاتی کمی شرافت مندانه پر کنید و مقداری از دین خود را بابت خوردن و چاپیدن به خزانه برگردانید و دولت این کاغذ پاره های را که نام اسکناس و چک پول و تراول و ... گذاشته از گردونه خارج کند آنگاه خواهید دید ،که پول ملی ارزش پیدا میکند ۴۰ سال است میخرید و آخر سل پول چاپ میکنید نتیجه همین است ، به تاریخچه مارک آلمان که روزی قویترین پول دنیا بود نگاه کنید و ببنید چه کردند و مدیران بی سواد و بی ایمان در کشور ما چه میکنند در تاریخ معاصر ایارن به اقتصاد قاجار و دوره رضاشاه و در دوره محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۳۳۷ ، برای ۵ میلیون دلار وام و در سال ۱۳۴۲ دکتر امینی اعلام رسمی ورشکستگی کشور و در سال ۱۳۵۷ ریال شانزدهمین پول قوی دنیا ... از ایران ۴۰ سال اخیر ایمان و خرد وطن پرستی و راستی و درستی رخت بر بسته و کژی و نادرستی ،دروغو تزویر و بی خردی جایگزین شده